Článek
Britská skupina Secret Escapes se po osmi letech rozhodla podle tří na sobě nezávislých zdrojů z investičních a poradenských kruhů prodat největší tuzemský slevový portál Slevomat.
V roce 2017 ho britští investoři koupili od investičních skupin Miton, Enern, In-Bridge a Tomáše Čupra (založil a v současnosti řídí Rohlik Group), který Slevomat v roce 2010 založil. Miton ve Slevomatu do prodeje vlastnil většinový podíl 55,5 procenta, Enern společně se zakladatelem Tomášem Čuprem drželi 36 procent a In-Bridge zbylých 8,5 procenta.
Rozprodej britské skupiny?
Nyní je Slevomat opět na prodej, přičemž půjde o transakci v miliardách korun. „Slevomat i celá skupina každoročně prochází nezávislým auditem. Společnost se zároveň nevyjadřuje k aktivitám a plánům skupiny Secret Escapes,“ reagovala na dotazy mluvčí Slevomatu Nikola Sojková. Britská skupina, kterou SZ Byznys rovněž oslovily, odkázala žádost o komentář na Slevomat. Na prodej Slevomatu jako první upozornily Hospodářské noviny.
Kromě Slevomatu je možná na prodej i celá britská skupina. „Dle informací na britském trhu si skupina Secret Escapes v lednu tohoto roku najala investiční banku Arma Partners, aby prozkoumala možnosti jejího prodeje. Prodej Slevomatu, který je její součástí, by tedy mohl být vyústěním této aktivity,“ komentuje transakci Martin Vachata, hlavní analytik a partner poradenské společnosti Talers. Kromě Slevomatu vlastní Secret Escapes ještě polskou firmu Travelist, nizozemský Travelbird nebo irskou Empathy Marketing Limited.
Podle generálního ředitele poradenské společnosti Patria Corporate Finance Marka Rehbergera britský majitel nepovažuje Českou republiku za zásadní trh. „A chce se soustředit pouze na aktivity v klíčových zemích,“ dodává Rehberger.
Cena za Slevomat se bude pohybovat v nižších miliardách korun. „Určitě se budeme bavit o prodejní ceně v řádu miliard korun. Realisticky na úrovni tří miliard korun,“ uvádí Rehberger. Podobný odhad má rovněž Vachata: „Cena skupiny Slevomat by se měla pohybovat v řádech nižších jednotek miliard korun.“ Při prodeji Slevomatu a jeho dceřiných firem do rukou Britů se odhadovalo, že hodnota transakce překročila 1,5 miliardy korun.
Mezi zájemce by mohly podle Vachaty patřit „zahraniční společnosti, které poskytují podobné služby jako Slevomat – například Groupon, Expedia nebo Lastminute.com. Lze očekávat zájem od konkurenčních společností, které by se touto akvizicí dostaly na trh střední a východní Evropy“. Právě Groupon byl při zakládání Slevomatu pro Čupra inspirací.
Zájem dravých fondů
Nyní americký Groupon ovládá tuzemská investiční skupina Pale Fire Capital, která se snaží firmu po špatných letech postavit na nohy. Chce se přitom zaměřit na prodej právě zájezdů a dalších zážitků.
Nelze však podle Vachaty vyloučit ani zájem fondů soukromého kapitálu neboli private equity fondů, protože obrat skupiny Slevomat roste a dokáže generovat pravidelný zisk. „Podle našich informací má zájem silný český private equity fond,“ doplňuje Rehberger bez bližších podrobností. Na trhu se spekuluje, že by mohlo jít o investiční skupinu Genesis Capital.
Finanční investoři ale mohou přijít i z ciziny. „Odhadujeme, že i některé zahraniční private equity fondy se na tuto příležitost podívají,“ říká Rehberger.
Britská Secret Escapes působí ve čtrnácti zemích a má na celém světě přes 62 milionů uživatelů. Skupinu podporují investoři jako singapurský Temasek a britské Merian Global Investors a Octopus Ventures.
Celá skupina Slevomat, kam patří ještě slovenský Zlavomat.sk nebo server Skrz.cz, dosáhla loni obratu ve výši téměř pěti miliard korun. O rok dříve to bylo okolo 4,5 miliardy korun. Zisk celé skupiny byl pak 258 milionů korun. Český Slevomat dokázal vydělat v čistém 222 milionů korun, o rok dříve to bylo přibližně 216 milionů korun.
Největší zájem je na slevových portálech skupiny Slevomat o nákupy zájezdů, které představují necelých 70 procent obratu skupiny. Tato kategorie loni vzrostla o patnáct procent. Na Slevomatu se nabízejí rovněž degustace či kupříkladu dentální hygiena.
Skupina Slevomat spustila před 15 lety v Česku vlnu vzniků slevových portálů a zůstává dodnes dominantním hráčem na tuzemském trhu. Z původních dvou set portálů jich však zbylo jen pár, mezi něž patří například SlevaDne.