Hlavní obsah

Umělá inteligence začala sbírat lidské ceny. Už i v Česku

Foto: Seznam Zprávy

Kromě umělé inteligence bodovaly také Seznam Zprávy, získaly čtvrtou Křišťálovou Lupu v řadě.

Reklama

Osobností roku se v anketě Křišťálová Lupa stala… umělá inteligence. Na takový skok jí stačil necelý rok. Seznam Zprávy v anketě bodovaly v několika kategoriích, prvenství má i Seznam Médium a svou pozici obhájily Mapy.cz.

Článek

ChatGPT, nejznámější „umělá inteligence“, se k širší veřejnosti dostal v listopadu 2022, přesně před rokem. Za 12 měsíců stihl změnit způsob, jak lidé přemýšlejí o umělé inteligenci a jejím nasazení v práci i doma.

A fakt, že se v 18. ročníku ankety Křišťálová Lupa AI stala podle odborné poroty osobností roku, to jen dokazuje. Velké jazykové modely, které za ChatGPT a jeho konkurenty stojí, se stále zdokonalují a pomáhají také v dalších kategoriích.

Osobnost roku 2023

PořadíJménoFunkce
1.AIUmělá inteligence, technologie, která má změnit svět.
2. Dušan ŠenkyplPodnikatel a investor
3.–5.Čestmír Strakatý Moderátor a dramaturg
3.–5.Jakub HavrlantZakladatel, CEO a jediný akcionář skupiny Rockaway Capital
3.–5.Ondřej FilipCEO CZ.NIC
6.Simona KijonkováCEO Packeta Group
7.–9.Jiří Burýšek Český novinář, autor webu Bezfaulu.net a YouTube kanálu Jirka vysvětluje věci
7.–9.KazmaInternetový producent, influencer, moderátor a investor
7.–9.Tomáš BravermanBývalý CEO Heureka Group

Například v kategorii Obsahová inspirace se přímo AI dotýkají dva zástupci v top 10, průvodce světem AI Uměligence a Hacsiko, což je nasazení AI ve vysílání rádia Express FM, které spadá pod Seznam.cz.

Porota letošního ročníku ocenila také další technologické počiny. V kategorii E-commerce inspirace bodoval řetězec prodejen Coop se svým konceptem bezobslužných prodejen. Za ty už Coop získal cenu Inovace roku 2022 a do konce příštího roku by společnost chtěla tento koncept využít už v 50 venkovských prodejnách. V místech, kde by se jinak prodejna neuživila, chystá podporu e-koloniálů také stát.

Na druhé místo porotci zvolili spolupráci Knihobotu s Rohlíkem. Zákazníci si kromě potravin a dalšího rychloobrátkového zboží mohou nechat od kurýrů přivézt duchovní krmi v podobě použitých knih. E-shop Alza získal na třetím místě ocenění pro svou službu Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.

E-commerce inspirace

1.   Bezobslužné prodejny COOP

2.   Spolupráce Knihobotu s Rohlíkem

3.   Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš

Zatímco prodejny nebo doručení zboží se úzce vážou pouze na Česko, počiny z kategorie Globální projekty českých tvůrců hranice republiky více než úspěšně překročily. Na prvním místě bodoval Livesport.cz s výsledky a sportovním zpravodajstvím.

Na druhém místě skončil podle porotců meteorologický projekt Windy.com, za kterým stojí zakladatel Seznam.cz Ivo Lukačovič. Služba poskytuje podrobné údaje o počasí a využívají ji mimo jiné piloti či surfaři. Po ruském útoku proti Ukrajině do ní tvůrci doplnili i vrstvu Radiace, takže si každý může ověřit, že pravidelné hlášení šéfky Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové, „radiační situace na Ukrajině zůstává normální“, opravdu sedí.

Na třetím místě skončila Photopea, tedy bezplatná česká odpověď na placený grafický editor Photoshop.

Globální projekty českých tvůrců

1. Livesport.cz

2. Windy.com

3. Photopea

V kategorii Obsahová inspirace bodovala platforma Seznam Médium, která rozšiřuje nabídku Seznamu o blogové příspěvky a jiné projekty přímo na hlavní stránce Seznam.cz. Následoval projekt Pod svícnem, který společnost seznamuje s problematikou domácího násilí, a web Heyfomo.

Obsahová inspirace

1. Seznam Médium

2. Pod svícnem

3. Heyfomo

Platforma Seznam Médium bodovala také v kategorii Projekt roku, kde se umístila na sdíleném třetím místě s aplikací pro online platbu v restauraci Qerko. Nejvíc u porotců táhla online sbírka pro ukrajinskou armádu Zbraneproukrajinu.cz a pokus českých manažerů o záchranu „amerického Slevomatu“ Groupon.

Projekt roku

1. Zbraneproukrajinu.cz

2. Pokus českých manažerů zachránit Groupon

3.–4. Qerko

3.–4. Seznam Médium

Porotci také vybrali, kdo je v minulém roce nejvíc marketingově inspiroval. Bodoval britský velvyslanec Matt Field a jeho projekt #JsemTuNovej. Online sbírka pro Ukrajinu Zbraneproukrajinu.cz se umístila i v této oblasti a skončila na druhém místě. Kazma s marketingovým obalem svého filmu skončil u porotců na třetím místě.

Marketingová inspirace

1. #JsemTuNovej

2. Zbraneproukrajinu.cz

3. Kazma a marketing jeho filmu

V kategorii Mladá krev porotce nejvíc oslovila dárcovská platforma Donio následovaná Martinem Mikyskou a jeho Mikýřovou úžasnou poutí internetem a na sdíleném třetím místě skončil instagramový profil Johany Bázlerové Jsem v obraze a opět Pod svícnem.

Mladá krev

1. Donio

2. Martin Mikyska

3.–4. Jsem v obraze (instagram)

3.–4. Pod svícnem

Cenu České televize pro veřejně prospěšnou službu získala Paměť národa, která sbírá vzpomínky pamětníků významných dějinných událostí 20. století. Stříbrnou brala služba Donio a bronzem porotci ocenili Aplikaci Záchranka.

Veřejně prospěšná služba – cena České televize

1. Paměť národa

2. Donio

3. Aplikace Záchranka

Seznam Zprávy vyhrály čtvrtou Lupu

V Křišťálové Lupě však nerozhoduje jen porota, ale také veřejnost. Čtenáři a uživatelé webu hlasovali v kategoriích Zpravodajství a publicistika, Cena popularity, Internetové obchodování, Nástroje a služby, One (wo)man show, Online video, Podcast roku a Zájmové weby.

Ve zpravodajství bodovaly Seznam Zprávy, které nejcennější trofej získaly počtvrté za sebou. Následoval web ČT24 a Deník N.

Zpravodajství a publicistika

1. Seznam Zprávy

2. ČT24

3. Deník N

„Vždycky jdu na vyhlašování cen Křišťálová Lupa raději s pocitem, že letos přece vyhraje někdo jiný. A už počtvrté v řadě jsem se spletl. A upřímně řečeno jsem za to strašně rád. Z vítězství Seznam Zpráv mám ohromnou radost, za celou redakci děkuji všem, kdo pro nás hlasovali. Děkuji také všem svým kolegům, kteří každý den přinášejí našim čtenářům a posluchačům skvělý obsah. Křišťálová Lupa je pro nás všechny hlavně závazkem do budoucna,“ děkoval šéfredaktor SZ Jiří Kubík

Jednotlivé pořady Seznam Zpráv pak bodovaly v dalších kategoriích. Satirický pořad Jindřicha Šídla Šťastné pondělí skončil v kategorii Cena popularity na bronzové příčce, mezi online videi obsadil dokonce 2. místo. Grafik a satirik Tomáš Břínek alias TMBK, který se Seznam Zprávami spolupracuje od loňského října, se umístil na 4. místě v sekci One (wo)man show.

Těhotnej kuchař, který na sociálních sítích boduje dvouminutovými recepty, zaznamenal dokonce hattrick, když kromě Ceny popularity zvítězil i v kategoriích Online video a One (wo)man show.

Cena popularity

1. Těhotnej kuchař

2. Kluci z Prahy

3. Šťastné pondělí

Online video

1. Těhotnej kuchař

2. Šťastné pondělí

3. Kluci z Prahy

One (wo)man show

1. Těhotnej kuchař

2. Stejk

3. Jirka vysvětluje věci

Seznam Zprávy bodovaly také v kategorii Podcast, kde měly v první desítce dva zástupce – Vlevo dole a 5:59.

Podcast roku

1. Hype-Cast

2. Opravdové zločiny

3. Čestmír Strakatý

V kategorii Nástroje a služby potvrdily pozici mnohaleté jedničky Mapy.cz ze stáje Seznam.cz. Také letos je na druhém místě doprovodil web pro milovníky filmu ČSFD.cz a na třetím místě skončila Bankovní identita, která prostřednictvím banky zaručuje ověření identity při komunikaci.

Nástroje a služby

1. Mapy.cz

2. ČSFD.cz

3. Bankovní identita

V kategorii Internetové obchodování se o pozici jedničky a dvojky několik let přetahuje Alza.cz se Zásilkovnou – letos zvítězila Alza. A na třetím místě skončil online antikvariát Knihobot.cz

Internetové obchodování

1. Alza.cz

2. Zásilkovna

3. Knihobot.cz

Zájmovým webům letos kralují Paralelní listy následované pořadem o hrách Indian a webem Živě.cz.

Zájmové weby

1. Paralelní listy

2. INDIAN

3. Živě.cz

Anketa Křišťálová Lupa – Cena českého Internetu je pravidelným hlasováním veřejnosti a odborné poroty, v němž se vybírají a oceňují nejoblíbenější a nejzajímavější projekty, služby a osobnosti české online scény. Akci pořádá server Lupa.cz.

Reklama

Doporučované