Hlavní obsah

Ojetiny zdražují. A zdražovat budou, říká šéfka největšího autobazaru

Agenda SZ Byznys s Karolínou Topolovou, šéfkou skupiny Aures Holding, do které spadá i síť největších českých autobazarů AAA Auto. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Ceny ojetin rostou, ale podle šéfky největšího tuzemského autobazaru Karolíny Topolové jde stále o nejrychlejší cestu, jak se k autu dostat.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejvíce se mezi „ojetinami“ prodávají ty, které jsou staré pět až osm let. Průměrná cena takového prodávaného vozu je dnes 315 tisíc korun. Jen pro srovnání, ještě před covidem to bylo zhruba 240 tisíc korun.

A zdá se, že ceny půjdou ještě výš.„Teď sice několik měsíců vidíme v cenách ojetin poměrně stabilitu, ale ten vývoj bude jiný. Vidíme velký tlak na ceny nových vozů, a to s sebou nese tlak na ceny i na sekundárním trhu. Oba trhy jsou velmi provázané,“ popisuje v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Karolína Topolová, šéfka skupiny Aures Holding, do které spadá i síť největších českých autobazarů AAA Auto.

Benzinová auta dominují

Vývoj na trhu nových aut jí dává za pravdu. Nedávno své benzinové modely zdražila Škoda Auto, což se podle Topolové odrazí i v cenách ojetin. „Stále vidíme, že nejvíce jsou poptávané benzinové vozy, přestože se jejich cena zvyšuje,“ dodává.

Právě Škodovky se navíc v českých autobazarech prodávají úplně nejvíc. „Mění se ale typy vozů. Dříve to byla Fabia, dnes tím evergreenem zůstává Octavia ve verzi combi, ale do první desítky naskočily i SUV vozy jako Karoq a Kodiaq,“ říká Topolová. Vozy Škoda Auto podle ní tvoří 30 procent všech objemů prodejů.

Elektromobily stále tvoří výraznou menšinu, ale i tady roste apetit kupujících. „Sice to není úplně boom jako v jiných zemích Evropy, ale i my už vidíme zájem o plně elektrická auta,“ dodává Topolová.

Aures Holding má za sebou úspěšný rok, loni prodal rekordních 108 661 aut a na třech trzích utržil přes 31 miliard korun při zisku 1,7 miliardy korun. Slibně se vyvíjí i letošní rok. „Za prvních pět měsíců jsme prodali 50 tisíc vozů a cílíme na další metu. Letos bychom chtěli prodat 120 tisíc aut. Souvisí to s tím apetitem po ojetinách obecně, ale vidíme, že rosteme i rychleji než trh,“ dodává Topolová.

Segment ojetých vozů podle ní narostl na důležitosti zejména během covidu, kdy nové vozy nebyly a muselo se na ně čekat. A kvůli nejrůznějším vlivům se na nové modely čeká i dnes. „Častým důvodem, proč lidé dnes kupují ojetinu, je možnost mít auto hned,“ dodává Topolová.

Na parkovišti prodat i koupit

Firma chce otevřít nové pobočky v místech s velkou koncentrací lidí. „Přišli jsme teď s novým konceptem Auto Express, což jsou malá kontaktní místa, většinou na parkovištích retailových supermarketů, kde se zákazník často vyskytuje,“ popisuje Karolína Topolová.

Zákazník si může přímo na parkovišti on-line vybrat nový vůz a ten starý nechat ocenit. „Plánujeme otevřít každý rok alespoň pět těchto menších provozoven. Ve větších městech už provozovny máme i s velkými prodejními plochami, ale soustředíme se právě na ta menší místa, kde provozovna není. Tam, kde to k nám má zákazník dál,“ dodává.

Nové typy provozoven chce budovat na všech třech trzích, tedy i na Slovensku a v Polsku. Zejména v Polsku však plánuje i klasické velké pobočky, pro ty je v Česku už trh poměrně saturovaný.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Související témata:

Doporučované