Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Evropská unie chce, aby lidé přesedli z letadel do vlaků. Dokonce několika mladým každoročně nabízí bezplatné mezinárodní vlakové jízdenky po Evropě, čímž upozorňuje na environmentální výhody železniční dopravy. Když si ale lidé spočítají cenu jízdenky na mezistátní vlaky, zjistí, že je cesta letadlem nejen rychlejší, ale i stojí méně.
„Co se týká evropských destinací, není sporu o tom, že letecká spojení jsou v konkurenčním prostředí s osobní i vlakovou dopravou. A také letecká spojení do evropských metropolí jsou v letovém řádu doslova nahuštěna. To znamená tlak na nižší cenu letenek, což je pro cestující velkým lákadlem,“ říká Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz.
Ale ani letní cestování vlakem není mezi turisty raritou. „Cestování vlakem je oblíbené především na trasách s dobou jízdy do přibližně čtyř hodin. V případě Prahy se jedná např. o spojení do Berlína, Vídně, Bratislavy nebo Wroclawi,“ popisuje výhody mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
I když si řada lidí většinou spojí leteckou dopravu s cestou na dovolenou k moři nebo do vzdálenějších míst, z Prahy létají pravidelné linky i do měst, která nejsou daleko za hranicemi. „Destinace s krátkým doletem nejsou vůbec cestujícími opomíjena. Roli hraje komfort, rychlost dopravy, ale i dobré ceny letenek,“ říká Trejbal.
Letadla a vlaky si konkurují především v cenách a v době přepravy, která je při cestě vlakem mnohdy několikanásobně delší. Vlakům naopak nahrává například možnost vzít si zavazadlo bez příplatku, dostupný telefonní i Wi-Fi signál během cesty, jednodušší přeprava kol nebo možnost dostat se snáze až do menší cílové destinace.
Jak u letenek, tak u mezistátních jízdenek na vlak platí stejné pravidlo: čím dříve, respektive čím více dopředu je zákazník koupí, tím nižší cenu získá. Ta pak s postupem času stoupá. A byť je vzdálenost stejná, ceny jsou v závislosti na dopravním prostředku velmi rozdílné.
Češi například podle Českých drah často volí jízdu vlakem třeba do polské Vratislavi. Z Prahy sem jede přímý vlak, cesta trvá čtyři hodiny. Cesta tam v srpnu vlakem vyjde na 1012 Kč, zpět na 936 Kč, ale lze sehnat i levnější lístky třeba za 531 Kč. Celkem by tak cesta tam a zpět vyšla na necelé 2000 Kč.
Při srovnání letecky cesta sice v součtu trvá tři hodiny, ale cestující musí absolvovat mezipřistání nebo přestup v Mnichově a finančně vyjde ve stejném termínu nejlevněji na 2614 Kč, ale i třeba kolem 5000 Kč.
A zatímco vlak zaveze pasažéry téměř do centra, z letiště by cesta do středu města trvala ještě dalších 30 až 40 minut. Zároveň musí cestující letadlem počítat s tím, že musí být na letišti s předstihem, aby stihli projít kontrolou a odbavit si zavazadla. Tento problém platí pro všechny letecké spoje a hraje silně v neprospěch letadel.
Podobně je na tom i trasa Praha–Berlín. Letecky trvá tři hodiny a srpnové ceny letenek se pohybují na několika tisících korun, nejčastěji kolem pěti.
Přímá cesta vlakem tam trvá o hodinu a půl déle a ceny se nyní pohybují od 430 do 734 Kč, zpáteční cesta vyjde od 632 do 734 Kč. Podle Šťáhlavského lze jízdenky s velkým předstihem pořídit i za 430 Kč.
Cesta na sousední Slovensko, například do Košic, trvá letecky jen hodinu a půl. S nízkonákladovou společností tam cestující doletí zhruba za 1500 Kč, zpět se cena letenek pohybuje od 1471 do 3510 Kč.
Jízdenka do Budapešti může nejlevněji vyjít na 645 Kč, ale ve druhé polovině srpna se částka u některých spojů může vyšplhat až na 2512 Kč, stejně tak na cestě zpět. Zatímco na kolejích lidé stráví šest a tři čtvrtě hodiny, ve vzduchu jen hodinu a deset minut. Nejlevnější letenky se pohybují kolem 624 Kč, ty dražší pak od 1500 Kč výš.
Naopak cesta vlakem trvá přes čtyři hodiny a vyjde od 810 Kč do 1088 Kč, zpátky potom do 740 korun.
Možné preference kolejnic se však obracejí při cestách do vzdálenějších destinací. Z Prahy do Paříže na letiště Beauvais trvá let hodinu a tři čtvrtě. Ceny se pohybují kolem 1300 až 1500 Kč, cesta zpět vyjde kolem 1200 Kč. Pokud se ale Češi rozhodnou cestovat do francouzské metropole třeba až na samém konci srpna, ceny letenek jsou o dost nižší, vejdou se s rezervu do 1000 Kč za jednu cestu.
Vlakové spojení do Paříže už je složitější. Cestující musí počítat minimálně se dvěma přestupy a jen na cestě tam stráví minimálně 15 hodin. Cena se navíc pohybuje od 3690 Kč do 6594 Kč. Zpáteční cesta je na tom obdobně.
Stejně to funguje i na trase Praha – Brusel. Let trvá hodinu a půl, levnější letenky se pohybují od 1044 Kč do 1658 Kč.
Podle Šťáhlavského využívají Češi spoje z Prahy i do zemí Beneluxu nebo na Ukrajinu a do dalších států. Právě cesta vlakem do zmiňovaného Bruselu však může trvat i mezi 15 až 17 hodinami s přestupy. Nejlevnější jízdenka stojí 983 Kč, dražší potom 1254 Kč. Nejnižší cena jízdenky zpět však činí 1500 Kč, další mají cenovku 2558 Kč, ale i 5657 Kč.
Zhruba na stejno cenově vyjde cesta vlakem i letadlem z Prahy do Amsterodamu. Přímý let stojí mezi 4000 až 5000 korunami. Rozdíl v porovnání s 15hodinovou trasou vlakem a přestupy trvá let hodinu a 35 minut. Nejlevnější jízdenka se třemi přestupy sice vyjde na 1106 Kč, ale ostatní s jedním přestupem už na více než 5000 Kč.
Zájem o jízdy vlakem i za hranice Česka ale roste. „Atraktivní je cestování po Evropě v rámci poznávacích cest, kdy lidé využívají evropské síťové jízdenky pro cesty mezi jednotlivými místy pobytu, ale také využívají tyto jízdenky pro kratší (jednodenní) výlety, např. z Prahy do Kutné Hory atp. Tyto síťové jízdenky nabízejí flexibilitu při poznávacích cestách,“ popisuje Šťáhlavský.
České dráhy loni přepravily v mezistátní dopravě 7,3 milionů cestujících a tvoří tak zhruba pět procent všech přepravených. Meziroční nárůst byl 12 procent, letos společnost očekává ještě větší zájem. „Souvisí to mimo jiné se zvyšováním kapacity mezistátních spojů a zaváděním nových linek, které obsluhují nové destinace. Pro letošní rok je to především Baltic Express z Prahy a Pardubic do Wroclawi, Poznaně a Trojměstí (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně),“ popisuje Šťáhlavský.
Neubývá však ani poptávka po letenkách. Dopravci meziročně registrují nárůst prodeje letenek z Prahy o 10 procent. „Jde o vývoj odpovídající širší nabídce mezinárodních spojení zejména z Letiště Praha,“ popisuje vývoj Trejbal.
Stejně jako roste nabídka cílových stanic leteckých spojů, rozroste se i nabídka mezistátních vlaků. V roce 2026 chtějí České dráhy navíc rozšířit spoje mezi Prahou do destinací Klagenfurt a Villach na jihu Rakouska u hranic se Slovinskem a Itálií, o dánskou Kodaň a více přímých spojů pojede také do Hamburku. „Na vybraných relacích očekáváme také zkrácení cestovní doby až o desítky minut,“ dodává Šťáhlavský.