Hlavní obsah

Čínské firmy si razí cestu na americký trh. Cla obcházejí přes Mexiko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: WitR, Shutterstock.com

Ilustrační foto. Mexiko City.

Reklama

Čínské firmy našly zadní vrátka, kterými se chtějí výhodněji dostat na trh USA. Přesunem továren do Mexika si zajistí nižší náklady, ale hlavně snazší prodej americkým zákazníkům. Vyhýbají se tak celním poplatkům na čínské zboží.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Některé čínské firmy si snaží zjednodušit cestu na americký trh. Jedním z podniků, které své závody přesunuly z čínských základen do Mexika, je například prodejce nábytku Man Wah Furniture. Ten nyní nábytek vyrábí ve městě Monterrey na severovýchodu země, kde působí od roku 2022, píše web britského kanálu BBC.

Podnik si chce přilepšit tzv. nearshoringem, tedy tím, že přesune své továrny blíž k cílovým zákazníkům v USA. Využije přitom výhodnějších podmínek země, ve které nově vyrábí, což má pro firmu především ekonomické benefity.

Těžit z toho přitom mohou obě strany. Například Man Wah Furniture si působením v Mexiku usnadní vstup na americký trh a Mexičané získají práci. Jak informovala agentura Reuters, v následujících pěti letech by v zemi díky nearshoringu mohlo přibýt až milion pracovních míst a HDP by mohlo stoupnout o tři procenta.

Mexiko už loni zpozorovalo rostoucí trend exportu, především díky zvýšené poptávce USA. Loni v květnu země zaznamenala téměř šestiprocentní meziroční nárůst na zhruba 53 miliard dolarů.

Firmy si totiž klestí cestu do USA právě přes Mexiko, aby se vyhnuly vyšším nákladům na přepravu a především americkému clu uvalenému na čínské zboží. Produkty sice vyrábí čínské firmy, podle mezinárodního obchodního práva, se však prodávají jako mexické výrobky.

Pro zahraniční společnosti má země atraktivní celní výjimku, kterou jí v roce 2020 zajistila dohoda s USA a Kanadou. Stát je také blízko USA a dostupný z moře z Evropy i Asie. Zájem však mají asijské podniky i o další státy Latinské Ameriky. Přesouvají se například i do Brazílie, Kolumbie a dalších států.

Podle generálního ředitele firmy Yu Ken Wei je Mexiko strategickou volbou nejen kvůli tomu, že sousedí s USA, ale i kvůli dobré pracovní síle. Jeho firma už stihla zaměstnat okolo 450 lidí a v následujících letech chce počet rozšířit až na 1200 lidí. „Máme dobré operátory a jejich produktivita je vysoká. Takže pokud jde o pracovní sílu, myslím si, že Mexiko je také strategicky velmi dobré,“ uvedl ředitel pro BBC.

Firma otevřela továrnu na pohovky v čínsko-mexickém průmyslovém parku Hofusan. Území strategicky sídlí asi 200 kilometrů od texaského města Laredo, které leží blízko mexických hranic.

„Záměrem tady v Mexiku je pozvednout výrobu na úroveň našeho provozu ve Vietnamu,“ řekl generální ředitel firmy Yu Ken Wei BBC. „Doufáme, že se zde produkce ztrojnásobí nebo dokonce zčtyřnásobí,“ uvedl.

Společnost, která je součástí skupiny výrobců nábytku Man Wah Holding, vyrábí kromě Číny, Mexika a Vietnamu i v Evropě, například v Polsku nebo Litvě a Estonsku. Za rok 2022 utržil holding přes 2,7 miliardy dolarů.

Mexiko předběhlo Čínu

Podobně postupovala i čínská dopravní a logistická firma Cimic nebo výrobce automobilových dílů Xinquan. Ty si v Mexiku založily dceřiné společnosti s cílem zajistit si snazší přístup na americký trh, uvedla analytická společnost Siila Market Analytics. I pro tyto firmy jsou v Mexiku výhodou levnější náklady a pracovní síla.

Jak podotýká agentura Reuters, mexická vláda se ale obává, že by potenciální profit z nearsharingu mohly ohrozit zvyšující se náklady spojené například s vysokou poptávkou o průmyslové prostory. Dalšími faktory by mohly být tlak na zvýšení minimální mzdy, nebo posílení mexického pesa.

Čínské firmy jdou do USA oklikou

Čínské firmy se na americký trh vydávají „oklikou“ kvůli napětí mezi oběma státy. Obchodní válka mezi zeměmi začala v roce 2018, kdy tehdejší americký prezident Donald Trump uvalil cla na čínské zboží, na což Čína reagovala obdobně.

Mexiko už nahradilo status Číny jako největšího obchodního partnera USA. Podle informací platformy Statista, která se specializuje na sběr dat, dosáhl v roce 2023 mexický vývoz do Spojených států přes 475 miliard amerických dolarů. Hodnota dovozu z Číny činila zhruba 427 miliard.

Někteří experti se proto obávají možného vývoje budoucnosti americko-mexických vztahů, které může zhoršit až příliš těsná spolupráce Mexika s Čínou. „Je mnoho věcí, co rozdělují americký Kongres, a pouze málo věcí, na kterých se shodnou, a jedna z věcí, na které se právě shodnou, je to, že Čína představuje riziko pro americkou hegemonii. Proto Amerika činí kroky ke zpomalení vývoje a ekonomické prosperity v Číně,“ řekl analytik amerických kapitálových trhů společnosti BH Securities Timur Barotov pro Seznam Zprávy.

Na další vývoj obchodních vztahů Číny a USA bude mít podle analytika vliv výsledek amerických prezidentských voleb, které se budou konat letos v listopadu. „Například pokud bude zvolen Trump, předpokládá se plošné zvýšení cel, a to až o 60 procent. V případě Bidena budou pravděpodobně také zavedena vyšší obchodní cla, ovšem pouze ve vybraných oborech,“ vysvětlil.

Reklama

Doporučované