Hlavní obsah
Online

V sutinách mostu u Janova může být ještě až 20 lidí

Video: Zuzana Lachnitová, Jana Trantinová, Klára Galová, AP, Reuters

 

Reklama

aktualizováno •

Italské úřady vyšetřují pád části dálničního mostu, při kterém v úterý v Janově na severu země zahynulo nejméně 39 lidí. V regionu platí roční výjimečný stav a premiér Conte požaduje odebrání licence provozovateli mostu.

Článek

Italský premiér Giuseppe Conte vyhlásil v regionu Ligurie na žádost místní správy 12měsíční výjimečný stav. Na tiskové konferenci po mimořádné schůzi s ministry také oznámil, že úřady nebudou čekat až na ukončení trestního vyšetřování a brzy rozhodnou, zda správce dálničního úseku přijde o licenci. Firma se hájí, že své závazky vždy dodržovala.

Vláda požaduje, aby rezignovalo vedení firmy Autostrade per l'Italia, která most provozovala. Chce jí odebrat koncesi a vymáhat finanční postih až 150 milionů eur (3,9 miliardy korun). Janovský prokurátor Francesco Cozzi řekl, že mrtvých už je 42 a že za katastrofou je lidská chyba, nikoli nešťastná náhoda. Inženýr Antonio Brencich tvrdí, že stavba byla problematická od samého začátku.

Na rušné dálnici A10 v Janově se zřítila část mostu v délce zřejmě až dvou set metrů. Z výšky 45 metrů spadlo zhruba 35 osobních aut a několik kamionů včetně českého, jehož řidič přežil a podle českého Ministerstva zahraničních věcí není v ohrožení života.

Italská agentura ANSA s odvoláním na ministerstvo vnitra napsala, že mezi oběťmi jsou i tři děti ve věku 8, 12 a 13 let. Podle médií jsou mezi mrtvými i tři mladí Francouzi, tři Chilané a dva Albánci. Deset ze 16 zraněných je v kritickém stavu, informovala televize Rai News24.

Vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie. Salvini je zároveň předsedou euroskeptické Ligy.

Most vybudovaný v letech 1963 až 1967 podle návrhu tehdy oslavovaného architekta Riccarda Morandiho byl problematický už od samého počátku, tvrdí inženýr Antonio Brencich. První údržbu musela konstrukce podstoupit už asi 20 let od zprovoznění. U stavby se od samého začátku projevovalo rychlé chátrání použitého materiálu - předpjatého železobetonu. Most byl „špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven“, řekl Brencich serveru Rai News24.

Hasiči ve středu odpoledne varovali, že jeden z pilířů mostu se naklání a že zajišťují jeho stabilitu. Kvůli tomu bylo přerušeno odstraňování sutin a hledání mrtvých i přeživších v korytu řeky Poncevera, která vede pod mostem. Starosta Janova uvedl, že domy v ulici Fillak pod pilířem nepůjde zachovat, protože most bude patrně stržen.

  • Do konce roku vznikne nová trasa pro těžkou dopravu. Vlaky začnou jezdit do měsíce

    Podle informací deníku La Stampa bude do konce roku vybudována nová trasa pro těžkou dopravu. Kudy přesně povede, zatím není známo, bude mít ale 4 až 6 pruhů. Do měsíce by také měla být obnovena železniční nákladní doprava z přístavu, která byla pádem mostu přerušena. Obnoven bude také uzavřený tunel Campasso.

  • Náhradní bydlení bude pro všechny do konce října

    Podle hejtmana regionu Liguria Giovanniho Totiho žádný z evakuovaných není bez střechy nad hlavou. „Všichni mají kde spát. Nikdo nezůstává v centru pro evakuované osoby. Plánujeme mít ubytování pro všechny, kdo ztratili domov, do konce října,“ uvedl pro list La Stampa.

  • Pád mostu poukázal na nedostatečné investice Itálie do výstavby a modernizace silnic

    Itálie podle dat OECD dlouhodobě nedává dostatek prostředků na výstavbu a modernizaci silnic a soustředí se jen na opravy. V roce 2015 na investice v dopravě šlo pouhých 0,3 procenta HDP. U oprav to přitom byl dvojnásobek.

  • Rakve obětí byly vystaveny. V kapli se shromáždili příbuzní

    Video: Reuters

  • Zapnutý motor, světla i stěrače. Nákladní auto na mostě běží od úterý

    Nad záchranáři stále běží motor zeleného nákladního auta, které zastavilo jen několik metrů od propasti a stalo se symbolem janovského neštěstí. Jeho řidič v panice utekl pěšky zpět do tunelu, z kterého přijel. Vůz má zapnutá světla i stěrače a podle řidičova zaměstnavatele je v něm dostatek paliva na několik dní.

  • V troskách už janovská správa přeživší nečeká

    „Bilance obětí je citelně vyšší než udávaná čísla. Definitivní bilance bude poskytnuta, až bude ten počet jistý,” řekl ve středu guvernér regionu Ligurie Giovanni Toti. Dnes uvedl, že vzhledem k uplynulému času je nepravděpodobné, že záchranáři v troskách naleznou další přeživší.

  • Miliony vozidel budou hledat náhradní cestu

    „Morandiho most byl jedinou spojnicí mezi východem a západem města, která byla s to absorbovat velký objem dopravy,” řekl AFP Giovanni Vecchio, výzkumný pracovník na milánské polytechnice. Podle něho představoval také nezbytnou trasu pro cestu na sever regionu či do sousední Francie. Spojoval také různé části mohutného janovského přístavu. Ročně přes dopravní tepnu projelo 25 milionů vozidel, která teď budou muset hledat náhradní cestu.

  • Podívejte se na archivní záběry ze stavby mostu:

    Video: AP

  • Janovská ekonomika může pádem mostu utrpět

    Zhroucení železobetonového kolosu ve městě s 600 tisíci obyvateli a s nejrušnějším námořním přístavem v zemi představuje podle agentury AFP takřka nepřekonatelný problém. Pád mostu může těžce poškodit ekonomiku Janova, který s Turínem a Milánem tvoří „průmyslový trojúhelník”.

  • Statik Václav Jandáček komentuje zřícení mostu:

    Video: Seznam Zprávy

  • Salvini: „Být jimi, koupu se v pokoře”

    Matteo Salvini navštívil raněné v nemocnicích a příbuzné obětí. Při té příležitosti požádal společnost Autostrade, aby ode dneška pozastavila výběr mýtného. „Kdybych byl jimi, koupal bych se v pokoře a poskytl vše potřebné rodinám pozůstalých,“ uvedl Salvini.

  • Itálie ukazuje prstem na rozpočtové limity EU. Ta svou politiku hájí

    Ministr vnitra Matteo Salvini v souvislosti s pádem mostu uvedl, že rozpočtová omezení EU vůči členským státům brání v provádění projektů v oblasti infrastruktury. Evropská komise svou silniční a infrastrukturní politiku ale hájí. Ve středu uvedla, že již určitou dobu italskou vládní koalici nabádá k tomu, aby kladla na investice do infrastruktury větší důraz.

    Upozornila, že v dubnu v rámci pravidel EU o státní pomoci schválila investiční plán pro italské dálnice v hodnotě 8,5 miliardy eur zahrnující i region Janova. Dodala, že Itálie by v letech 2014 až 2020 měla z evropských fondů obdržet na investice do infrastruktury 2,5 miliardy eur.

    Loňská analýza italské centrální banky ukázala, že Itálie měla možnost do infrastruktury investovat více peněz. Zatímco celkové veřejné investice mezi lety 2007 a 2015 po očištění o inflaci klesly o 35 procent, výdaje na mzdy zaměstnanců veřejného sektoru, důchody a další každodenní záležitosti o sedm procent vzrostly.

  • „Dokud nenajdeme všechny pohřešované, bude pátrání pokračovat,” uvedla mluvčí hasičů

    Video: AP

  • V sutinách mostu může být až 20 lidí

    V sutinách mostu může být ještě deset až 20 lidí. Řekl to dnes janovský prokurátor Francesco Cozzi. Odhad vychází z informací od lidí, kteří se nemohou spojit se svými blízkými, a z předpokládaného počtu aut na mostě v okamžiku neštěstí.

  • Správci mostu možná hrozí spíše pokuta než ztráta koncese

    Italská vláda by mohla chtít správci dálnic Autostrade per l'Italia kvůli pádu mostu spíše vyměřit pokutu než odebrat koncesi. S odvoláním na zdroj z vlády o tom dnes informovala agentura Reuters. Podle smlouvy by podniku hrozil finanční postih až 150 milionů eur, tedy v přepočtu téměř čtyři miliardy korun.

  • Prokuratura po zřícení mostu v Janově navrhla obvinění

    Prokuratura chce viníka obžalovat z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, zavinění katastrofy a z ohrožení bezpečnosti dopravy. Informoval o tom dnes list La Stampa s odvoláním na janovského prokurátora Francesca Cozziho. Italská vláda vinu přičítá provozovateli mostu. Provozovatel tvrdí, že údržbu prováděl v souladu se smlouvou.

  • Pád mostu v Janově tvrdě zasáhl akcie firmy Atlantia

    Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní obchodování poklesem o 23,5 procenta. Reagují tak na oznámení italské vlády, která uvedla, že zahájí proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade per l'Italia, která je divizí Atlantie.

  • Hasiči se stále nedostali ke všem zavaleným autům

    Hasiči se stále nedostali ke všem zavaleným autům, která zůstala pod sutinami části dálničního mostu. Podle zpřesněné bilance policie z dnešního rána při neštěstí zahynulo 38 lidí, podle listu La Stampa ale panují obavy, že v troskách by mohly být ještě desítky dalších.

  • Po tragédii přichází chaos

    Silniční systém bude nyní fungovat s objížďkami a uzavírkami. Podle místních médií docházelo dnes ráno k pomalému výjezdu z letiště v Janově. Situace je prý ale méně kritická, než se očekávalo. Pravým testem projde systém až v září, kdy se očekává zvýšení provozu po skončení letních prázdnin.

  • Zdravotní stav některých zachráněných se lepší, včetně českého řidiče

    Státní nemocnice San Martino v Janově informovala o stavu přeživších, mezi nimiž je i český řidič Martin Kučera. Ten bude v následujících dnech pravděpodobně propuštěn z traumatologického oddělení, kde je nyní hospitalizován.

Reklama

Hlavní zprávy