Hlavní obsah

„Nekřesťansky drahé.“ V kině si připlatíte za popcorn i kolu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Cena velké krabice popcornu se v kinech šplhá i ke 170 korunám.

Reklama

Pokud si chce čtyřčlenná rodina užít nejen film, ale dát si k němu i občerstvení, může ji večer v kině vyjít na nemalé peníze. Multikina připouštějí, že zvedala ceny. Podle nich zdražila takřka každá položka, kterou nakupují.

Článek

Mezi návštěvníky českých kin se v souvislosti s masivním zájmem o filmy Barbie a Oppenheimer ozývají nespokojené hlasy kvůli ceně občerstvení.

„Mám velký popcorn a pití a stálo mě to 250 korun. Když ještě připočtu lístky, které jsou za další dvě stovky, tak mi to přijde opravdu hodně,“ vypráví Šimon Polák, který zrovna v pražském Cinema City vyráží na Barbie.

Výjimkou tak nejsou návštěvníci, kteří si občerstvení vůbec nedají. Kina připouštějí, že ceníky letos opět měnila.

„Musíme reagovat na změny trhu a kontinuální navýšení je bohužel nezbytné. Nejpalčivěji se to dotýká hlavně občerstvení na bufetu, kde jsme v drtivé většině odkázáni na dodávky ze zahraničí,“ řekl Seznam Zprávám marketingový ředitel zlínského multikina Michal Gaja.

Navýšení cen potvrzuje i provozní ředitel sítě multikin CineStar Jan Bradáč. „Ke zvýšení cen došlo od krizového období 2020–2021 více než jednou, naposledy letos na jaře. Zdražovali jsme jak vstupné, tak i ceny doplňkového prodeje. Šlo vždy o jednotky procent,“ uvedl.

Aktuálně zažívají česká kina dobré dny. A to právě díky zmíněným filmům Barbie a Oppenheimer, které se i druhý týden od premiéry drží na prvních příčkách ve statistikách návštěvnosti. Barbie vede; za poslední víkend film navštívilo bezmála sto tisíc lidí. Druhého Oppenheimera vidělo 70 tisíc diváků. Vyplývá to z dat Unie filmových distributorů.

„Letos ještě takový zájem o žádný film nebyl. Premiéry přes léto většinou nebývají, takže na to, jaké je období, tak se jedná o takzvané blockbustery (díla vzbuzující masový zájem, pozn. red.),“ vysvětlil Ondřej Rečka z Asociace provozovatelů kin.

Nicméně ze samotné filmové nabídky by se multiplexy neuživily. A proto spoléhají na diváky, že krom vstupenky zakoupí i něco na zub.

1320 korun za večer

Redakce Seznam Zpráv srovnala, kolik zaplatí dva lidé za občerstvení v různých multiplexech. Vybrali jsme čtyři kina, konkrétně řetězce Cinema City, CineStar, Premiere Cinemas a multikino Golden Apple Cinema.

Za menu skládající se z velkého popcornu a dvou nápojů zaplatí návštěvníci v Praze od 239 do 315 korun. Ve všech pobočkách se však liší velikost balení – zatímco v hostivařském Premiere Cinemas má velký popcorn objem 3,6 litru, v CineStar je to 4,3 litru a v Cinema City dokonce 4,8 litru. Liší se také objem nabízeného nápoje.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

V Praze vyjde menu pro dva i na 315 korun.

„Říkám si, že už to nikdy nekoupím, ale stejně si vždycky dám, protože do kina zas tak často nechodím,“ povídá návštěvnice Jana, která vyrazila s rodinou do pražského kina CineStar. Za občerstvení pro tři lidi zaplatila 650 korun, celý večer ji vyšel na 1320 korun. „Popcorn pro tři plus voda a nějaký velký sladký nápoj… Je to opravdu moc,“ uvažuje Jana.

Na Oppenheimera vyrazil také Tomáš Horák s rodinou. Do kina často nechodí, dostal ale poukázky jako dárek, výjimečně mu proto vyšší cena za popcorn tolik nevadí. „Koupili jsme si šestilitrový popcorn za 174 korun. Za normálních okolností je to až nekřesťansky drahé,“ tvrdí.

Výše cen občerstvení se v jednotlivých pobočkách multiplexů napříč republikou liší. „Ceny reflektují kupní sílu v jednotlivých teritoriích. Například v Praze máme vyšší ceny nájmů než jinde, takže se tomu musíme přizpůsobit,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy ředitel sítě kin Premiere Cinemas David Horáček.

Pokud si menu pro dva zakoupí návštěvníci multikina ve Zlíně, zaplatí 159 korun, v Teplicích 239 korun, v Českých Budějovicích pak 259 korun. Velké rozdíly jsou opět způsobené různými velikostmi produktů a různými politikami provozovatelů kin.

Drahá kukuřice?

Co se týče oblíbeného popcornu, bylo podle multikin v poslední době ke zvyšování ceny hned několik důvodů. „K nízké úrodě kukuřice se přidružila i probíhající válka, protože kromě Ameriky a Francie je významným producentem právě i Ukrajina,“ řekl Horáček, ředitel sítě kin Premiere Cinemas.

„Na počátku válečného konfliktu se zvýšila cena krmné i potravinářské kukuřice podobně jako ostatních komodit. V průměru došlo ke zvýšení o třetinu,“ potvrdila mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová.

Aktuální ceny kukuřice jsou však podle komory velmi podobné těm, za které se obchodovala před začátkem války.

Gaja ze zlínského Golden Apple Cinema ale tvrdí, že nakupují za jiné ceny než před válkou. „Kukuřice pro výrobu popcornu se třeba v průběhu roku zdražila čtyřikrát. Cena se převážně odvíjí od úrody, nákladů na logistiku a uskladnění,“ řekl.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Multikina jsou na tržbách z občerstvení závislá.

Kromě kukuřice mají problémy také s kokosovým olejem nebo s omáčkami k nachos.„Stávající dodávky byly znehodnoceny povětrnostními změnami v Africe a museli jsme změnit dodavatele. Obdobně je to třeba u omáček k nachos, kde se také dost často mění dodavatelé, a pak to samozřejmě má vliv na cenu a chuť,“ vysvětluje.

Horáček z Premiere Cinemas pak dodal, že by člověk těžko hledal položku, jejíž cena se nezdražila. „Zvedla se cena papírových krabiček, plastových tácků, kelímků i brček. V podstatě není položka, kde bychom mohli říct, že cena zůstala v průběhu posledních dvou, tří let stejná,“ doplnil.

Jako další důvody k navyšování cen kina zmiňují vyšší náklady na provoz kvůli vysokým cenám nájmů a energií. Tržby z občerstvení totiž často tvoří více než polovinu celkových tržeb kin, čímž výrazně napomáhají udržet jejich chod. Například v tom zlínském tvoří tržby z bufetu 57 procent.

Podle Ondřeje Rečky z Asociace provozovatelů kin zkrátka velká kina tržby z občerstvení potřebují k „ufinancování“ provozu.

„Menší kina z tržeb z bufetů žít nepotřebují. Většinou sídlí v městských budovách nebo příspěvkových organizacích, takže neplatí žádné nájmy. Kdežto multiplexy platí velké pronájmy v obchodních centrech,“ vysvětlil.

Aktuální nárůst zájmu o filmy ze strany veřejnosti kompenzuje slabší květnová a červnová čísla. Obavy však má Gaja ze zlínského multiplexu z podzimních a zimních měsíců, kdy kina může výrazně ovlivnit stávka scenáristů a herců v Hollywoodu.

„Začíná se rušit řada podzimních premiér, filmy se přesouvají o rok, o dva a my budeme odkázáni pouze na domácí produkci, evropský film a bolestivě uvolněné filmy do kinodistribuce bez adekvátní reklamní podpory herců,“ uzavřel Gaja.

Aktualizace, 5. 8. 2023 21:25: Z článku jsme odstranili citaci respondentky, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Reklama

Doporučované