Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Basketbalová legenda Michael Jordan žaluje Nascar, největší americkou motosportovou společnost, a viní ji z využívání monopolního postavení. To podle něj týmu, který sám částečně vlastní, způsobilo finanční škody. Soudní proces začal v pondělí. Informuje o tom BBC. Generální ředitel Nascar Jim France jakékoli pochybení popírá.
Žalobu Jordan podává spolu s Dennym Hamlinem, trojnásobným vítězem závodu Daytona 500 a spolumajitelem Jordanova týmu 23XI Racing. Oba muži spolu s Front Row Motorsports viní Nascar z nelegálního vydělávání stovek milionů dolarů skrze potlačování konkurence.
Tvrdí, že Nascar brzdí inovace a zisky tím, že nutí týmy jezdit ve vozech Next Gen a opravovat je výhradně díly od dodavatelů s licencí Nascar. Podle nich Nascar také příliš kontroluje všechny aspekty závodních sérií – od pravidel a předpisů až po „monopolní“ výhradní ustanovení. Navíc vlastní většinu závodních tratí v kalendáři poháru, čímž brání konkurentům se na trhu prosadit.
Závodní týmy prodělávají
Jádrem sporu je ale systém charterových smluv Nascar, který připomíná franšízový model v jiných sportech, ale ve skutečnosti funguje jako sada smluv. Ty Nascar může obnovovat i rušit. Chartery zaručují vozům místo ve všech závodech Nascar a zahrnují stanovené výplaty z týdenní výhry. Chartery čili oprávnění dávají týmům tedy zaručené místo na startu každého závodu i podíl na příjmech ze série.
V loňském roce dva týmy podle žaloby odmítly podepsat prodloužení svých charterových smluv a označily je za nespravedlivé. Byly to jediné dva týmy z 15, které smlouvu nepodepsaly. Chtěly totiž větší podíl na výnosech a trvalé zachování charterů. Podle majitelů není současný model příjmů udržitelný ani s chartery.
Více než 70 procent týmů v roce 2024 prodělalo, uvedl Jeffrey Kessler, právník zastupující závodní tým 23XI, s odkazem na studii zadávanou samotným Nascar. Zároveň připomněl, že France Family Trust během tří let vyplatil téměř 400 milionů dolarů (přibližně osm miliard korun). Kessler také citoval odhady Goldman Sachs, podle nichž má Nascar hodnotu pěti miliard dolarů (103 miliard korun).
„Důkazy prokážou, že to pan France dělal ve prospěch své rodiny na úkor týmů a sportu,“ řekl Kessler soudu.
Nascar argumentoval, že k závodění není charter potřeba, a zdůraznil, že poslední charterová smlouva zvýšila výplaty.
„Rodina Franceových vybudovala Nascar z ničeho,“ řekl v pondělí Johnny Stephenson, obhájce Nascar. „Dosáhli toho tvrdou prací během 75 let. Takové úsilí si nezaslouží soudní spor. Takové úsilí si zaslouží obdiv,“ dodal.
Front Row Motorsports a 23XI požadují od Nascar vysoké odškodnění na pokrytí právních nákladů a finančních ztrát, které utrpěly kvůli tomu, že jim letos nebyla udělena licence. Pokud Nascar žalobu úspěšně odrazí, hrozí týmu 23XI, Front Row a jejich šesti vozům konec. Licence týmů nyní vlastní Nascar a pravděpodobně je prodá potenciálním kupcům, například soukromým investičním společnostem. Soudní proces by měl podle BBC trvat přibližně dva týdny.
















