Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Jsem komik, influencer, fotr,“ představuje se Mikoláš Trkal, který s Piráty od letošního roku spolupracuje. V dubnu například s několika kolegy v pražském Divadle Komedie po americku „griloval“ Ivana Bartoše. Inspirací měl být mimo jiné Donald Trump, který tento formát používá.
Spolupráce s influencerem se Pirátům osvědčila, Trkal s nimi podepsal kontrakt a nyní jim pomáhá mimo jiné s obsahem na sociálních sítích. O víkendu si „gril“ užije kromě Bartoše také předseda Zdeněk Hřib.

Influencer Mikoláš Trkal (vpravo) s Piráty spolupracuje od letošního roku.
„S Ivanem (Bartošem, pozn. red.) jsme se poznali asi před třemi lety na Comic Conu, podržel mi dveře a poprosil mě o fotku,“ přibližuje první setkání komik. Od té doby prý občas zajdou na pivo, po dubnové akci, na které mu vynadal před živým publikem, se poznal také s dalšími Piráty, kteří mu nabídli spolupráci.
„Často stojím v pozadí, jsem takový ‚Voice of God‘, pomáhám natáčet videa, stříhat, režírovat,“ říká Trkal. Vidět je ale také před kamerou, v poslední době se ve videích například několikrát opřel do Viktorie Kalivodové, influencerky hnutí ANO, která nedávno vsadila na téma zdanění alkoholu či cigaret.
„Starostové přišli s opravdu geniálním nápadem v jejich programu, chtějí zavést daň na cíga, alkohol a slazené nápoje. To se nám letní party pěkně prodraží,“ upozorňuje sarkasticky Kalivodová ve videu, které vzbudilo reakce jak u Starostů či Pirátů, tak i v hnutí ANO. To totiž v minulosti prosazovalo právě zvýšení spotřební daně na cigarety a alkohol, ke kterému nakonec i došlo.
Populistická blbost, kritizuje komik videa ANO
Trkal tak spolu s Piráty natočil reakci, ve které se Kalivodové vysmívají. „To, co dělají holky z ANO, je odporná populistická blbost a mate to mladým lidem hlavu,“ vysvětluje influencer svou motivaci. Seznam Zprávy Kalivodovou požádaly o reakci, do vydání článku ale influencerka neodpověděla.
U videí na instagramu nebo facebooku ale „Big Daddy“ nezůstane, tento víkend například Piráti zvou své příznivce k jezeru Konětopy na živě natáčený podcast, kde se Zdeněk Hřib a Ivan Bartoš ocitnou „přímo pod palbou otázek od influencera a stand-up komika“. Kdo další z politiků by byl podle Trkala vhodný na „roast“?
„Dal bych si Andreje Babiše, ale to nemohu udělat, protože bych jen dokola opakoval, že ho nemám rád, což by nebylo fér. Můj sen je Petr Pavel, mám v plánu kontaktovat jeho PR tým a zkusit se domluvit. Konečně máme reprezentativního prezidenta a já bych mu za to chtěl hrozně vynadat,“ směje se komik a dodává, že kdyby na „gril“ dostal Filipa Turka, rozbrečel by ho.
Jak vypadalo grilování Ivana Bartoše v Divadle Komedie:
Propojení influencerů s politikou je podle Trkala přirozené, politici přece hledají cesty, jak se dostat k voličům. Ti jsou často na sociálních sítích, které influenceři „umí“, proto je spolupráce, jakou má Trkal s Piráty nebo ANO s Kalivodovou, nasnadě. „Dříve to byly noviny, knihy, pak rádio, televize a teď jsou to sociální sítě. Je to nová doba a spíš se divím, že s námi nespolupracovali už dřív,“ říká bavič.
Spolupráce musí být férová
Příkladů spolupráce najdeme v posledních letech celou řadu, duo influencerů Anna Šulcová a Jakub Gulab pomáhalo za vlády Andreje Babiše s komunikací ohledně vakcín proti covidu-19, komik Martin Mikyska známý jako Mikýř zase pomáhal Ministerstvu vnitra s kampaní k povinným datovým schránkám pro podnikatele. Petr Pavel dokonce v jeden moment vytvořil z influencerů „Radu mladých“, ve které seděl kupříkladu politický youtuber Jan Špaček nebo Johana Bázlerová, která v minulosti pracovala pro Kancelář předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) či marketingový tým STAN.
Experti z oblasti komunikace a PR se ale přesto shodují na tom, že na tento druh spolupráce - politických týmů a influencerů - nejsou lidé v Česku zvyklí. Poukazují také na fakt, že ne každý influencer spolupráci, často placenou, před svými followery přiznává.
David Kursa, expert na data a komunikaci ze společnosti Newton Media, která se zabývá analýzou dat z médií a sociálních sítí, redakci již dříve řekl, že pravidla pro influencery a jejich činnost je potřeba teprve vytvořit. Podle Kursy je třeba celou scénu hlavně zprůhlednit a nastavit influencerům mantinely. „Lidé musí vždy vědět, jakou informaci a od koho přijímají, což je těžší, když se spolupráce neuvádějí,“ říká odborník.
Souhlasí s ním i Trkal, který se naopak spoluprací s Piráty spíše chlubí. Nepřiznaná spolupráce je podle něj pro konzumenty na sítích nefér. „Člověk vidí video a řekne si: Jé, to je super, on je nezištně podporuje. To je za mě podvádění. Je opravdu jednoduché dát do videa alespoň malou poznámku, že jde o placenou spolupráci,“ říká influencer, který například za dubnovou akci v divadle dostal podle transparentního účtu od Pirátů 10 tisíc korun.
O neoficiální pravidla pro tvůrce obsahu se snaží například iniciativa Férový influencer, za kterou stojí vedoucí Katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK Denisa Hejlová. „Dopad je především na děti – skrytou reklamu pozná jen jedno dítě z deseti,“ uvedla při představení projektu.