Hlavní obsah

Kdo stojí za velkolepou kampaní Šlachty? Lidé nám radí zadarmo, tvrdí manažer

Foto: Jan Mihaliček

Robert Šlachta je bývalý ředitel protimafiánské jednotky české policie.

Reklama

Hnutí Přísaha prý kampaň dělá bez PR expertů. Podle odborníků na marketing je ale velmi profesionální. Pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny má podle průzkumů na dosah.

Článek

Proslavený detektiv Robert Šlachta své politické ambice staví na své šerifské pověsti. V politice chce řešit hlavně „nespravedlnost a rozkrádání státu“.

Detektivku ale tak trochu připomíná i pátrání po tom, jak se rodí volební kampaň jeho nového hnutí Přísaha.

Článek si můžete poslechnout i v audioverzi.

Vzniká od nuly. Odborníci na PR ji chválí. A předvolební průzkumy naznačují, že funguje.

Šlachtovci však trvají na tom, že nevyužívají služeb žádných odborníků na politický marketing či PR agentur. Peníze z transparentního účtu Přísahy nejčastěji odcházejí firmě, v jejímž čele stojí kamarád z mládí klíčového Šlachtova spolupracovníka.

Ten přitom nemá s volebními kampaněmi zkušenosti a jeho firma vznikla před dvěma lety jako logistická podpora expolicistových veřejných aktivit. Šlachta už dříve odmítal sdělit, kdo mu půjčil peníze na rozjezd politické kariéry a učinil tak až po veřejném tlaku.

Plakáty Přísahy obklopily Česko, bývalý lovec mafiánů objíždí srazy se svými fanoušky a jeho nově založené straně se daří i na sociálních sítích.

Stylizované snímky ze Šlachtova turné po republice mají tisíce „lajků“ a celé to připomíná spíše profil celebrity než politika. Nebo také Facebook současného premiéra Andreje Babiše – ještě před tím, než na něj dopadla tíha vládnutí a pandemie. Na fotky s oběma se prý stojí fronty.

Ale zatímco český premiér se netají tím, že k politické kariéře mu pomohl kvalitní marketing a svým špičkovým poradcům z PR platí velkorysé částky, u Šlachty je to jinak. Když chce veřejnost zjistit, kdo stojí za jeho mimořádně povedenou kampaní, neuspěje.

„Přísaha nespolupracuje se žádnou PR agenturou,“ sdělí jen Karolína Skrčená, která má v hnutí na starost komunikaci s novináři. Na dotazy, kdo tedy vytváří kreativní obsah kampaně, slogany a zda hnutí pracuje s průzkumy veřejného mínění, vůbec neodpověděla.

Další kroky vedou logicky na transparentní účet hnutí. Financování politických stran a zejména volebních kampaní je citlivé téma všude na světě. V Česku má po řadě skandálů z minulosti zužovat prostor pro machinace s penězi na kampaň finanční strop pro volební agitaci a právě i otevřený přístup do volebního účtu. Právě tam se lze dočíst i to, kterým PR „mágům“ a jaké částky politické strany platí za podporu s propagací svých idejí i tváří.

Ale ani zde se zájemce příliš mnoho nedozví. Přísaha na povinném volebním účtu zveřejňuje zdaleka nejméně informací ze všech subjektů, které mají šanci vstoupit v říjnových volbách do Poslanecké sněmovny.

Tak například začátkem května visela na transparentním účtu Přísahy informace, že hnutí zaplatilo skoro 200 tisíc korun za „reklamu na sociálních sítích“. Ale bez upřesnění komu.

Až když se Seznam Zprávy na tuto konkrétní platbu zeptaly, objevil se údaj – zpětně – i na transparentním účtu. „Jedná se o firmu Šimway, která nám v dubnu, tedy v čase, kdy jsme ještě čekali na oficiální registraci a IČO od Ministerstva vnitra, pokrývala reklamy na sociálních sítích,“ uvedla mluvčí Skrčená.

Zpětně se pak na účtu objevila i další transakce ve prospěch této firmy – 180 tisíc korun za reklamní polep autobusů.

Jak mluvčí Skrčená potvrdila, právě Šimway se stará o průběh kampaně. Firmu vlastní a řídí Petr Kahoun. Jde o blízkého přítele Tomáše Sochra, Šlachtova souputníka z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu a spoluzakladatele Přísahy.

Muž pro všechno

V Šimway však žádné experty na marketing také nenajdeme. Šéf firmy Seznam Zprávám v telefonickém rozhovoru řekl, že před svým angažmá pro exdetektiva působil v přepravních firmách. Prý se v kampani víceméně stará o všechno.

„Je to pro mě zajímavá zkušenost, já to nikdy nedělal. Jsem trochu v úžasu, co to všechno obnáší,“ řekl Seznam Zprávám Petr Kahoun. Jiného klienta jeho firma nemá a ani to podle jeho slov není v plánu.

Jak tedy vzniká experty chválená kampaň?

„Velkou službu nám udělala naše fotografka Radka Benešová, která s panem Šlachtou objíždí stánky a pomáhá to fotit. Jinak se na tom podílí tým, který je na stránkách. Každý něco řekl, každý dal nějakou myšlenku, ale primárně to šlo za ní (Radkou Benešovou – pozn. autorky). Ona řekla: Kdyby tam bylo takové pozadí, tak by to bylo hezké, a tak se to zkoušelo,“ popisuje Kahoun.

Na profesní sociální síti LinkedIn se prezentuje šestadvacetiletá Radka Benešová, která se grafickému designu a focení věnuje coby živnostník od roku 2019. Před tím například devět měsíců pomáhala s marketingem ve firmě Isolit Bravo v Jablonném nad Orlicí a později pracovala jako recepční v pražském hotelu – obojí při studiích komunikace.

„Nevím, jaké má zkušenosti. Ale jako fotografka pracuje a baví ji to,“ dodává Kahoun.

V nejužším týmu Přísahy podle webu strany převládají expolicisté ze Šlachtova někdejšího Útvaru na odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ), pak je tam jedna stavařka, sociální pracovnice a interiérová designérka. Již citovaná mluvčí Skrčená má jako jediná známé politické zkušenosti – bývala zastupitelkou za ANO v Říčanech, za Babišovo hnutí neúspěšně kandidovala v krajských volbách v roce 2016.

Podle Kahouna se Přísaha spoléhá i na rady od dobrovolníků. „Je to spousta lidí, kteří zadarmo přijdou a řeknou: Tohle máte dobré, tady to by mohlo být hezké. My o tom pak mluvíme, pro něco se rozhodneme, něco zamítneme. Tímto způsobem se to skládá dohromady,“ tvrdí Kahoun.

Reklamka pro komunisty

Strategie, při níž firma připravující kampaň tak trochu „cloní“, jak se nakládá s výdaji, není podle protikorupčního experta Jakuba Černého příkladem dobré praxe transparentnosti.

„Zákon umožňuje takřka plně outsourcovat vedení volební kampaně na třetí osobu, což stranám sice šetří administrativní kapacity, ale vůči veřejnosti se nejedná o otevřený a čitelný přístup, který by naplňoval účel právní úpravy,“ uvádí analytik Rekonstrukce státu. V rozporu se zákonem takový postup není – kompletní volební účetnictví strany dokládají až po volbách.

Ostatní politické strany mají otevřenější přístup k předkládání svých volebních účtů.

Například vládní hnutí ANO na transparentním účtu zveřejňuje jmenovitě, že v předvolebním čase svému „guruovi sociálních sítích“ Marku Prchalovi platí zhruba 60 tisíc korun za měsíc a PR agentuře Calmia Planet, kterou vlastní klíčový volební marketér premiéra Petr Topinka, necelý půl milionu korun již dva měsíce za sebou.

Předvolební koalice SPOLU zase zaplatila za on-line reklamu necelý milion korun agentuře Ydeal, jejímž kreativním ředitelem je Ota Klempíř, komunikační odborník, textař a hudebník ze skupiny J.A.R. Ten už dříve spolupracoval na kampani ODS.

A dokonce i „antikapitalisté“ z KSČM mají své reklamní agentury. Skoro čtvrt milionu korun komunisté poslali ostravské reklamní agentuře MARF, a to za reklamní kampaň.

Sněmovna „na dostřel“

Kampaň, za kterou podle lidí z Přísahy stojí marketingoví samouci, je každopádně nebývale účinná. Průzkum Data Collect z minulého týdne hnutí přisuzuje 3,8 procent podpory – má tedy „na dostřel“ vstup do Sněmovny. Vzhledem k tomu, že jde o akceleraci z nuly ještě v začátku roku, jde o slušný výkon.

„Je to jedna z nejlepších kampaní, které jsem kdy viděl. Šlachta velmi dobře mluví, mají silné zapojení dobrovolníků a velmi dobře dělané sociální sítě,“ řekl Seznam Zprávám marketingový odborník Jakub Horák, který pracoval hned pro několik politických stran. Mimo jiné se podílel na kampani Pirátů v roce 2017, kdy senzačně „dobyli“ Sněmovnu. V kampani pro letošní volby podle svého vyjádření pro žádnou z kandidujících stran nepracuje.

Pochvalná slova pro kampaň má i jiný odborník na politický PR – Jakub Hussar. Ten spolupracoval s hnutím Lidé PRO Mikuláše Mináře, který sice dokázal přivést statisíce nespokojených Čechů na Letnou, ale životaschopnou stranu pro letošní volby – na rozdíl od Šlachty – nepostavil.

„Je to úsporné, ale nesmírně efektivně vedené a Šlachta je připraven si svou pozici tvrdě odpracovat. On i jeho tým vsadili vabank a vydali se cestou narativu férového osamělého bojovníka, který jako by z oka vypadl hrdinům s bouchačkou a odznakem z heroických devadesátkových filmů,“ míní Hussar, spoluzakladatel agentury První prezidentská.

„Jako v 90. letech“

Není to ale poprvé, kdy Šlachtovo politické tažení vzbuzuje otazníky. Už na startu jeho kampaně jej kritizoval Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí za tajení sponzorů, kteří pomohli Šlachtovi politickou kariéru rozjet.

Šlo přibližně o dva miliony korun, na které si Šlachta a jeho spolupracovníci půjčili od spřátelených firem a osob. Jenže hnutí, které chce mít jako jedno z hlavních témat boj za transparentnost a proti korupci, odmítalo nejdříve prozradit, o koho přesně jde.

„Kdokoliv přispívá na rozjezd politické strany či hnutí, musí automaticky počítat s tím, že jeho identita bude zveřejněna. Argument, že si někdo přeje být skrytý, aby nečelil dotazům veřejnosti, je přesně ten argument, který stál na počátku mnoha skandálů v 90. letech. Tehdy se sponzorské dary dávaly přes prostředníky právě proto, aby původní dárci zůstali ukrytí. To je z principu špatně,“ řekl v březnu Outlý Seznam Zprávám. Šlachta nakonec jména svých věřitelů zveřejnil.

Teď už se může spolehnout i na sponzory zvenčí. Tři miliony korun mu například poslal podnikatel Miloš Fürst. Seznam Zprávy jej oslovily s dotazy týkajícími se jeho motivace pro finanční podporu Přísahy či jeho údajného zájmu v minulosti kandidovat do Senátu za KDU-ČSL.

„Nezlobte se na mne, ale nemám opravdu zájem o publicitu a nehodlám se k vašim zavádějícím a senzacechtivým otázkám ani písemně – natožpak telefonicky – vyjadřovat jinak a ne více, než tak, co jste se již mohla dozvědět na facebookovém příspěvku Roberta Šlachty,“ odpověděl Fürst.

Ve zmíněném příspěvku Šlachta Fürsta citoval následovně: „Sledoval jsem tvoji kariéru už na ÚOOZ a bylo mi jasné, že se lidi ve vládě báli, že na ně taky dojde, a proto vás radši rozpustili. To se mě dotklo. Chtěl jsem, aby jsi se všem těm gaunerům podíval na zoubek.“

Reklama

Doporučované