Hlavní obsah

České startupy rostou. Práce v nich je méně nejistá a nehledají jen ajťáky

Foto: Pixabay.com/TheDigitalArtist

Mladé progresivní firmy se v Česku rychle rozvíjejí a oblíbili si je i zahraniční investoři.

Reklama

Startupy se v Česku slibně rozjíždějí. Chuť zahraničních investorů vložit do nich peníze roste a stoupá také zájem lidí v nich pracovat, a to nejen na IT pozicích. O lidi se startupovým myšlením mají zájem i tradiční koncerny.

Článek

Český startupový trh zdařile sílí. Může za to jednak chuť podnikatelů pouštět se do rizikového, ale potenciálně velmi výnosného podnikání, zájem lidí vyzkoušet si práci v inovativní firmě a také ochota investorů do nich vložit své peníze.

Podle advokátní kanceláře Mavericks, která zastupuje investory, u nás trh rizikového kapitálu rok od roku roste. Loni vybraly tuzemské startupy od investorů až čtyři miliardy korun, tedy rekordní částku, a to navzdory pandemické krizi. Rostla zároveň valuace (finanční ohodnocení startupu) před investicí i výše jednotlivých investic.

Co se na startupovém trhu děje, ukazují statistiky pracovního portálu StartupJobs za rok 2021. Nově na něm inzerovalo své nabídky přes 600 začínajících startupů, což bylo o polovinu více než o rok dříve. Od roku 2012, kdy portál vznikl, tak na něm hledá zaměstnance přes 3 500 firem.

„Počet nabídek roste, každý měsíc jich je víc a víc, nyní ale rozvoj startupů zrychluje. Je to i tím, že se jim daří získávat velké zahraniční investice a stávají se z nich první jednorožci (soukromé firmy ohodnocené na minimálně jednu miliardu dolarů, což je například Rohlík či Productboard – pozn. red.). Máme tu i první exity, tedy prodeje firem,“ hodnotí vývoj zakladatel již 10 let existujícího portálu Filip Mikschik.

Nováčci v oboru hledají pracovníky hlavně z oblastí zaměřených na technologie, e-commerce a vývoj vlastních produktů. V portfoliu startupů pak přibývají stejně jako v roce 2020 firmy zaměřené na kryptoměny a DeFi (decentralizované financování).

Vůbec nejvíce lidí hledaly mladé společnosti do vývoje. „StartupJobs je pro nás prakticky jediným místem pro inzerci IT pozic, na které se dlouhodobě vracíme. Daří se nám zde oslovit juniorní kandidáty a u non-IT pozic i seniory,“ říká Petra Adamcová, šéfka personálního oddělení v MyQ.

Firmám vyhovuje, že portál nabízí řadu znalostních testů, kterými kandidáti procházejí a firmy si pak mohou jejich výsledek zobrazit a rovnou vědí, že uchazeč o zaměstnání splňuje, co potřebují. „Můžeme si tedy verifikovat, že člověk, který tvrdí, že jeho angličtina je na úrovni C1, skutečně tuto jazykovou úroveň má,“ pochvaluje si Kateřina Klepková, šéfka personálního ve společnosti Smartlook.

Kromě dlouhodobě žádaných „ajťáckých“ pozic však mladé firmy hledaly i lidi do marketingu, administrativy a managementu. Součet těchto nabídek dokonce překonal i nabídky tradičních technicky zaměřených pozic. Je to i tím, že StartupJobs nechává lidi hledající práci procházet simulační hrou zkoumající jejich schopnosti pracovat v pestře poskládaném týmu, vést ho a motivovat. Výsledek těchto schopností pak najdou firmy v profilu uchazeče.

Foto: Behavera

Ve virtuální hře si uchazeč o zaměstnání vyzkouší, jaké jsou jeho manažerské schopnosti. Konverzace je rozmlžená, aby noví hráči nevěděli, jaké úkoly je čekají.

„Ano, vyhovuje nám, že když hledáme člověka schopného vést tým, tak rovnou vidíme, jaké výsledky dosáhl ve hře zaměřené na leadershipové schopnosti,“ potvrzuje Klepková.

Výsledky přitom nejsou známkovány jako ve škole, ale podobají se spíš slovnímu hodnocení popisujícímu slabé i silné stránky v jednotlivých „měkkých“ dovednostech. „Byla jsem zvědavá, jak na tom jsem, tak jsem si to zkusila. Trvalo to hodně dlouho, asi tři hodiny, ale bylo fajn, že jsem to nemusela dělat v kuse, ale mohla jsem hru přerušit a odběhnout k dítěti, a pak ji dokončit. Výsledek mě docela potěšil, ale hlavně jsem si sama pro sebe zjistila, jak na tom jsem,“ popisuje Tereza z Prahy svou zkušenost z pozice člověka hledajícího na portále práci.

Foto: Behavera

V takovéto podobě se o sobě uchazeči o práci dozvědí, jaké mají „měkké“ dovednosti a co mohou zlepšit.

Z práce pro startupy se tak podle zakladatele pracovního portálu Mikschika postupně stává zkušenost, kterou se lidí v životopise rádi pochlubí, což v minulosti vždy rozhodně nebývalo. „Když jsem před pár lety dával výpověď v práci s tím, že jdu do start-upu, všichni si ťukali na čelo, proč opouštím zavedenou firmu a že mě v té nové nečeká nic dobrého, ať si to dobře rozmyslím. Pravda je, že to tam bylo šílené a hned druhý měsíc nebylo na výplaty. V životopise jsem pak tuto část kariéry raději zamlčel,“ říká Jan z Prahy.

Startupy už prostě nežijí z měsíce na měsíc a naopak nabízejí zajímavé finanční ohodnocení.
Filip Mikschik, zakladatel StartupJobs

„Jak se o startupech více mluví, tak se začínají stávat velmi atraktivními. Už to není jen parta nadšenců, která jde něco tvořit, a buď jí to vyjde nebo ne, ale čím dál tím víc je to vnímáno jako seriózní zaměstnání. Tím, jak do těchto firem proudí kapitál, tak už se kandidáti nemusí bát o svou budoucnost či to, že nedostanou zaplaceno za svou práci. Startupy už prostě nežijí z měsíce na měsíc a naopak nabízejí zajímavé finanční ohodnocení srovnatelné s platy v jiných firmách,“ popisuje Mikschik.

Podle něj může být práce pro mladou progresivní firmu zajímavá i tím, že umožňuje rychlou kariéru, kdy nováček může třeba za dva roky vést vlastní tým, získat zaměstnanecké akcie či jiné benefity. „Když jste před sedmi lety poslali na HR (personální oddělení) životopis se zkušeností se startupem, personalisté nevěděli, kam to zaškatulkovat. Dnes se to mění a i velké korporáty mají o tyto lidi zájem a někdy si je dokonce stahují, aby měli v týmu člověka s jiným, kreativnějším myšlením. Některé korporáty si dokonce budují vlastní inovační centra, kde takové lidi využívají,“ říká Mikschik.

Vodafone potvrzuje, že zkušenost se starupem není bariérou práce pro korporát. „Při náboru soustředíme primárně na konkrétní dovednosti daného kandidáta, ale start-upový background u nás určitě není překážkou,“ říká Charlota Dědková z oddělení komunikace.

ČSOB se ve startupistech zhlédla ještě více. „Zkušenost ze startupu je určitě velice cenná a takové lidi vítáme. Prošli si často velice náročným obdobím rozjezdu startupu, mají vysokou frustrační toleranci, umí se pohybovat na trhu a přirozeně vytvářet sítě. Umí vyhledávat obchodní příležitosti a mají nadšení pro svůj produkt,“ říká Michaela Průchová z tiskového oddělení banky.

Finanční dům má i vlastní akcelerační program, který podporuje startupy. „V rámci programu mohou firmy po dobu pěti měsíců využívat poradenství a mentoring našich expertů i výhody plynoucí z členství v mezinárodní síti akcelerátorů GAN. A právě zkušenosti ze startupů jsou velmi cenné i pro velkou korporaci jakou je naše. Tím, že naši experti pomáhají startupům v celé řadě jejich činností, dostávají se i oni blíž ke startupové mentalitě, flexibilitě, jinému přístupu k řešení,“ popisuje výhody pro obě strany Průchová.

Banka také organizuje interní kempy, kde se zaměstnanci banky učí přistupovat startupovovou formou k nápadům na vylepšení bankovních produktů a procesů. „Využíváme i akcelerační prvky, např. lean canvas (zjednodušené plánování na jedné straně papíru), prototypování (rychlé přenesení nápadu do fyzické formy), testování hypotéz, investorský pitch (rychlé představení nápadu),“ přibližuje Průchová z ČSOB.

Vrcholoví manažeři se podle ní také účastní takzvané KBC University, kdy mají jako jeden z úkolů připravit model inspirovaný startupem, například jak zjednodušovat procesy nebo se dostat blíže k zákazníkovi.

Startupy i lidé pracující v nich tak mají „zelenou“ pro další růst, z čehož bude podle Mikschika profitovat celé společnost. „Ve startupech vidím budoucnost české ekonomiky založené na hi-tech výrobě s vysokou přidanou hodnotou se zákazníky po celé světě. Máme zde mnoho schopných vývojářů, techniků a inženýrů kteří se vstupem zahraničních investorů a jejich know-how učí také dobře prodávat, což byla dosud naše slabina. Do budoucna tak nemusíme být závislí na automobilové výrobě, ale podporu hospodářství budou tvořit právě tyto podniky,“ je přesvědčen zakladatel StartupJobs.

Portál expandoval v roce 2018 do Polska a plánuje další expanzi v Evropě a Americe.

Co se povedlo startupům v Česku

Investice

Společnost Productboard, která vyvíjí nástroje pro plánování produktového vývoje firem, získala letos od investorů, mezi nimiž jsou velké americké fondy, nový kapitál v hodnotě 125 milionů dolarů (zhruba 2,7 miliardy korun). Novou investici vedly fondy Dragoneer Investment Group a Tiger Global Managemen, které za sebou mají investice do firem jako Spotify, Uber, Airbnb nebo LinkedIn. V minulých letech získal český startup založený v roce 2014 Hubertem Palánem a Danielem Hejlem 45 milionů dolarů a následně 72 milionů dolarů. Mezi klíčové klienty startupu patří například Microsoft, Avast, Zoom či rumunský UiPath.

Online supermarket Rohlík, který expandoval do Maďarska, Rakouska a Německa, získal loni od investorů dalších 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy korun). Jeho vizí je být předním evropským hráčem na poli online nakupování. Další expanzi má naplánovanou do Rumunska, Itálie, Francie a Španělska.

Brněnský startup Smartlook, který analyzuje chování uživatelů na internetu a k jehož zákazníkům patří například Volvo, Miele, Vogue nebo Rohlík a Alza, získal v roce 2020 investici ve výši 3,1 milionu eur. Tu do něj poslal holandský investiční fond Airbridge Equity Partners, k němuž se přidali také stávající čeští investoři Novira Capital a Reflex Capital.

Exit

Pražský antivirový obr Avast, který dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení, se loni dohodl na prodeji firmy svému dřívějšímu konkurentovi – americké softwarové společnost NortonLifeLock až za 8,6 miliardy dolarů, což je v přepočtu zhruba 186 miliard korun. Avast v roce 1988 zakládali výzkumníci Eduard Kučera a Pavel Baudiš, takže už ho nejde považovat za klasickou mladou startupovou firmu.

Reklama

Doporučované