Hlavní obsah

Reklama, která ve skutečnosti není. A přitom ji při hokeji uvidíte

Foto: iVysílání České televize

Virtuální reklama se promítá na lední plochu i mantinely, od té fyzické je v podstatě k nerozeznání.

aktualizováno •

Češi, kteří sledují mistrovství světa v hokeji, vidí na obrazovkách jinou reklamu než diváci na stadionu. Virtuální reklamu.

Článek

Zatímco led na stadionech extralig bývá posetý desítkami log sponzorů a spíše než sportovní plochu připomíná reklamní plakát, v arénách NHL nebo na mistrovství světa ledního hokeje, oči diváků puk na přehlceném ledě neztrácejí.

Loga sponzorů a partnerů na mistrovství přitom v okolí hrací plochy fyzicky jsou, v televizním vysílání na mantinelech a ledové ploše, je ovšem možné reklamu digitálně upravit a přizpůsobit publiku.

Televizní diváci tak během zápasu vidí jiné reklamy, než které jsou ve skutečnosti na stadionu. Virtuální reklamu přitom snímá pouze hlavní kamera, pokud přenos ukáže jiný úhel, jsou stále vidět původní fyzické reklamy.

Techniku virtuální reklamy už roky využívá i NHL. Umožňuje to systém DBR Live vyvinutým mezinárodní technologickou společností Supponor, který dokáže promítat reklamní sdělení, aniž by překrýval hráče nebo jiné překážky na ledě.

Podle informací sportovní stanice ESPN se to Národní hokejové lize vyplatí. Příjmy z reklamy lize v sezoně 2022 až 2023 meziročně vzrostly o 21 procent.

Virtuální reklama může sloužit k cílení reklamy pro určité publikum. „Například NHL před lety měla tři druhy signálů. Jeden šel na asijský trh, druhý do Evropy a další do Ameriky. Na mantinely vkládaly reklamu čistě pro daný region,“ uvedl marketingový ředitel společnosti BPA Sport Marketing Petr Nitsche.

Reklamu pro české a slovenské publikum využívá například berounská sázková kancelář Tipsport. Kvůli tomu, že to nedovoluje zahraniční legislativa, nemůže umístit reklamu na sázky fyzicky na stadionu, a volí proto typ reklamy, který cílí na domácí televizní diváky.

Supponor zajišťuje virtuální reklamu i na světovém poháru. Firma patří skupině TGI Sport, má od loňského roku podíl i ve firmě ISG Graphics. Ta pomocí podobného systému, jako je Supponor, vytváří virtuální grafiky pro většinu sportovních přenosů v Česku.

O všechno se postará software, popisuje expert

Podle ředitele prodejů ISG Graphics Tomáše Baštince zajišťuje virtuální reklamu speciální software.

„Bereme si stejně jako Supponor výstup z hlavní kamery a nakalibrujeme si hřiště tak, aby virtuální grafika „držela“ na místě, kam ji umístíme. Kamera se během přenosu (takzvaného živého utkání) pohybuje - kameraman zoomuje, sleduje hru. Oba systémy (softwary) pracují jen s obrazem, není nutná žádná instalace na kameru, jako tomu bylo dříve. Klíčovým momentem je takzvaný „klíčovač“. Software umí vložit reklamu do popředí. To znamená, že překryje fyzické plexi nebo banner,“ popsal princip virtuální reklamy.

Software reklamu do plochy „naklíčuje“. „Je to v podstatě princip jako třeba u virtuálního studia. Je daná plocha (zelená, modrá apod.) a reklama se naklíčuje do této plochy. Takto to třeba i u nás v lize funguje na fotbale. Hráči pak běhají „přes/nad“ reklamou,“ vysvětlil Baštinec.

„Supponor je opravdu sofistikovanější v tom, že umí klíčovat do více barev najednou. Software potřebuje určitou dobu na zpracování obrazu,“ dodal.

„Dnes technologie pokročila natolik, že to umí softwarově v reálném čase a ten, kdo to neví, by ani nezpozoroval, že ta reklama fyzicky na mantinelu není,“ sdělil SZ Byznys Nitsche.

„V rámci extraligy máme virtuálně vozy Škoda Auto v rozích a nad brankami máme banner, kde se i v průběhu třetiny změní třeba čtyři loga,“ popsal ředitel, jak společnost využívá virtuální reklamu při extraligových zápasech. Tam využívají statickou virtuální reklamu.

„Máme to statické, ale ne proto, že bychom neuměli dynamickou reklamu, ale bereme ohled na diváka, aby ho to moc nerušilo, hokej sám o sobě je dynamická hra,“ dodal.

V Česku má vysílací práva na mistrovství světa v hokeji Česká televize, utkání vysílá na kanálu ČT Sport. Vysílací práva drží mezinárodní marketingová agentura Infront Sports & Media, která zastupuje Mezinárodní federaci ledního hokeje. Ta dál distribuuje regionálním partnerům, kterým je v České republice Pragosport, od kterého Česká televize práva kupuje.

Česká televize však nemá vliv na to, jaká virtuální reklama se na obrazovkách ukazuje. To ošetřuje její smlouva s Infrontem.

Hlavním sponzorem světového poháru je mladoboleslavská Škoda Auto. Doprovází ji i berounská sázková firma Tipsport nebo třeba německý řetězec Kaufland. Ten spolu s automobilkou Škoda patří i mezi partnery Českého národního týmu.

Související témata:

Doporučované