Hlavní obsah

Boty zdraží, varují znovuotevření obuvníci

Foto: Shutterstock.com

Zelenou dostaly například prodejny dětského oblečení. Ilustrační fotografie.

Reklama

Vláda začala od pondělí rozvolňovat, a tak mohly otevřít například prodejny s dětským oblečením a obuví a papírnictví. Nápor zákazníků ale zatím nepociťují, fronty se tvoří jen výjimečně.

Článek

S koncem nouzového stavu dostaly některé obchody znovu zelenou. Vládou schválené uvolnění se týká prodejen s dětským oblečením a obuví a papírnictví. Kromě nich hlásí „otevřeno“ také čistírny, prádelny, zámečnictví nebo provozovny oprav zařízení pro domácnosti.

Už během dopoledne prodejny hlásily první zákazníky. O návalech a dlouhých frontách se ale mluvit nedá.

Dětský sortiment začal v pondělí prodávat zákazníkům například módní řetězec C&A. Podle Hany Mayerové z PR oddělení módního domu byla návštěvnost obchodů příznivá. Větší sdružování zákazníků se podle jejích slov dá očekávat až v odpoledních hodinách. „Standardně nejvyšší návštěvnost máme kolem šestnácté hodiny odpoledne,“ potvrdila Mayerová pro Seznam Zprávy.

Zvýšený návštěvnost oproti normálu už od pondělního rána naopak eviduje textilní řetězec KiK. „Už od rána pozorujeme zvýšený zájem. V obchodech mimo hlavní město je poptávka několikanásobně vyšší,“ potvrdil Martin Šatný, jednatel KiK.

Zároveň informoval, že obchod zlevnil podzimní a zimní kolekce, aby vyprázdnil sklady. „V dalších dnech očekáváme totiž další dodávky jarního a letního oblečení,“ dodal jednatel.

V pondělí otevřela také například maloobchodní síť s dětskou obuví BotaBota, která má v Praze šest prodejen. Větší počet zákazníků ale čeká až po skončení vyučování ve školách. V době uzavření byla odkázaná pouze na prodej zboží přes internet. To se ale podle majitelky Evy Žákové běžným tržbám ze šesti prodejen, které provozuje, v žádném případě nevyrovná.

Firma si proto musela už v první vlně pandemie vzít úvěr. Státní kompenzace totiž na náklady nestačily.

Podnikatelka vnímá pondělní rozvolnění prodeje pro záchranu jejího byznysu jako krok správným směrem. Jarní období je totiž z hlediska prodeje zejména pro dětský sortiment naprosto zásadní. „Nejsilnější prodeje mámě každoročně v březnu a dubnu,“ sdělila Eva Žáková, majitelka sítě prodejen dětské obuvi BotaBota.

I přes otevření má ale nadále obavy. Pro získání vládní podpory z nových programů je nutné prokázat propad tržeb 50 procent za leden až březen v porovnání s loňským nebo předloňským rokem. Navzdory obrovskému poklesu prodeje na kompenzace ale podnikatelka možná nebude mít nárok.

„Otevřeli jsme tři nové pobočky. To logicky znamená také vyšší tržby,“ vysvětlila. Komplikací bude i případné započtení příjmů z e-shopu. Zákazníci si nejsou jisti velikostí bot, objednají tak klidně i šest párů. Tržby tedy vzrostou. „Nikdo už ale nezohlednil, že za 14 dní budeme mít skoro 80 procent z této tržby jako vratku zákazníkům za vrácené zboží,“ uvedla Žáková.

Boty budou dražší

Vzhledem k propadu prodeje by se možná čekalo, že prodejci přistoupí ke zlevňování zboží, aby vyprodali co možná nejvíc ze zaplněných skladů, které způsobilo uzavření maloobchodního prodeje.

Zboží ale bude podle majitelky sítě BotaBota naopak vzhledem k pandemii zdražovat. Vyšší ceny podle ní požadují i dodavatelé. Chybí jim totiž některé komponenty, které objednávají například z Číny. Námořní doprava však už měsíce hlásí výpadky. Posledním zádrhelem byl zablokovaný Suezský průplav, který způsobil v některých případech i několikatýdenní zpoždění a obrovské ztráty na všech frontách.

Pro dětské zákazníky se otevře také německá síť obchodů s obuví Deichmann. Ten očekává, že jejich počet oproti internetovým nákupům poroste. „Ze strany zákazníků očekáváme zájem o dětskou obuv a zejména možnost osobní návštěvy prodejny,“ okomentoval vedoucí marketingu Deichmann Radovan Fojt.

Podle vládního nařízení síť obnovuje osobní prodej dětské obuvi a dětského oblečení. Kromě obuvi bude k dispozici další sortiment pro děti, jako ponožky, kšiltovky nebo batohy a vaky na přezůvky.

„Protože se velikosti obuvi v našem dětském, dámském, pánském a sportovním oddělení prolínají, bude možné vybrat si nezbytné velikosti obuvi pro děti také z jiných oddělení. Oblasti se zbožím, které není určeno dětem, například dámské kabelky či kufry, a se zbožím, které si zákazníci pro děti standardně nekupují, budou na prodejně pro zákazníky uzavřeny a ohraničeny páskou,“ dodal Radovan Fojt.

Výjimku dostala také papírnictví. Síť prodejen školních a kancelářských potřeb McPen, která v Česku provozuje 37 obchodů, dnes přivítala první zákazníky, což znamená i vyšší tržby. „V ranních a dopoledních hodinách je nárůst tržeb oproti srovnatelnému dni v dubnu zhruba 150procentní. Zákazníci nakupují především školní potřeby pro první stupeň,“ popisuje ředitel papírnictví Milan Petr. S obsahem košíků souvisí hlavně otevření škol pro žáky prvního stupně.

Podle Petra je zatím provoz v prodejnách plynulý a jen zřídka se tvoří fronty. „Ve všední dny tohoto období jsou prodeje v dopoledních hodinách slabší, nyní jsou nárůsty prodejů důsledkem odložené spotřeby zákazníků,“ uvedl Petr.

Všechna papírnictví McPen jsou v provozu za přísných hygienických podmínek, včetně testování zaměstnanců v obchodech.

Vyšší prodeje v McPen očekávají i po zbytek týdne, pak vše bude záviset na situaci v nákupních centrech. „Do konce tohoto týdne očekáváme prodeje o 50 až 100 procent vyšší. Již v příštím týdnu se ale prodeje stabilizují na běžnou úroveň,“ předpokládá Petr a přitom vychází ze zkušenosti z předchozího rozvolňování. Doplňuje, že pokud zůstanou okolní obchody zavřené a počet zákazníků se v nákupních centrech nezvýší, spadnou tržby zhruba o 20 až 30 procent.

Zákaz maloobchodního prodeje kvůli koronaviru vláda vyhlásila už v polovině loňského března. Menší prodejny mohly znovu otevřít o přibližně šest týdnů později, obchodní centra obnovila provoz 11. května.

Další uzávěra trvala od 22. října do 2. prosince. Většina prodejců ale vzhledem k rostoucímu počtu nakažených a přeplněným nemocnicím už ale po Vánocích znovu neotevřela. Vláda následně od 19. ledna umožnila provoz obchodům s dětskými oděvy a obuví a papírnictvím. Kvůli špatné epidemické situaci kabinet pro tyto obchody od 1. března výjimku opět zrušil.

Reklama

Doporučované