Článek
Stále častější jev v českých domácnostech: Rodina, která si nechala v minulých letech nainstalovat fotovoltaiku, požádala svou instalační firmu o servisní prohlídku elektrárny. Dodavatel však ignoruje telefonáty i emaily. Nyní proto majitelé solárů shánějí náhradu, která by se o servis postarala, protože mají obavy, zda elektrárna funguje správně.
Lidé si například nechali soláry dodat od společností, jako je Solek či Nanosun, které letos v létě oznámily úpadek, a o servis se jim už starat nebudou. Padlá firma sice nabídla, že potřebné kontroly obstará jiný podnik, ale zákazníci v něj nemají důvěru. Revizi tak nyní poptávají u stabilní firmy.
Podobných zákazníků, kteří se nemají kvůli krachu, odchodu svého dodavatele z českého trhu, nebo nespokojenosti kam obrátit, je víc. Hledají útočiště u zavedených dodavatelů solárních elektráren, kteří jim kontroly a opravy zařídí.
„Trh s fotovoltaikami si prošel v posledních několika letech velmi turbulentním vývojem. Návrat poptávky do normálu po enormním boomu v letech 2022 a 2023 totiž řadu narychlo vzniklých, neseriózních dodavatelů položil, což pro jejich zákazníky znamená ztrátu péče o zařízení. Ta je přitom klíčová pro to, aby jim sloužilo co nejlépe a co nejdéle. Měsíčně se na nás obracejí desítky lidí s tím, že shánějí někoho, kdo by se jim o jejich střešní instalace postaral,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Další desítky zákazníků měsíčně se obracejí i na další firmy. „V posledním roce evidujeme nárůst poptávek o servis o více než 250 procent. Často jde o domácnosti, které zvolily levnější řešení a nyní hledají stabilního a dostupného partnera pro servis. Situaci bohužel komplikuje fakt, že řada firem mezitím ukončila činnost nebo s klienty přestala komunikovat, takže zákazníci zůstali s provozem elektrárny bez opory,“ popisuje Martin Palarčík, předseda rady jednatelů PREsolidsun.
Pravidelné péče a údržba jsou důležité pro prodloužení životnosti i pro zachování co nejvyšší účinnosti solární elektrárny. Zároveň slouží jako prevence, protože různé problémy mohou být odhaleny včas a může být například sníženo riziko požáru, nebo zhoršení závady, jejíž oprava by pak majitele vyšla dráž.
Certifikovaní technici provedou analýzu stavu výroby, vizuální kontrolu bezpečnosti provozu zařízení, preventivní údržbu technologie a aktualizaci firmwaru klíčových prvků technologie.
Problémem některých již zkrachovalých dodavatelů bylo, že fotovoltaiku nedokázali nainstalovat správně. Zákazníci se nyní na dodavatele často obracejí už s pocitem, že s jejich elektrárnou není něco v pořádku. „Nejčastěji objevujeme chyby v zapojení, nastavení i instalaci panelů, a v několika případech jsme museli elektrárnu z bezpečnostních důvodů vypnout,“ popisuje situaci Palarčík.
Drahá kontrola jako daň za levnou fotovoltaiku
Některé domácnosti k výběru firmy, která se později ukázala jako nedůvěryhodná, lákala především nižší pořizovací cena fotovoltaiky než u konkurence. Později však ušetřenou částku museli vynaložit na opravy nekvalitní instalace.
„Cena oprav se obvykle pohybuje kolem 50 000 Kč. Lákavější cena při pořízení je pochopitelná, ale následné opravy vyjdou mnohdy dráž, než kdyby byla elektrárna kvalitně nainstalovaná hned na začátku,“ říká Palarčík.
Například společnost E.ON zatím servis elektráren, které sama neinstalovala, nenabízí. To chce ale změnit, i když se s tímto požadavkem od lidí nesetkává. „Nabízet začneme servis i pro zákazníky, kteří mají FVE od jiné instalační společnosti, v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku,“ uvedl mluvčí společnosti Roman Šperňák.
Zákazníci s instalací od cizího dodavatele si mohou u jiných společností objednat jednorázové servisní i revizní služby, ale i pomoc při poruše. Technici pokrývají nejčastěji používané technologie na trhu a mají certifikované přístroje, které dokáží problém odhalit a opravit. Například u ČEZ Prodej mají zákaznicí možnost jednorázového i pravidelného servisu elektrárny.















