Hlavní obsah

Cena masa letí nahoru. Navíc ho nemá ze zahraničí kdo dovézt

Karel Pilčík je majitelem rodinné firmy MP Krásno. Ta teď bojuje s vysokými cenami surovin.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ceny masa letí nahoru, třeba u vepřové kýty vyskočila za tři měsíce o 80 procent. To se projeví i v ceně výrobků, takže v průměru výrobci čekají zdražení zhruba o 20 procent. Špatná zpráva je, že zdražuje i drůbež a hovězí.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Cena masa na evropské burze skokově roste, a výrobci tak chtějí poprvé sáhnout po institutu takzvané „vyšší moci“, který by jim ve smlouvách s obchodníky umožnil navýšení cen výrazně dřív, než smlouvy umožňují.

„Troufáme si říct, že tady zasáhla vyšší moc a stav, ve kterém jsme, nás opravňuje použít tuto doložku. Pokud máme přežít, tak tři měsíce čekat nemůžeme,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Karel Pilčík, majitel rodinné firmy MP Krásno, která patří mezi největší producenty masných výrobků v Česku.

Maso navíc nejenom zdražuje, ale na trhu začíná i chybět. Česko totiž zhruba polovinu spotřeby dováží a v Evropě chybí kamiony.

„Polské spedice mají tisíce kamionů, které stojí, protože to řídili Ukrajinci a ti šli válčit. Takže v dopravě je obrovský problém. Minulý, ale i tento týden se nám stalo, že nám nedovezli dva kamiony, protože to nemá kdo dovézt,“ říká Pilčík.

Cena masa na evropských burzách roste, v obchodě se to však zatím neprojevilo. Máme se teď bát o tolik větších nárůstů?

Je potřeba rozdělit maso a výrobky. Všechny ceny masa se odvíjí od německé burzy. Maso jako takové, tedy sval, tak u něj mluvíme o ceně z týdne na týden a tyto ceny přirozeně rostou. I tady si ale musíme uvědomit, že třeba 79,90 za krkovici, nebo 59,90 za plec, to dlouhodobě nebude reálné. Maso obrovsky zdražuje, chlazená vepřová půlka za poslední čtyři týdny zdražila o více než půl eura. Stejně tak zdražují i jednotlivé kvalitní části masa – třeba kýta za poslední čtyři týdny vyskočila o 40 procent nahoru.

Pokud máme přežít, tři měsíce čekat nemůžeme

Znamená to, že i vy jako výrobce teď řetězcům cenu navýšíte o 40 procent? Nebo jak velké zdražení jsou vůbec řetězce ochotny akceptovat?

Podle mě budou muset. Problém je, že u některých odběratelů máme povinnost „tři měsíce“, tedy ohlásit a pak až po třech měsících zdražovat. To teď ale nemůže platit. Troufáme si říct, že tady zasáhla vyšší moc a stav, ve kterém jsme, nás opravňuje použít tuto doložku. Pokud máme přežít, tak tři měsíce čekat nemůžeme.

Navíc toto není konečný stav. Počítáme, že se cena vepřové půlky ze současných 1,6 eura dostane přes dvě eura. Netýká se to jen vepřového masa. Obrovský nárůst je také u drůbeže. Ta podraží během jednoho týdne i dvakrát. Kuřecí prsa teď podražila o osm korun.

Proč jdou ceny nahoru? Vždyť se propadl export do Číny, který ceny vždy hnal nahoru?

Je vážný stav. V Evropě je málo selat, potažmo málo prasat. Čína sice nenakupuje, ale ten konflikt to teď výrazně rozhýbal. Navíc mluvíme jen o ceně masa, ale je třeba mluviti také o pomocných materiálech. Nám zdražuje všechno a všechno je od pěti do čtyřiceti procent. Obaly, kartony…

O kolik tedy teď cena výrobků zákazníkům vyroste?

Teď řetězcům dáváme termín k 1. 4. Řeknu to trochu jinak. Jestliže nám vepřová kýta šla za posledních 12 týdnů o 80 procent a třeba v šunce je 90 procent masa, tak by měla i ta šunka zdražit pomalu o 80 procent. Skladba výrobků je samozřejmě ale širší, takže když to vezmu za MP Krásno souhrnně, teď mluvíme o tom, že bychom měli jít nahoru o 15 až 20 procent.

Pravdou je, že se nám začátkem roku podařilo promítnout do zdražení energie, zhruba z šesti procent. To byla ale režie.

Od prvního dubna tedy dostanou řetězce jaké ceny? A je to průměr pro všechno, nebo něco půjde výrazně víc?

Neřeším teď maso jako takové, tam je týdenní cena, ale výrobky by bylo potřeba zdražit kolem dvaceti procent. Je ale potřeba znovu říct, že my vůbec nevíme, co bude příští týden na burze. Předpokládáme, že ten nárůst bude kolem dvaceti centů. Takové vysoké zdražení mezi týdny už tu strašně dlouho nebylo.

Nikdy v minulosti ceny takto výrazně nerostly?

Zhruba před čtyřmi lety bylo pár takových týdnů. Trvalo však dva až tři měsíce, než se cena zvedla takto vysoko. Teď to jsou skoky z týdne na týden.

Mluvil jste o uplatnění takzvané vyšší moci ve smlouvách s řetězci. Už se to někdy v minulosti stalo a jsou tomu nakloněny?

Zatím se to nestalo. Nárůst masa nikdy v historii takový nebyl. Ta finální cena, kam se nejspíš dostaneme, v historii už sice byla, ale šlo to postupně. Jsem přesvědčený, že to obchodníci chápou. Maso si nakupují sami, takže to vidí, jak se základní surovina z týdne na týden zdražuje. Ale určitě to nebude jednoduché.

Říkal jste, že zdražuje i kuřecí maso. Jak je to s hovězím?

Tam je to dost podobné. V prosinci jsme nakupovali hovězí čtvrtě kolem 90 korun. Dnes je to 125 korun.

Covid, válka a ještě ptačí chřipka

Vrátím se k tomu, že maso teď zdražuje kvůli válce. Proč? Vždyť se přece z Ukrajiny maso do Česka nedováží?

Z Ukrajiny se nedováželo, jen nějaké kuřecí. A třeba právě kuřecí maso má teď ještě ten problém, že řádí ptačí chřipka a miliony kusů se kvůli této nákaze utrácí. Teď se to seběhlo všechno najednou dohromady. Covid, pak přišlo trochu uklidnění a teď to válka rozpoutala na všechny strany.

Dnes není nic – třeba kartony jsme vždy objednávali dva měsíce dopředu. Dnes to trvá šest měsíců. To samé jsou etikety. Chceme objednat stroje z Německa a hned v prvním odstavci se píše, že v případě, že jim subdodavatelé nedodají komponenty, mají právo posunout lhůtu dodání. Na stroje se čeká tři čtvrtě roku. Ani nákladní auta nejsou. Na tahače berou objednávky na rok 2023.

Když jsme u rostoucích nákladů, jedním z nákladů jsou pohonné hmoty. Zhruba polovina masa se k nám dováží…

Jsou státy, které říkají, ne, že by zakázaly vývoz, ale říkají, že jejich odběratelé mají přednost. Což je normální. Německo to řeklo, navíc tam došlo k obrovskému snížení stavu prasnic. Budou taktak soběstační, takže z Německa si toho moc nedovezeme.

Ze států jako jsou Belgie, Francie, Nizozemsko, stál dříve kamion 1 500 eur, dnes je to o 100 procent víc. Navíc, ty kamiony nejsou. Polské spedice mají tisíce kamionů, které stojí, protože to řídili Ukrajinci a ti šli válčit. Takže v dopravě je obrovský problém. Teď se nám stalo minulý i tento týden, že nám nedovezli dva kamiony, protože to nemá kdo dovézt.

Německá firma Tönnies Fleisch vyhlásila, že nebude porážet, protože nemají CO2, kterým prasata omráčí. Tady opravdu začíná chybět úplně všechno. To je jedna z nejznámějších firem v Německu, která poráží 60 tisíc prasat ve třech provozech denně. To určitě bude na trhu poznat.

Takže hrozí nejenom zdražení, ale třeba bude maso i chybět?

Může se to stát. Budeme mít možná malinko problém s masem, které se těžko doveze ze států Unie.

Reklama

Doporučované