Hlavní obsah

Víkendová úlitba pro kamiony na dálnici? Řidiči to budou obcházet, míní kritici

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Ve Sněmovně míří do třetího čtení návrh, jenž má upravit v současnosti platná omezení pro kamionovou dopravu. Z koaličního tábora i od opozice zaznívá nesouhlas. Podle expertů problém bezpečnosti vyřeší lepší infrastruktura.

Článek

Zatímco nyní nesmějí kamiony na dálnice a silnice I. třídy v neděli a o svátcích mezi 13:00 a 22:00 (během letních prázdnin se omezení vztahuje i na část pátku a soboty), podle návrhu poslance ODS Stanislava Blahy by řidiči mohli – i v době zákazu – dovézt zboží do cíle na území Česka a poté se pohodlně vrátit zpět domů.

„Jak zefektivnit dopravu v Česku, řešíme dlouhodobě. Od návrhu si slibuji nejen zlepšení pracovních podmínek českých řidičů, ale také ulehčení odpočívkám na silnicích, které jsou dlouhodobě přetížené,“ popsal Blaha pro Seznam Zprávy důvody pro předložení pozměňovacího návrhu.

Na svém twitteru napsal, že řidiči v současné situaci „spěchají a šlapou na plyn, aby jízdu stihli“. „To logicky může vést k ohrožení bezpečnosti na dálnicích,“ poznamenal.

Ministerstvo dopravy, vedené Blahovým stranickým kolegou Martinem Kupkou, podle serveru Zdopravy návrh doporučilo.

Okolní země jsou přísnější

Nepříliš pozitivně ho ale vnímá část koaličních partnerů. „Už dnes je omezení pro jízdu kamionu o víkendu kratší než v okolních státech. Umožnění jízdy v neděli znamená větší hustotu provozu,“ podotkl předseda sněmovního dopravního podvýboru Ondřej Lochman (STAN).

Narážel na to, že například v Německu, Rakousku či na Slovensku nesmějí v neděli a o svátcích kamiony na dálnice od půlnoci do 22. hodiny. Striktnější omezení platí i o prázdninách.

Obdobné výtky zaznívají i z opozičního tábora. „Vůbec s tím nesouhlasím,“ odmítl návrh stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ANO).

Současný stav označil za „dobře fungující kompromis, který dává prostor přepravcům pro organizaci“. „Pokud budeme umožňovat další výjimky, řidiči to budou obcházet,“ uvedl.

Blahův argument, že má rozvolnění snížit riziko, které vytvářejí spěchající řidiči, považuje Kolovratník za falešný. Řada lidí podle něj nařízení už nyní nedodržuje a změna by situaci pouze zhoršila.

Dopravci jsou pro

Dopravci naproti tomu vítají návrh s otevřenou náručí. Podle Martina Felixe, mluvčího sdružení autodopravců ČESMAD, by to řidičům výrazně pomohlo. Obavy, že by mohly změny provozu spíše uškodit, nesdílí. „Debata o zvýšené dopravě a nehodovosti je úplně mimo,“ řekl Seznam Zprávám.

Zdůraznil, že výjimky se nebudou vztahovat na řidiče, kteří Českem pouze projíždějí, zboží zde nevykládají a nemají tu ani bydliště.

ČESMAD argumentuje tím, že přibudou maximálně stovky kamionů, navíc rozprostřených po celé dálniční síti.

Kritici tomu ale příliš nevěří. „Bojíme se rizika podvodu a zneužití,“ vysvětlil Kolovratník, podle něhož je návrh špatně zformulovaný. Situaci by řešil spíše podporou železniční přepravy zboží či výstavbou nových odpočívadel pro řidiče.

Bezpečnost zlepší kvalitní infrastruktura

V tom je s ním zajedno Matúš Šucha, odborník v oblasti lidského faktoru v dopravě, který se přiklání spíše k celkovému zkvalitnění infrastruktury. „Nedá se říct, že je to úplně špatně, ten problém to ale podle mě úplně neřeší,“ okomentoval návrh.

„Pokud chceme něco udělat pro bezpečnost, potřebujeme kvalitnější infrastrukturu s větším počtem odpočívadel, a ne říkat, kdy můžeme jezdit a kdy ne,“ uvedl. „Tohle řešení je levné a politicky prospěšné, je to ale mnohem komplexnější problém,“ dodal s tím, že k zamyšlení je i současný systém zpoplatnění dálnic. Tranzit přes Česko označil pro dopravce za finančně výhodnější, protože je levnější než v okolních státech.

„Infrastruktura je klíčový aspekt, bez ní to prostě nejde,“ řekl Seznam Zprávám Petr Kumpošt z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického.

Blahův návrh sice vnímá poměrně pozitivně, i on má ale obavy, že řada řidičů bude případné rozvolnění zneužívat. „Myslím, že by to pomoct mohlo, ale bude těžké to uhlídat. Pokud ta organizace nebude dobrá, tak by to mohlo spíše uškodit,“ upozornil Kumpošt.

O kamionové dopravě se v posledních týdnech vede debata i v souvislosti s nedávno zveřejněnou zprávou Nejvyššího kontrolního úřadu. Ta totiž mimo jiné ukázala, že na tuzemských dálnicích příliš nefunguje systém vysokorychlostního vážení přetížených kamionů a následné vybírání pokut.

Reklama

Doporučované