Hlavní obsah

Úlet kvůli PR, říkají experti na Pavlovu cestu do Německa na motorce

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Prezident Petr Pavel dorazil do Bavorska na motorce.

Reklama

„Když prezident Václav Klaus mohl lyžovat, proč já bych nemohl jezdit na motorce?“ argumentuje prezident Petr Pavel.

Článek

Prezident Petr Pavel dnes potvrdil přezdívku „plechová prdel“, jak mu říkají kamarádi kvůli mimořádné výdrži v jízdě na motorce. Přijel na zahájení Bavorsko-českých týdnů přátelství.

Do příhraničního města Selb dorazil na svém ikonickém motocyklu značky BMW, který výrobce nabízí se sloganem „neomezená touha po dobrodružství“.

Pavel se této „touhy“ nechce vzdát ani po zvolení hlavou státu, i když mu to – podle informací Seznam Zpráv – policisté z Útvaru pro ochranu prezidenta rozmlouvali. Zajistit jeho bezpečnost při jízdě na motocyklu je přirozeně složitější oproti tradičnímu cestování autem. Němci dnes asi ocení, že hlava státu sousední země dorazila na „bavorské“ chloubě.

Policie a ani prezidentova ochranka nechtějí hovořit o tom, jaké komplikace to pro zajištění bezpečnosti znamená. Pouze anonymně o tom promluvili dva experti na bezpečnost, které redakce Seznam Zpráv oslovila. A oba jsou k Pavlovi velmi kritičtí.

Naprosto zbytečný úlet

„Já to beru tak, že se Petr Pavel nedokázal vzdát své kratochvíle kvůli PR, protože chce mít image sympatického drsňáka na motorce. Je to ale naprosto zbytečný úlet. Ve světě naprosto neobvyklý, když nepočítám ruského prezidenta Putina, který se pere s medvědem nebo jezdí na koni,“ říká někdejší vysoce postavený důstojník z Útvaru rychlého nasazení, sám také motorkář.

Podle něho existují dvě rizika. Prvním je, že Petr Pavel může na motorce normálně bourat, jako každý jiný motorkář. A z obyčejného ťukance, který v autě končí vystřelením airbagů, je při pádu na motorce úraz, který většinou vyžaduje hospitalizaci. Což v případě hlavy státu znamená další komplikace třeba pro běžný politický provoz.

„A druhé riziko? Pokud by někdo chtěl na českého prezidenta zaútočit, tak samozřejmě v jízdě na motorce je to snazší. Není chráněn v pancéřovaném autě, maximálně může mít neprůstřelnou vestu. Ani nevím, jak by v případě napadení postupovala ochranka - nestihla by ho krýt vlastním tělem nebo opětovat střelbu. Vždyť to nemusí být ani teroristé, stačí třeba opilec v autě,“ dodává zmíněný policista.

Komplikace se zajištěním ochrany a také vyššími náklady popisuje další důstojník, tentokrát z armády. Vzpomíná, jak zajišťovali bezpečnost Petra Pavla v letech 2012 až 2015, kdy byl náčelníkem generálního štábu. Také jezdil na motorce a také měl ochranku, byť vojenskou.

„Vždycky s ním museli jet nejen dva bodyguardi na motorkách, ale i další ve dvou autech. Teréňák a limuzína. Takže to vyžadovalo samozřejmě vyšší náklady. Nikdy to nevypadalo jako nějaká příjemná motorkářská vyjížďka, ale spíš papalášská kolona. Řekl bych, že u prezidenta bude její rozsah ještě větší,“ říká.

Anketa

Co si myslíte o prezidentově cestování na motorce?
Je prezident, neměl by zbytečně riskovat.
18,6 %
Ať si jezdí, čím chce.
81,4 %
Celkem hlasovalo 39085 čtenářů.

Proč se Petr Pavel své záliby přesto nechce vzdát? „Pan prezident plánuje jezdit na motorce tak často, jak mu to jeho velmi nabitý program a počasí dovolí – a také v souladu s pravidly nastavenými ochrannou službou. Už v kampani Petr Pavel deklaroval, že by ve své zálibě v jízdě na motorce rád pokračoval,“ odpověděla hradní mluvčí Eva Hromádková.

Motorky pro ochranku

Ochranka proto musela rychle vyřešit, jak zajistit bezpečnost prezidenta během jízdy na motorce. A nakonec rozhodla, že dva bodyguardi ho musejí doprovázet také na motorkách. Proto policejní prezidium pro ochranku pronajalo dva motocykly. Dokonce tentýž model, na němž jezdí Petr Pavel. Jako první o tom informoval Deník N.

Za pronájem v následujících šesti měsících zaplatí celkově 144 tisíc korun, dvanáct tisíc měsíčně za každý stroj. Pak policie počítá s tím, že po skončení pronájmu stroje koupí. „Vzhledem k dlouhodobé potřebě zajištění této činnosti předpokládáme, že v Útvaru pro ochranu prezidenta bude trvale rozšířen počet služebních dopravních prostředků právě o motocykly,“ řekl Josef Bocán z policejního prezidia.

Na dotaz Seznam Zpráv, jak takové zajišťování bezpečnosti prezidenta na motocyklu vypadá a co to obnáší, už nechtěl odpovídat. „V obecné rovině však můžeme konstatovat, že Útvar pro ochranu prezidenta je schopen plně zajistit bezpečnost prezidenta republiky, k čemuž využívá různých druhů vozidel a disponuje také dostatečným počtem adekvátně vycvičených policistů,“ řekl Bocán.

Foto: Facebook Petra Pavla

Petr Pavel se na motorce rád ukazoval už během prezidentské kampaně, zde u stroje Harley-Davidson Pan America.

Petr Pavel si už v roli prezidenta vyjel v sobotu 13. května, kdy absolvoval motocyklový závod Harley-Davidson Praha Challenge. Byla to charitativní akce na podporu organizace Nedoklubko, která pomáhá předčasně narozeným dětem, a letos byla zakončena v areálu lánského zámku.

Jedenašedesátiletý Pavel v jízdě na motorce nespatřuje zásadní bezpečnostní riziko. „Pokud mohl prezident Klaus jezdit na lyžích po sjezdovkách, proč by nemohl prezident Pavel jezdit na motorce po silnicích?“ řekl Pavel v lednu.

Petr Pavel na motorce jezdil už jako náčelník Generálního štábu Armády České republiky a později i v roli předsedy vojenského výboru NATO. V obou funkcích měl také ochranku.

„Už tehdy se tři čtyři motorkáři objevili v ochranném týmu na generálním štábu. Jakmile kluci zjistili, že mám motorku, dali jsme to dohromady. Když jsem se dostal do Bruselu, neměl jsem důvod tým měnit. Navíc se rozšířil a náhodou opět přibylo pár motorkářů. Při jejich profesi to tak nějak patří k životnímu stylu,“ prozradil Pavel v roce 2017 v rozhovoru pro magazín Xman.

Lze předpokládat, že i do Bavorska Pavla doprovázejí na motorce titíž bodyguardi-motorkáři. Po nástupu na Pražský hrad oznámil, že si přeje, aby ho chránili muži z předchozí vojenské ochranky, na které už je zvyklý. Ochránci kvůli tomu museli z armády přestoupit k policii.

Reklama

Doporučované