Hlavní obsah

Do kampaně vstoupily dezinformační weby. Nahrávají Rusku a Babišovi

Foto: Aeronet.news, Seznam Zprávy

Finále mezi Babišem a Pavlem se blíží. Je to vidět i na webech dezinformátorů.

Reklama

19. 1. 14:25
aktualizováno • 23. 1. 9:31

Seznam Zprávy prošly 22 webů, které loni po napadení Ukrajiny nechala vláda vypnout, protože podle zpravodajských služeb působí ve prospěch Ruska. Před finále přímé volby nahrává jejich obsah Andreji Babišovi.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Do kampaně před finále přímé volby prezidenta promlouvá i dezinformační scéna.

Seznam Zprávy zmonitorovaly obsah řetězových e-mailů či 22 webů, které po vpádu Ruska na Ukrajinu označilo Vojenské zpravodajství za kanály hybridní války.

Podle politologa a odborníka na dezinformace Miloše Gregora z brněnské Masarykovy univerzity je cílem jejich kampaně odradit voliče Petra Pavla od účasti ve druhém kole a pomoci tak jeho protikandidátovi. „Podíváme-li se na volební účast, která byla v prvním kole nebývale vysoká, šance mobilizovat další voliče už příliš není. Mnohem větší šancí pro Andreje Babiše je odradit od voleb příznivce Petra Pavla,“ říká Gregor.

Podle experta, který se manipulacemi a dezinformacemi dlouhodobě zabývá, není synergie mezi kampaní Babiše a obsahem dezinformačních webů či řetězových e-mailů náhodná. Dokládá to tím, že Babišův marketingový tým odstartoval radikální část kampaně hned v sobotu po vyhlášení výsledků voleb.

„Vystřílet si takhle radikální část kampaně hned na začátku nedává smysl,“ říká Gregor s tím, že „nejde o náhodu“. Rychlý start dává totiž podle něho prostor, aby se sdělení kampaně stihlo rozšířit řetězovými e-maily a dalšími dezinformačními kanály.

„Buď udělali absolutní amatérskou chybu, což se mi u sehraného týmu, který dlouhodobě dělá kampaně a ví, jak funguje ta dynamika, nezdá. Anebo to byl záměr. Dva týdny zbývající do druhého kola volby se mohou zdát jako krátká doba, ale v myslích voličů tomu tak není,“ vysvětluje Gregor.

Co říká postřehu, že má podporu dezinformačních webů, se redakce zeptala i Andreje Babiše. Na otázky, jak si ji případně vysvětluje a zda je za ni rád, nejprve přes sms zprávu neodpověděl. Reportérka Seznam Zpráv jej tedy oslovila po jedné z debat prezidentských kandidátů. Babiš ale dělal, že o tématu neví. „Já nevím, o čem mluvíte,“ odbyl reportérku a dodal: „Nemám k tomu, co říct. Já chápu, že děláte kampaň proti Babišovi.“

Vedoucí kolotoče: Volte Babiše

Dvaadvacet webových titulů, jejichž obsah redakce před druhým kolem přímé volby prošla, bylo loni po útoku na Ukrajinu, na žádost Vojenského zpravodajství, provozovateli zablokováno.

Šlo o bezprecedentní krok, který vláda slibovala ukotvit zákonem, ale dosud se tak nestalo. Většina stránek tak znovu běží.

Díky tomu například Aeronet, jeden z nejvlivnějších webů dezinformační scény, vykresluje obrázek budoucnosti v podobném duchu jako billboardy Andreje Babiše. Ten svého protikandidáta obviňuje, že chce válku s Ruskem. A Aeronet píše: „Pokud nedojde k mobilizaci nevoličů a ke zvolení Andreje Babiše, bude mít po druhém kole voleb ČR na Hradě válečného generála přichystaného společně s Fialou poslat do války proti Rusku celý národ.“

Autor příspěvku skrývající se pod podpisovou zkratkou VK, neboli Vedoucí kolotoče, přidává k těmto větám konstrukci, že se Česko fašizuje a vývoj přirovnává k nástupu Adolfa Hitlera k moci v Německu. Podobně jako když ruská propaganda údajným bojem proti nacistům zdůvodňuje nevyprovokovanou agresi vůči Ukrajině.

Aeronet ruskou propagandu šíří dlouhodobě a jeho provozovatelé se pokoušejí skrýt svou identitu. Pátrání Respektu a Reportérů ČT ale v roce 2020 odhalilo, že statisícové dary zasílané příspěvky přes bankovní účty bílých koňů putují muži skrývajícímu se ve slovenském Trenčíně.

„VK“ vystupuje také v internetovém rádiu Svobodný vysílač. Tam před volbou českého prezidenta zdůraznil i to, že Petr Pavel je podle něj vládní kandidát. Navzdory faktu, že Pavla do voleb poslaly podpisy sebrané od 81 tisíc voličů. „Vedoucí kolotoče“ tvrdí, že volby budou referendem o vládě. „Pokud národ nesouhlasí s Fialovou vládou, bude to v těch prezidentských volbách plně reflektováno a Andrej Babiš s drtivým vítězstvím se stane prezidentem republiky,“ tvrdí autor tající svoji identitu.

Válku jsem zažil. Jsem poslední, kdo by ji chtěl

  • Petr Pavel řekl, že udržení míru mu leží na srdci mnohem víc než řadě politiků, protože válku zažil a viděl, jak dopadá na vojáky i civilní obyvatelstvo. „Jsem poslední, kdo by chtěl zemi vtáhnout do války,“ řekl a zdůraznil, že při své práci v NATO usiloval o udržení míru a odrazoval možné agresory od útoku na její členy.
  • Strašení zatažením do války či vyhlášením mobilizace Pavel nazval zbabělostí a podlostí nejhlubšího zrna. „Je to zneužívání strachu ve vlastní politický prospěch,“ uvedl. Má podle něj smysl chránit mír a usilovat o něj. Doplnil, že jako voják by nikoho do konfliktu netlačil. „Armády plní politické zadání, války začínají politici,“ uvedl.
  • Ústavní právníci navíc dementují, že by se svými pravomocemi vůbec mohl Česko do války zatáhnout, i kdyby si to přál. Zdůrazňuje to například Jan Kysela. O vyhlášení válečného stavu v případě napadení ČR nebo při plnění spojeneckých závazků rozhodují totiž obě komory Parlamentu.
  • Totéž platí pro rozhodování o vysílání českých vojáků do zahraničí a přijetí zahraničních v Česku.

Promluvil i prokurátor

Web cz24.news otevíral tento týden svůj obsah videem, které se šíří i v e-mailech a na sociálních sítích. Vystupuje v něm vojenský prokurátor z éry bývalého režimu Miroslav Kříženecký (po revoluci hlavní vojenský prokurátor) a tvrdí, že je Petr Pavel Rusy vydíratelný nebo že zradil režim komunistů, kterému se zavázal sloužit.

Vojenský historik Eduard Stehlík a zároveň podporovatel Petra Pavla označil video za manipulativní. „Je to prakticky velká snůška polopravd, nesmyslů a lží. Neuvádí jména, hovoří o vázacích aktech, které nepředloží. Mluví o tom, že údajně není přístupný spis pana generála, ale ten přístupný je,“ uvádí Stehlík na adresu právníka, jehož vazby jsme podrobněji popsali v samostatném textu.

Stejné video s bývalým vojenským prokurátorem šíří i web Infokurýr.cz. Už dříve novináři zjistili, že za ním stojí suspendovaný pravoslavný kněz Eugen Freimann, kterého zároveň platil český stát – jako probačního úředníka vykonávajícího dohled nad odsouzenými. Web Freimann ovládá pomocí falešné novinářské asociace, která navazuje na práci podobné organizace, za níž stála KGB.

Infokurýr vydal v úterý článek s titulkem „Válka agentů – Pávek vs. Bureš“, v němž porovnává komunistickou minulost obou kandidátů. A dochází k závěru, že „zatímco u Bureše šlo především o to, jak zabránit šmelinám a úplatkům, v případě Pávka šlo doslova o život“.

Na sociálních sítích některé předchozí příspěvky Infokurýru měly zásah v řádech stovek tisíc lidí.

Vlasti zdar, Pavlovi zmar

Na stránkách Czech Free Press agituje pro volbu Andreje Babiše dříve odsouzený šéf krajně pravicové Národní demokracie Adam B. Bartoš. Toho v minulosti soud uznal vinným z šíření nenávisti proti židům. Naposledy za své protižidovské texty dostal podmínku kvůli popírání a schvalování genocidy, podněcování nenávisti a hanobení národa.

Bartoš se dlouhodobě netají vřelým vztahem k Vladimir Putinovi a žádá také vystoupení Česka z EU a NATO.

„I když bude ještě druhé kolo voleb a vše ještě může dopadnout jinak, už jen to, jakou podporu získal válečný štváč Pavel v prvním kole, je děsivé. Naše volba tak bude v tomto případě ne pro Babiše, ale spíše a přesněji: proti Pavlovi. Za předpokladu, že se Babiš jasně vysloví proti válce, má smysl k volbám jít a volit proti Pavlovi,“ napsal nyní Bartoš a se čtenáři se loučí pozdravem „Vlasti zdar, Pavlovi zmar!“

Foto: Protiproud

Server Protiproud čtenáře děsí jadernou válkou.

Psychiatr a američtí jestřábi

Leitmotiv generála Pavla ženoucího Česko do války razí i další dezinformační web Nová republika. Ten provozuje spolek napsaný na europoslance a člena předsednictva SPD Ivana Davida, který například po červnovém ruském útoku na ukrajinské nákupní centrum plném lidí tvrdil, že šlo o sklad zbraní.

Nyní před volbou prezidenta tento server píše, že kandidát Petr Pavel „je téměř čítankový reprezentant lobby amerického hlubokého státu, tedy zástupce jednoho z nejvlivnějších, nejmocnějších, nejdravějších a nejzločinnějších lobby na světě“.

„A toto lobby východní Evropu vnímá a bere pouze jako svoji kolonii, jako potenciální bojiště potenciální války s Ruskem, kterou už HODNĚ dlouho plánují,“ píše na webu autor pod pseudonymem Mischel Juliet.

Jadernou válkou děsí návštěvníky i web Protiproud, který provozuje Petr Hájek. Tohoto bývalého mluvčího prezidenta Václava Klause označilo Centrum proti hybridním hrozbám pod Ministerstvem vnitra za hlásnou troubu Kremlu. Odkázalo na text, který Hájek přebral od fondu napojeného přímo na ruskou zpravodajskou službu SVR.

„Američtí jestřábi tlačí svět do 3. světové války: Dalších 100 miliard Kyjevu? Hlavní média už připravují Američany: Jaderný útok na USA? Netřeba se bát! Stačí sejít do sklepa a schovat hlavu! Z blázince rovnou do vlády či do médií…“ praví titulek na Protiproudu, který zabírá téměř celou úvodní stránku.

Zároveň v dalším komentáři zveřejněném na Protiproudu autor Zdeněk Jemelík zdůrazňuje, že Babiš půjde vládě „po krku“, Pavel s ní bude naopak spolupracovat.

Další server skrytapravda.cz se pak snaží znevěrohodnit přímo samotné prezidentské volby. Stránky tvrdí, že kontrolu nad hlasováním převzala americká ambasáda v čele s firmou Hewlett-Packard. „Dotáhli soudruha Terazkyho, pardon Pavla někde na 107 %, někde na 101 %,“ uvádí autor podepsaný jako Petr Pokorný.

Člověk vystupující pod tímto jménem dlouhodobě straní Rusku. Už v únoru, ještě předtím, než Rusové vtrhli na Ukrajinu, zveřejňoval fotografie spálených lidských těl a tvrdil, že jsou to ruské oběti genocidy na Ukrajině. Tak ostatně zdůvodnil válku i ruských prezident Vladimir Putin: podle něj dochází na Ukrajině ke „genocidě“ Rusů.

Podporu má Andrej Babiš i v řetězových e-mailech

  • z řetězových e-mailů, které v posledních dnech zachytili Čeští elfové, je zřejmá podpora prezidentskému kandidátovi Andreji Babišovi.
  • šíří se například e-mail, kde se neznámý pisatel Babiše, na Slovensku vedeného jako agenta StB, zastává, že to nemohl dělat, protože byl pracovně v Maroku. A přidává seznam údajných agentů StB složený ze jmen veřejně známých osobností, z nichž někteří se soudně očistili a některé naopak StB sledovala.
  • v řetězových e-mailech, které cílí především na seniory, se dále objevuje několik přepisů či videí s projevy Andreje Babiše například s názvem Naše země chudne, ve kterém kritizuje vládu Petra Fialy.
  • v e-mailech se objevují i texty či videa různých postav dezinformační scény, které vyjadřují Babišovi podporu, i když často říkají, že volí „menší zlo“.
  • ani jeden ze zachycených mailů nepodporuje prezidentského kandidáta Petra Pavla. Naopak na něj e-maily útočí. Už od podzimu šíří o generálu Pavlovi různé lži a polopravdy. Pisatelé, většinou anonymní, se jej snaží vykreslit jako vládního kandidáta a někoho, kdo chce Česko zavléct do války.
  • o řetězových e-mailech se poprvé začalo mluvit v souvislosti s druhou prezidentskou volbou v roce 2018. Ukázalo se, že tehdy seniorům do e-mailových schránek chodily texty útočící na protikandidáty Miloše Zemana, především pak na Jiřího Drahoše. Od té doby hrají řetězové e-maily důležitou roli při každých volbách.

Aktualizace: Probační a mediální služba po zveřejnění článku uvedla, že Eugen Freimann, provozovatel jednoho z dezinformačních webů Infokurýr, u ní v sobotu 14.1. skončil.

Upřesnili jsme, že Miroslav Kříženecký se hlavním vojenským prokurátorem stal až po revoluci. Za minulého režimu působil jako vojenský prokurátor.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované