Hlavní obsah

Roboti ze skladů Rohlíku a Dr. Maxe míří do USA. Stojí jako levné auto

Foto: Seznam Zprávy

Šéf firmy Brightpick Jan Žižka a jeho skladový robot.

Startup Brightpick se sídlem v Česku a na Slovensku vyvíjí roboty, kteří dokážou samostatně vybírat a převážet zboží ze skladů. V Česku pracují pro Rohlík.cz nebo farmaceutickou ViaPharma z Penta Investments.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V československém prostoru vyrostla další technologická firma, která vyrábí zcela autonomní roboty do skladů. „Je to vlastně, jako kdybyste měli v každém skladu zaměstnance, který nikdy nespí, neunaví se a nezapomene, co měl udělat,“ říká šéf startupu Jan Žižka, když popisuje hlavní výhodu technologie své firmy Brightpick.

Ta vznikla v roce 2021 jako část firmy Photoneo, kterou Žižka společně s dalšími zakladateli Tomášem Kovačovským, Michalem Malým a Branislavem Pulišem prodal na konci loňského roku. S tím, co si nechali, ale mají ještě větší ambice.

Photoneo byla původně technologická firma zaměřená na 3D vidění pro průmyslové roboty, která díky vlastním patentovaným technologiím vyvinula kameru s extrémně vysokým rozlišením a přesností.

Do Photoneo zainvestoval český fond Credo Ventures či zahraniční investoři Early Bird Ventures a Taiwania Capital, ale i byznysmeni jako Eduard Kučera či Pavel Baudyš z Avastu nebo Miroslav Trnka z Esetu.

Americká společnost Zebra Technologies ji koupila za zhruba 1,5 miliardy korun. Prodej proběhl formou tzv. „carve-out dealu“, kdy se ze stávající firmy vyčlenila samostatná divize zaměřená na robotickou automatizaci skladů Brightpick, kterou si zakladatelé nechali.

„Firma je v podstatě pořád stejná, jen jsme změnili název,“ říká Žižka, který vystudoval prestižní americkou univerzitu MIT.

Rohlík a ViaPharma

Po prodeji a vyplacení investorů zůstalo v Brightpicku zhruba 30 milionů eur (750 milionů korun), které slouží především jako kapitál pro další růst. „Teď ladíme načasování dalšího investičního kola, ale půjdeme si pro 30 až 50 milionů eur (750 milionů až 1,5 miliardy korun),“ dodává zakladatel.

Firma zatím zisková není, ale podle zakladatele „nepálí moc peněz“ a k profitabilitě má už blízko. Loni firma utržila pět milionů eur (125 milionů korun) a letos míří na dvojnásobek. Hodnota Brightpick se přitom už dnes podle zakladatele pohybuje kolem 120 milionů eur (3 miliardy korun), a to na základě dosavadních investic zmiňovaných investorů, kteří v nově vyčleněné firmě zůstali.

Brightpicku se daří s relativně malým týmem vyvíjet unikátní produkt, který vytváří zcela nový trh. „Máme špičkový tým, spolupracujeme spolu dlouhodobě a někdy už si skoro čteme myšlenky,“ popisuje Žižka, jak se mu daří zvládat vývoj i výrobu v relativně malé firmě s pouhými dvěma stovkami lidí.

Prvním větším zákazníkem byl online supermarket Rohlík.cz, který robota nasadil do svého skladu. Pak následovala firma ViaPharma ze skupiny Penta Investments, která zajišťuje logistiku léků například pro síť lékáren Dr. Max. Podle Žižky je právě farmaceutický průmysl pro automatizaci ideální. „Jsou to krabičky léků, snadno manipulovatelné, málo chyb,“ dodává. Potenciál je však obrovský i v dalších maloobchodních skladech od potravin k náhradním dílům.

Brightpick v číslech

  • Založení: 2021 (spin-off z Photoneo)
  • Počet zaměstnanců: 200+ na Slovensku a kolem 20 v USA
  • Roční tržby: 5 milionů eur (2024), cíl 10 milionů eur (2025)
  • Zákazníci: Rohlík.cz, ViaPharma (Dr. Max), SpartanNash (USA)
  • Investice: 60+ milionů eur získáno, další kolo 30 až 50 milionů eur v plánu
  • Chybovost robotů: méně než 0,001 %

V současnosti firma expanduje do USA a spolupracuje s maloobchodním řetězcem SpartanNash, který působí převážně na severozápadě Spojených států a je veřejně obchodovaný na burze. Dosud největší zakázka ale zatím míří do segmentu náhradních dílů pro automobilový průmysl. Celkem jde o 110 robotů pro zákazníka, jehož jméno ale zatím Žižka nechce zveřejnit.

„Vyrobit robota stojí asi jako levné auto, prodáváme ho ale za cenu drahého,“ říká s nadsázkou Žižka s tím, že cílem je dosáhnout na zhruba 60procentní marži. Zákazníkům se přitom náklady rychle vrátí, jelikož návratnost investice bývá mezi dvěma a čtyřmi roky, podle mzdových nákladů konkrétní země. Už první měsíc po zavedení dokáže firma díky robotům snížit náklady až o polovinu.

Kromě technologie sází Brightpick ještě na další byznys model, kdy za roboty zákazníkům účtuje pravidelné měsíční poplatky, jako například Netflix za streamování filmů či Microsoft za cloudové služby. „Jsou to vlastně umělí zaměstnanci na plný úvazek,“ říká Žižka. Výhodou je i škálovatelnost, kdy většina firem po prvním nasazení robotů pokračuje v dalším rozšiřování spolupráce.

Svět robotů

Jan Žižka často přirovnává automatizaci skladu k práci s pevným diskem na starém počítači. „Pamatujete si, jak jste měl disk plný malých souborů a přemýšlel, co smazat, aby se uvolnilo místo? Vymazáním jednoho souboru si moc nepomůžete. Stejné je to v logistice. Pokud vylepšíte jednu činnost o deset procent, v celkovém řetězci to dělá jen malý obnos. Musíte zlepšit dvacet věcí, aby se to začalo opravdu projevovat,“ dodává.

Právě v tom podle něj tkví šance Brightpicku, protože pomáhá firmám měnit víc než jen jeden dílčí krok. Velkou otázko do budoucna je nicméně pro Brightpick udržet náskok před konkurencí. „Ve startupu někdy rychle vyskočíte, a pak si dáte pauzu, protože máte patentovou ochranu. My sice máme vše patentováno, ale mám pocit, že trh umělé inteligence se vyvíjí tak rychle, že musíme být neustále flexibilní. Jinak prohrajeme,“ zamýšlí se zakladatel.

Budoucnost nicméně jasně vidí na bohatých západních trzích. „Chceme růst dál, hlavně na Západ. A děláme kroky, které nám možná krátkodobě zhorší efektivitu, protože ve Spojených státech najímáme obchodníky za vyšší platy, ale dlouhodobě nás to zavede na atraktivnější trhy a k zajímavějším investorům,“ říká. Brightpick tak nemíří jen do skladů, ale pokouší se i o první ligu světové robotiky.

Související témata:
Brightpick
Jan Žižka (Brightpick)

Doporučované