Hlavní obsah

Kofola vstupuje do piva. Kupuje značky Holba, Zubr a Litovel

Foto: Kofola

Tři známé pivní značky mění majitele.

Reklama

Skupina Kofola vstupuje do zcela nového segmentu - pivovarnictví. Získala totiž většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group, která vaří piva značek Holba, Zubr a Litovel.

Článek

Dlouhodobé spekulace potvrdila nápojářská skupina Jannise Samarase dnes ráno. Pivo se stane jejím dalším segmentem po kolových nápojích, sirupech, ciderech, minerálních vodách, džusech a čajích.

„V Kofole jsme se naučili rozvíjet tradiční a lokální značky se silným příběhem. Když se objevila příležitost investovat do pivovarů, které vyrábějí značky s dlouhou historií, za kterými stojí poctivé řemeslo a moderní výrobní zázemí, neváhali jsme,“ říká generální ředitel Kofoly Jannis Samaras.

Kroměřížský byznysmen Karel Kuropata prodal celou svou skupinu třech moravských pivovarů v Hanušovicích, Přerově a Litovli. Kofola získá majoritní podíl 51 procent, podíl 29 procent získá investiční skupina RSJ Libora Winklera a zbylých 20 procent kupuje zemědělská skupina Úsovsko, spoluvlastněná bývalým ministrem zemědělství Jiřím Milkem. Smluvní strany se dohodly, že cenu transakce nebudou zveřejňovat.

Skupinu pivovarů získá od mateřské společnosti Moravská pivovarská a.s. nově založená společnost Kofoly s názvem Pivovary Triangl.

Česká elita - 100 nejhodnotnějších českých firem

Seznam Zprávy ve spolupráci se společností Deloitte sestavují unikátní žebříček Česká elita – 100 nejhodnotnějších firem, které jsou pod kontrolou českých vlastníků. A to včetně těch pod kontrolou státu.

Hlavním partnerem je Burza cenných papírů Praha, partnery projektu jsou ČSOB, Galileo Corporation, Orlen Unipetrol, Deloitte a Kunsthalle.

Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku a nejvýznamnějším dodavatelem piva na střední Moravě. Letos uvaří přes 800 tisíc hektolitrů piva. Více než třetina objemu se exportuje. Pivovary zaměstnávají téměř 500 lidí.

Kofola očekává schválení transakce ze strany antimonopolního úřadu na začátku příštího roku. Tímto krokem tak doplní své portfolio o další nápoj. Vytěžit z toho může v maloobchodu i v segmentu HORECA, kam dodává.

„Přestože nám primárně nejde o přímé synergie s naším dosavadním nealko byznysem, i pivní průmysl má nějaké společné rysy s nápojovou branží. Naším cílem je podpořit um a kvality českých pivovarů. Byla by škoda, kdyby tradiční české značky přešly do rukou zahraničních investorů,“ uvedl René Musila, jeden ze zakladatelů a provozní ředitel skupiny Kofola, který se po dokončení akvizice postaví do čela pivního pilíře.

Kofola

  • Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě.
  • Má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích.
  • K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Kofola má kolem 2000 zaměstnanců.
  • Dalšími hráči na trhu nealkoholických nápojů jsou společnosti Coca-Cola, Zon, Mattoni 1873 nebo Red Bull.

Na tuzemské spotřebě piva mají zmíněné pivní značky podíl 3,25 procenta a obstát v konkurenci velkých nadnárodních firem není pro menší regionální značky jednoduché. V rámci velké nápojářské skupiny budou mít lepší vyjednávací pozici.

„Pod Kofolou budou součástí velice silné nápojové skupiny a budou mít mnohem lepší možnosti expanze skrze výborně prošlápnuté distribuční kanály. Zároveň si myslím, že nehrozí zavírání některého z pivovarů ve skupině,“ komentoval obchod Tomáš Maier, expert České zemědělské univerzity na ekonomiku pivovarnictví.

Domnívá se, že tuzemští vlastníci jsou výhodou oproti nadnárodním koncernům, které by neměly problém během několika málo let uzavřít dva ze tří pivovarů a zoptimalizovat výrobu.

Reklama

Doporučované