Hlavní obsah

Česko zavalily krabice. Kvůli e-shopům se jich spotřebuje až dvakrát víc

Foto: flickr.com

E-shopy letos spotřebují až o polovinu více krabic než vloni.

Reklama

Symbolem roku 2020 by se mohly stát kartonové krabice. Popelnice pod hromadou prázdných krabic mizí. Mohou za to rostoucí nákupy online, které přiživila pandemie koronaviru a nemožnost nakoupit jinde.

Článek

Lidé plní modré popelnice kartonovými krabicemi, některé z nich se dokonce pod nánosy papíru ztrácejí. Svůj podíl na tom mají především nákupy v e-shopech, kterých zákazníci kvůli zavřeným obchodům využívají více než kdy dřív. Některé e-shopy hlásí, že letos využijí až dvojnásobek kartonových krabic než před rokem.

Krabice se převážně vyrábí z papírové lepenky, která dlouhodobě tvoří největší podíl tříděného papíru. Podle údajů společnosti EKO-KOM podíl činí 50 procent. „V posledních letech její produkce roste přibližně o 1,5 až 4 procenta ročně,“ říká mluvčí EKO-KOM Lucie Müllerová.

V důsledku pandemie došlo v letošním roce k rozmachu nákupů přes internet. „Máme předběžné srovnání za druhé a třetí čtvrtletí. Dle předběžných dat papír sbíraný v nádobách vzrostl v tomto období meziročně o 14 procent a e-shopy k tomu přispěly,“ popisuje Müllerová.

Poptávka po obalových materiálech včetně lepenky dlouhodobě převyšuje zájem o tiskové papíry. Ze statistik Asociace českého papírenského průmyslu vyplývá, že naposledy byla spotřeba tiskového papíru vyšší v roce 2007 a od roku 2008 klesá. Naopak spotřeba balicích a obalových papírů od roku 2006 stále stoupá.

„Tento trend je stejný ve všech vyspělých ekonomikách. Důvodem růstu je zvyšování podílu papírových a lepenkových obalů v porovnání s ostatními materiály a také zvyšování poptávky po lepenkových krabicích z prosazujících se e-shopů,“ vysvětluje prezident Asociace českého papírenského průmyslu Jaroslav Tymich. Naopak spotřeba tiskových papírů podle něj klesá kvůli většímu využívání internetu.

Během druhého čtvrtletí spotřeba obalových papírů poklesla o 8380 tun. „Byla omezena nebo zastavena výroba v některých segmentech, což ale nemělo takový dopad na celková čísla z důvodu růstu online nakupování. Spotřeba ve třetím čtvrtletí naopak významně rostla v souvislosti s obnovením ekonomiky,“ popisuje Tymich. V posledním čtvrtletí očekává další zvýšení spotřeby papírových obalů, která je způsobena vánočními nákupy v e-shopech.

Než se však krabice dostane k lidem a pak do kontejneru, předchází tomu dlouhá cesta.

Materiál pro výrobu lepenky se rodí v papírnách. Ten si odeberou výrobci vlnité lepenky, kteří zpracovaný materiál dodávají společnostem, které z kartonu vyrábějí krabice.

Rostoucí nákupy přes internet přihrály těmto firmám nové klienty a více zakázek. „Zájem se prudce zvýšil při příchodu nouzového stavu na podzim. Meziměsíčně jsme vyrostli až pětkrát oproti průměru,“ uvádí Tomáš Koláček z firmy Packung.

Ještě před pandemií fungovala velkovýrobna krabic na dvě směny, nyní pracuje 24 hodin denně, aby uspokojila poptávku. „V březnu 2020 jsme investovali do automatizace výroby a díky tomu jsme schopni za 48 hodin vyrobit až 1000 krabic na zakázku. Náš stroj má však kapacitu vyrobit tisíce krabic za den,“ říká Koláček.

Podle Tymicha bude spotřeba i výroba obalových papírů pokračovat v růstu. Stejného názoru je i Koláček. „Poptávka asi klesne po Vánocích. Ale měsíční odběr poroste, protože lidé nejspíš nebudou mít kvůli nejistotě možnost nakupovat v kamenných obchodech v takové míře jako před pandemií,“ myslí si Koláček.

A kolik krabic spotřebují největší české e-shopy? „Dohromady jsme letos nakoupili 227 tun kartonových krabic. Což je zhruba o 56 procent více než v předchozím roce,“ uvedla tisková mluvčí e-shopu Alza.cz Daniela Chovancová. V období Vánoc Alza spotřebuje obvykle dvojnásobné množství krabic než v průběhu roku.

Také internetový obchod Mall.cz letos musel zvýšit spotřebu obalového materiálu, celkem o 20 procent.

Obchod CZC.cz spotřebuje přibližně o 50 procent více krabic než před rokem. „Loni jsme spotřebovali 345 000 kartonových krabic. Během loňských Vánoc jsme využili 80 000 krabic a během letošních zatím 160 000 kusů, meziročně tedy máme dvojnásobnou spotřebu,“ říká vedoucí logistiky CZC.cz Václav Bejček.

E-shopy se snaží recyklovat

Papírová lepenka je materiál, který se dá poměrně dobře recyklovat. Některé e-shopy se o recyklaci snaží samy, mezi nimi je i Alza. „Většinu našich obalů v logistických centrech recyklujeme. Znamená to, že bereme přepravní obaly z příjmu nového zboží a opětovně je používáme při expedici zboží k zákazníkům,“ říká Chovancová.

Lidé krabice většinou vyhazují do tříděného dopadu, odkud putují na třídicí linky. „Na linkách se lepenkové krabice třídí a lisují do balíků. V této podobě se obchodují v rámci celé Evropy, přičemž se naprostá většina recykluje v papírnách,“ popisuje Müllerová.

Největším problémem během recyklace lepenkových krabic jsou nepapírové součásti jako lepicí pásky, zbytky fólií, kovové sponky, textilní výztuže. „Způsobují v papírnách potíže při výrobě. Proto je dobré, aby lepenkové krabice končily v kontejnerech dokonale vyprázdněné, beze zbytku obsahu a v ideálním případě i zbavené lepicích pásek či polystyrenových výplní,“ upozorňuje Müllerová.

Letos na jaře panovaly problémy s odbytem papíru. „Byl ho v EU přebytek asi pět milionů tun kvůli výpadku exportu do Číny. Také kvůli výpadku třídění na školách naopak ceny sběrového papíru a kartonu začaly zase růst,“ říká expert pro oblast odpadů Milan Havel z hnutí Arnika.

Podle něj by už měla být příští rok situace s papírem v Česku klidná, protože se v Německu spustí další velká papírna.

Reklama

Doporučované