Hlavní obsah

Češi staví moderní letiště v Africe, už podruhé. Jde to rychle i zeleně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Stanislav Martinec je majitel Koma Modular.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Česká firma Koma Modular staví už druhé letiště v africkém Senegalu. Je jako z lega, nevyužívá totiž cihly, ale modulární kostky.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Bez cihel i betonu, ale o polovinu rychleji a ekologicky. Společnost Koma Modular vsadila na modulární stavby a vychází jí to. Zatímco většina firem si v loňském roce připsala sice vyšší tržby, ale klesající zisk, Koma Modular to má obráceně. Tržby lehce zaostaly za loňskou miliardou, zisk šel ale nahoru a překonal 50 milionů.

„Modulární výstavba je stále sofistikovanější. Dělají se složitější moduly, takže my toho modulu vlastně děláme méně, ale za vyšší cenu,“ vysvětluje v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys majitel společnosti Stanislav Martinec.

Češi nechytili trend. Jedou kontejnery

Zatímco v Česku se tento druh staveb zatím stále používá spíše pro dočasné stavby, jako je náhradní ubytování či rozšiřování škol a školek, v zahraničí tak vznikají celé čtvrti a obří stavby.

„Modulární výstavba jako taková se velmi rozšířila v devadesátých letech díky uprchlíkům. My jako Češi jsme se tak orientovali na ty kontejnerové stavby, a tudíž úplně nezachytili, že západní země jako Německo, Holandsko a Belgie se významně posunuly a modulární výstavba se používá pro bytovou výstavbu, kde už dochází ke kombinaci ocelového rámu se dřevem a betonem. Svět se posunul dál a my to teď musíme dohnat,“ dodává Martinec.

Výstavba druhého letiště v Senegalu

Koma Modular se ze tří čtvrtin produkce orientuje na zahraniční výstavbu. V Senegalu postavila letiště a teď začíná s výstavbou druhého. „Před týdnem jsme započali výstavbu letiště na hranicích mezi Senegalem a Mauretánií. A věříme, že bude i další,“ říká Martinec. Celý projekt, jehož je Koma Modular hlavním subdodavatelem, vyjde na 1,5 miliardy, pro vizovickou firmu jde o dodávky v hodnotě 300 milionů korun.

„Afrika je pro moduly velký trh. Připomíná mi to situaci, kdy do Afriky přišel pan Baťa a jeho obchodník mu řekl, že tam neprodá ani jednu botu, protože tam všichni chodí bosi. Baťa tehdy řekl: Naopak. Právě tady budeme boty prodávat. A s modulovou stavbou je to tam stejné,“ říká Martinec.

Velký potenciál pro modulovou výstavbu pak představuje i Ukrajina. „Modularita pomáhá v době války - jsou to různá zázemí pro vojáky, ošetřovny a sanitárky. Pak jsou to náhradní byty za ty zničené, a když válka skončí, vytváří se zázemí. Školy, školky, obchody, služby, domovy pro seniory a komerční objekty. Tady je modularita hrozně rychlá,“ říká Martinec. I jeho firma si už na Ukrajině vybudovala kontakty a připravuje se na to, že se na obnově země po válce bude podílet. „Myslím si, že i tam ale vzniknou velké megafactory na moduly,“ dodává.

Vertikální farma a modulární továrna

Také v Česku se už ale podle Martince situace začíná pomalu měnit. „Konečně se prosazují lepší zakázky, třeba teď stavíme nemocnici,“ dodává.

Cílem firmy je vystavit v tuzemsku celé město. „Trvá trošku déle, než vše vyřídíme - to je problém České republiky. Letos ale postavíme první objekt celého údolí. Komplet hotovo by mohlo být do 3–4 let,“ vysvětluje Martinec s tím, že cílem je flexibilní město s penzionem, byty, ale třeba i školkou, či dokonce vertikální modulární farmou.

Koma Modular

  • Český výrobce staveb z prefabrikovaných modulů. Firma vznikla v roce 1992.
  • Sídlí ve Vizovicích.
  • Obrat 2021: 860 milionů korun.
  • Počet zaměstnanců: 260.
  • Vyváží do Evropy, Asie i Ameriky.
  • Její pobočka KOMA Space, která sídlí v Rakousku, se zaměřuje na tvorbu dočasného obydlí pro krizové oblasti postižené katastrofami a válečnými konflikty.
  • Na výstavě EXPO v roce 2015 v Miláně obdržela bronzovou medaili za architekturu.

„Vertikální modulární farmu si představte jako jednotlivé moduly nad sebou, kde v každém můžete pěstovat něco jiného. Jeden je třeba pro mrkev, druhý pro okurky. Tím, že jsou nad sebou, dochází k uzavřené cirkulaci třeba i při zalévání,“ říká Martinec. Podobné farmy už existují v USA.

Farmy, ale i modulární továrny jsou podle Martince budoucností modulárních staveb. „Zatím jsme dělali malé dílničky, pekárny a služby. Pro průmysl je to ale velké téma. Modulární továrny by se měly stěhovat za lidmi, případně surovinami. Taková továrna by měla být rychle rekonfigurovatelná a přizpůsobit se momentální výrobě,“ vysvětluje Martinec se slovy, že díky tomu bude mít celá stavba nižší uhlíkovou stopu. Zatím takovéto modulární továrny fungují ve světě jako pilotní projekty.

Rychleji a ekologičtěji

Výhodou modulárních staveb je hlavně rychlost a ekologičnost. „Výstavba je třeba i dvakrát rychlejší. Říkáme tomu paralelní stavění. Zatímco v závodě vyrábíme horní část stavby, na místě se už dělají základy,“ vysvětluje Martinec. Zároveň je spočítáno, že modulární stavby vypouští do ovzduší o 31 procent méně CO2 než klasické budovy. „Výroba probíhá ve fabrikách, kde můžete využívat mnoho nastavených systémů, moduly jsou přemístitelné, znovu použitelné,“ dodává.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované