Hlavní obsah

Český pilot vyzkoušel bojový vrtulník od Američanů. Popsal, co armáda získá

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Pilot Marcel Kica, velitel 221. vrtulníkové letky a velitel týmu v USA

Čeští piloti letos přesednou z desítky let starých vrtulníků do modernějších z USA. Jeden z pilotů, který má za sebou výcvik za oceánem, v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jak byl náročný a co se naučil.

Článek

Česká armáda by měla během nadcházejících týdnů dostat první z celkem 20 amerických vrtulníků. Vojáci si už dříve od americké společnosti Bell objednali 12 strojů – osm víceúčelových UH-1Y Venom a čtyři bojové AH-1Z Viper, a to za téměř 15 miliard korun.

Loni v srpnu navíc ministryně obrany Jana Černochová (ODS) oznámila, že osm dalších – šest bojových a dva transportní – získá Česko od Spojených států amerických zdarma.

„Potřebujeme se postupně zbavit zastaralé techniky, to je realita,“ řekl ve středu novinářům náčelník generálního štábu Karel Řehka.

Čeští piloti nedávno v USA úspěšně ukončili náročný, víc než půlroční výcvik, který se konal na základně námořní pěchoty Pendleton v jižní Kalifornii a částečně na pouštní základně El Centro nedaleko hranic s Mexikem.

Pilot Marcel Kica, velitel 221. vrtulníkové letky a velitel týmu ve Spojených státech amerických, v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, co se naučil a jak vnímá přechod na moderní americké vrtulníky.

Jak dlouho jste byl v USA na výcviku a na kterém vrtulníku jste absolvoval cvičení?

Celkově jsme byli ve Spojených státech sedm měsíců. Výcvik jsem absolvoval na vrtulníku  AH-1Z Viper.

Předpokládám, že výcvik nebyl jen v teoretické rovině, ale že jste s vrtulníky šli i do vzduchu?

Před začátkem samotného výcviku jsme ještě museli prodělat výcvik přežití po pádu vrtulníku na vodní hladinu, protože tam část výcviku probíhala i nad oceánem. Měli podmínku, abychom tímto prošli. Poté následovala zhruba měsíční teoretická část. Potom jsme šli na simulátor a pak už jsme střídali výcvik vrtulníků a simulátoru.

Piloti vrtulníků absolvovali v USA výcvik na nové venomy a vipery:

Cvičil jste s bojovým vrtulníkem AH-1Z Viper, měl jste možnost si vyzkoušet střelbu?

Ano, stříleli jsme. Měli jsme tam tři lety na letecké střelby a samozřejmě ten vrtulník je moderní, takže jsme využili veškeré senzory a zbraně, které vrtulník nabízí.

V jakém prostředí jste létali?

Měli jsme možnost vyzkoušet více prostředí. Základna Pendleton, kde jsme výcvik absolvovali, je na pobřeží v jižní Kalifornii. To znamená vysoké teploty a vlhkost. Je to trošku kopcovitý terén, takže i výkony jsme si tam lehce mohli vyzkoušet, a pak jsme měli možnost jít na vyvedení na pouštní základnu El Centro, takže i v poušti jsme měli možnost si to vyzkoušet.

Co vám to dalo? Teď létáte s úplně jinými vrtulníky, sovětské nebo ruské výroby.

Výcvik v Americe mi dal hlavně tu zkušenost, kterou nám přidali instruktoři americké námořní pěchoty, protože oni jsou největší uživatelé tohoto systému H-1, a to jsou zkušenosti k nezaplacení.

Jak je pro vás osobně ten přechod náročný, možná i po psychické stránce, že se po desítkách let využívání vrtulníků musíte přeorientovat na úplně jiný stroj?

Samozřejmě jsme se připravovali už předem, že to nebude jednoduché, ale nebylo to tak obtížné, jak jsme si představovali. Nejtěžší byla teoretická část, zorientovat se ve všech předpisech. Potom už vlastní letový výcvik, si myslím, že jsme zvládli všichni piloti, co jsme tam byli.

Na čem létáte teď v České republice?

Celou svoji kariéru jsem létal na vrtulníku Mi-24.

Je velký rozdíl mezi tímto vrtulníkem a tím z USA?

Kdybych to srovnal jako bojový vrtulník, jako takový v podstatě nabízí podobné možnosti, nicméně nové vrtulníky díky tomu, že jsou moderní, tak mají lepší letové výkony, mají lepší manévrovatelnost a vlastní ochranu.

Jaké na místě platily podmínky, byla tam nějaká bezpečnostní opatření?

Když jsme šli do místností, které měly režim tajné, samozřejmě jsme se řídili danými předpisy, ale oproti americkým pilotům jsme neměli žádná omezení, takže jsme fungovali úplně stejně.

Jak jste trávili volný čas, kde jste byli ubytováni?

Pro představu, základna v USA je úplně něco jiného než u nás. Jsou tam možnosti k bydlení, jsou tam rodinné domky na základně, kina, obchody, zkrátka veškeré vyžití. My jsme tam tedy bydleli na hotelu a bylo to zvoleno z toho důvodu, že základna je obrovská. V podstatě autem ji skoro nepřejedete za jednu hodinu, protože má v sobě i výcvikové prostory, takže ten hotel byl zvolený tak, abychom měli dobrý dosah na tu výcvikovou letku. Volný čas jsme trávili hlavně o víkendech.

První kusy nově vyrobených vrtulníků by mohly dorazit už letos na jaře. Jak to vypadá, když dorazí úplně nová technika?

Nejprve musí dojít k převzetí vrtulníků, musí se na nich udělat zkrácené vojenské zkoušky. To je v rámci přebíracího procesu. Poté dojde k záletu ve smíšené osádce naší a americké a po tomto procesu už můžeme vrtulník používat. Celý proces trvá zhruba měsíc.

Letos ale počítáte s tím, že s vrtulníky už budete létat?

To určitě, počítáme s tím.

Doporučované