Hlavní obsah

Google čelí obvinění z Bruselu, byznys to podle analytiků neohrozí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Tonda Ježek, Mapy.cz

Sídlo Evropské komise v Bruselu.

Reklama

Evropská unie obvinila Google ze zneužívání jeho pozice na trhu s on-line reklamou. Jeho akcie to ovšem nějak více nezasáhne, podle analytiků má dost prostředků na to, aby těmto obviněním čelil.

Článek

Evropská komise žádá technologického giganta Google, který patří pod skupinu Alphabet, aby pozastavil svůj byznys s digitální reklamou. Čelí totiž obvinění, že dominuje na trhu a mohl by uškodit hospodářské soutěži.

„Předběžný názor komise je takový, že pouze povinný prodej části služeb společnosti Google by vyřešil její obavy z narušení hospodářské soutěže,“ uvedla Komise v tiskové zprávě.

Podobná obvinění proti Google vzneslo již na začátku letošního roku ministerstvo spravedlnosti Spojených států amerických, podle New York Times jejich reklamní praktiky prošetřuje také antimonopolní úřad Velké Británie.

Reklama je ovšem základním kamenem všech služeb, které Google poskytuje, a umožňuje mu nabízet tyto služby svým uživatelům zdarma. Jde například o služby, jako jsou Gmail, Google vyhledávač, Google Maps nebo systém Android.

Dopady těchto sporů by mohla pocítit mateřská společnost Google, Alphabet. Ten podle své výroční zprávy v minulém roce vykázal jen z reklamy zisk ve výši 60 miliard dolarů.

Akcie to dlouhodobě nezasáhne, myslí si analytici

„V dnešním obchodním dni akcie firmy reagují jen velmi mírným poklesem, aktuálně o cca jedno procento. Zatím žádný výrazný dlouhodobější efekt tohoto rozhodnutí na akcie nečekáme, podobně jako tomu bylo u předchozích pokut pro firmu,“ myslí si vedoucí analytického oddělení společnosti Cyrrus Anna Píchová.

Souhlasí s tím i portfolio manažer společnosti BH Securities Lukáš Kudláček.

„Ve své podstatě to zatím žádný dopad nemá. Je to pochopitelně jenom nějaké doporučení ze strany Evropské komise, aby Google rozdělil své aktivity v oblasti internetové reklamy,“ říká Kudláček.

„Google dostal pokutu zhruba ve výši nějakých 4,3 miliardy dolarů za antimonopolní postavení na trhu už před časem, proti které se odvolal a zatím nedošlo k jejímu vykonání. Pokud by nyní nerozdělil své aktivity v Evropě, hrozí mu pokuta nějakých osm miliard eur. Když si vezmeme jeho roční tržby, jsou někde okolo 285 miliard dolarů. To znamená, že v hotovosti má nějakých 115 miliard dolarů a každoročně vyrobí zhruba šedesát miliard dolarů čistého volného kapitálu,“ dokreslil finanční pozici firmy.

Podle Kudláčka bude Google proti obviněním bojovat a pravděpodobně nebude reklamní divizi, která mu nejvíc vydělává, rozdělovat. V případě, že by pokutu platit musel, určitě by měl na její zaplacení.

„Ta reakce akcie je dnes asi půl procenta do minusu, tedy nijak na to extrémně nereaguje. Pokud by však situace došla do bodu, že by musel oddělit například YouTube, tak je otázka, za kolik by se toho zbavoval. Kdyby YouTube prodával, mohl by na tom ve výsledku vydělat a Googlu, respektive té jeho mateřské společnosti, by to mohlo přinést zisk navíc,“ uzavírá Kudláček.

Reklama

Doporučované