Hlavní obsah

NKÚ: Andrej Babiš poslal rozpočet do pekel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Bývalá ministryně financí Alena Schillerová a expremiér Andrej Babiš. Jejich hospodaření v roce 2021 nyní kritizuje NKÚ.

Reklama

Minulá vláda dostala od NKÚ za rozpočet 2021 drtivé hodnocení. Upozornění, že se Česko zadlužilo nejvíc ze všech evropských zemí, je pouze signálem, jak úpadek v časech Andreje Babiše hluboko rozvrátil veřejné finance.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tuzemský dluh vyrostl v minulém roce o 2,4 procenta a jak předpovídá Evropská komise, Česko patří k pěti evropským zemím, kde se zvýší letos i napřesrok. Kromě vyšší útraty je viníkem také nižší ekonomický růst než v jiných státech. Hloubku potíží popsal prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala.

„Konsolidace bude nemožná i v dobách ekonomického růstu, pokud nedojde k důchodové reformě, razantnímu zeštíhlení státního aparátu a redefinice státem poskytovaných agend,“ vysvětlil ve stanovisku k návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 2021, že se tuzemské veřejné finance dostaly do dosud neznámé situace.

Jak ukazuje srovnání z uplynulých let, veřejné finance se v Česku vyvíjely o poznání lépe než ve většině evropských zemí. Platí to pro krizové období 2008-2013, stejně jako pro počátek konjunktury po roce 2014. Právě díky tomu udržel stát až do příchodu pandemie covidu-19 svůj dluh na čtvrté nejnižší úrovni v Evropě po Estonsku, Lucembursku a Bulharsku.

Pak nastal zvrat. V roce 2020 se Česko ještě zadlužilo o něco méně než evropský průměr. Ovšem v roce 2021, kdy už většina zemí začala dluhy snižovat, si Česko pořád půjčovalo nad poměry.

Zpráva NKÚ v detailech ukazuje, proč k takovému veletoči došlo. Klíčovým momentem bylo, že Babišův kabinet ve dvou krocích vysadil kontrolu. „Novela rozpočtu z dubna 2020 zvýšila limit strukturálního deficitu z jednoho na čtyři procenta HDP,“ upozorňují experti, že vláda využila pandemie, aby výdaje zvýšila natrvalo.

Během prvního kroku ještě vláda slíbila, že deficit bude každoročně snižovat o půl procenta HDP. Ovšem v prosinci 2020 prosadila další novelu, podle níž není nutné strukturální deficit vůbec sledovat ani plánovat, jak bude snížen. „Tím se otevřel prostor pro tvorbu vysokých deficitů i v budoucích letech,“ doplňuje zpráva NKÚ.

K novému řádu věcí patřilo, že vláda hned v lednu 2021 prohloubila plánovaný deficit z původně schválených 320 miliard na 500 miliard korun. Loňský rozpočet nakonec tak špatně nedopadl. Hlavní zásluhu na tom měl fakt, že stát nedokázal investovat a neutratil 74 miliard korun. Pomohl i špatný odhad, o kolik se sníží výběr daně z příjmů fyzických osob po zrušení superhrubé mzdy. Namísto očekávaných 85 miliard přišly finanční úřady jen o 66 miliard.

Dopady covidu, války a drahých energií na státní rozpočet

Ministr financí Zbyněk Stanjura prosadil prohloubení schodku o 50 miliard na celkových 330 miliard korun.

Právě větší pořádek v rozpočtové dokumentaci mohl zabránit, aby se veřejné finance loni propadly k nejhlubšímu schodku v historii, tedy 420 miliardám. Babišova vláda se například obávala, že výpadek daně z příjmů fyzických osob zasáhne obce a kraje, proto změnila rozpočtové určení daní a komunální rozpočty získaly na úkor státu o 25,6 miliardy navíc. Tuto pomoc nepotřebovaly, upozorňuje NKÚ, protože i bez ní by jejich rozpočty zaznamenaly přebytek šestnáct miliard. Na účtech krajů a obcí koncem minulého roku zůstalo 368 miliard, o čtvrtinu víc než před příchodem pandemie.

„Dlouhodobě je akceptována argumentace, že prostředky uložené na účtech územních rozpočtů jsou výsledkem dobrého hospodaření. Tyto volné prostředky jsou však znehodnocovány z důvodu změny ekonomické situace, zvláště zvýšenou inflací,“ pranýřují kontroloři praxi radnic a krajů.

Covid za to nemůže

Zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu předem vylučuje námitky, že za propad rozpočtu může covid. Experti srovnávají pandemické roky 2020 a 2021 se dvěma roky předtím a docházejí k výsledku, že výdaje označené jako pomoc při pandemii zvýšily rozpočtové výdaje pouze o osm procent, o dalších šestnáct procent se však útrata zvýšila bez přímého vztahu ke covidu.

Největší položkou se stalo zvýšení důchodů, které překročilo povinnost stanovenou zákonem, a také zvýšení státního příspěvku zdravotním pojišťovnám. Mandatorní, tedy povinné výdaje vyrostly ve dvou uplynulých letech celkem o 23 procent. Bez reforem zůstanou tyto závazky státu i v příštích letech, k tomu se navýší o splácení dluhů, za které Česko v Evropě platí čtvrtý nejvyšší úrok.

Reklama

Doporučované