Hlavní obsah

Muskem řízený pád Twitteru

Lukáš Voženílek
redaktor SZ Byznys
Foto: Getty Images

Americký podnikatel před rokem koupil sociální síť Twitter. Její název letos v létě změnil na X.

Reklama

ANALÝZA. Elon Musk Twitter nejprve koupit chtěl, pak ne, až ho nakonec loni koupil. Sociální síť prošla mnoha změnami. Kromě propuštění většiny zaměstnanců zásadně změnila svou politiku. K nelibosti řady uživatelů i inzerentů.

Článek

Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.

V sobotu to bude přesně rok, co nejbohatší člověk na světě Elon Musk převzal kontrolu nad internetovou společností Twitter. Americko-kanadský podnikatel jihoafrického původu ohlásil, že firma má mimořádný potenciál, který on zcela rozvine. Po roce Musk krok za krokem přetváří platformu k obrazu svému.

Svůj záměr o její koupi oznámil již v dubnu 2022 a transakci za 44 miliard dolarů (zhruba bilion korun) dokončil posléze v říjnu. „Pták je osvobozen,“ napsal tehdy na svém twitterovém účtu zakladatel společností Tesla a SpaceX s odkazem na původní logo sociální sítě.

Twitter později převzetí potvrdil, když informoval regulátora o svém odchodu z newyorské burzy. Na té byl veřejně obchodovanou společností od roku 2013 do roku 2022. Akcie se za tu dobu zhodnotily o 29 procent na cenu 53,70 dolaru za kus.

Odchod klíčových lidí

Muskovo „úřadování“ začalo okamžitým propuštěním vedoucích pracovníků společnosti. Kufry si sbalil například výkonný ředitel Parag Agarwal, ale i finanční šéf Ned Segal. Musk zároveň vyzval zaměstnance společnosti, aby se buď připojili k závazku tvrdě pracovat, nebo oba propuštěné šéfy následovali. A to také stovky z nich udělaly.

Přestože zásadní personální změny přišly rychle, všeobecně se očekávaly. Byla to však jen malá ochutnávka velkých obratů v politice firmy, které měly v průběhu následujícího roku teprve přijít.

Muskovo převzetí Twitteru vyvolalo pochopitelně mnoho otázek a obav o budoucnost platformy a její dopad na společnost. Musk je známý jako „absolutista svobody slova“ a k vedení tehdejšího Twitteru byl velmi kritický. Sliboval, že změní pravidla sítě tak, aby umožňovala širší rozsah názorů a diskuzí. Také řekl, že zruší trvalé zákazy pro uživatele, kteří opakovaně porušovali pravidla platformy.

Muskova vize se však potkala s řadou kritických ohlasů. Podle některých se za jeho velkými slovy skrývá faleš, která přinesla místo pro dezinformace a destrukci veřejného prostoru a svobodné diskuze. Od doby, kdy se Musk ujal vedení, prochází Twitter změnami a mimo jiné čelí kritice za odstraňování účtů, které byly zřízeny jen za účelem propagace konkurenčních sítí, anebo za blokování účtů prominentních novinářů.

Konflikt na Blízkém východě a dezinformace

Staré záběry jiných událostí, obrázek z počítačové hry nebo snímky z natáčení televizního seriálu. I takovéto materiály aktuálně vydávají mnohé účty na sociální síti X za obrázky z nové války mezi Izraelem a palestinskými radikály. Vlnu dezinformací podle expertů a médií vytváří i neověřené předplacené účty, které platforma zvýhodňuje, zatímco její majitel Elon Musk uživatelům doporučil pochybné zdroje.

Sociální platforma se pod vedením Muska změnila jak ve svém vzhledu, tak ve svých funkcích a pravidlech. Zde jsou některé z těch nejvýznamnějších změn, které Musk provedl nebo možná plánuje provést:

  • Změna jména a loga: Musk letos na konci července změnil jméno Twitteru na X, což odkazuje na jeho touhu vytvořit „aplikaci všeho“. Také změnil logo z modrého ptáka na blikající X. Pouze čtyři procenta uživatelů sítě si ale myslí, že změna názvu měla pozitivní účinek, zatímco 67 procent ji označilo za negativní.
  • Změna ověřovacího procesu: Musk zrušil původní systém ověřování veřejných osobností modrým zaškrtávacím políčkem a nahradil ho placenou službou X Premium, která umožňuje komukoli koupit si modré políčko za osm dolarů měsíčně.
  • Změna obsahové politiky: Musk prohlásil, že novou politikou X je „svoboda projevu“ a že negativní nebo nenávistné příspěvky budou „utlumeny“, ale ne zakázány. Musk také obnovil některé účty, které byly dříve pozastaveny. Jde například o účet bývalého prezidenta USA Donalda Trumpa nebo amerického rappera Kanye Westa.
  • Počet zobrazení: Musk zavedl novou funkci, která ukazuje, kolik zhlédnutí má každý příspěvek. Také rozdělil časovou osu uživatelů mezi stránku „pro vás“, ta je algoritmicky sestavena z příspěvků, které by se uživateli mohly líbit, a stránku „sledujete“, která obsahuje pouze příspěvky sledované uživatelem.
  • Změna obchodního modelu: Musk změnil způsob, jakým X vydělává peníze. Kromě placené služby X Premium, která nabízí některé výhody jako modré políčko nebo editování příspěvků, zavedl také reklamní systém, který umožňuje uživatelům platit za zviditelnění svých příspěvků nebo za sledování reklam.
  • Dražší předplatné: Musk se brzy chystá představit nové, dražší předplatné, které bude zcela bez reklam. Kromě něj firma hodlá nabídnout i levnější prémiové předplatné s plným objemem reklamy. Bližší informace k datu spuštění nových verzí předplatného ani k jeho ceně zatím nesdělil.
  • Jeden dolar ročně: Sociální síť X bude testovat i nový model předplatného. Za použití základních funkcí, jako „like“, přeposílání nebo citování příspěvků jiných uživatelů, chce vybírat roční poplatek jeden dolar. Účelem zavedení nového modelu předplatného je boj proti „robotům a spammerům“.
  • Odchod z EU: Podle byznysového deníku Business Insider Musk zvažuje, že sociální síť X stáhne z Evropské unie. Miliardář se prý nechce podřídit unijnímu nařízení o digitálních službách (DSA), které internetovým společnostem mimo jiné nařizuje, aby mazaly nelegální obsah, jako jsou nenávistné příspěvky. Musk později zprávu deníku popřel.

Firma se zmenšuje

Společnost se pod vedením vizionáře Muska zeštíhluje. Kromě odchodu klíčových zaměstnanců se snížil i počet aktivních uživatelů. Od Muskova převzetí firmy ztratil Twitter podle údajů analytické společnosti Apptopia přibližně 13 procent denně aktivních uživatelů aplikace. Nyní jich je zhruba 121 milionů. A  přejmenování na X tento pokles jen urychlilo.

Firma přichází také o peníze. Americké příjmy z reklamy na sociální síti X od října 2022 každý měsíc klesají nejméně o 55 procent. Společnost má od převzetí potíže s udržením některých inzerentů, protože značky se obávají rychlých změn pod Muskovým vedením. Kritici vidí příčinu také v rozvolněném moderování obsahu, přičemž část z nich tvrdí, že síť je nespolehlivá.

Tržby spadly skoro o 80 %

Podle analytické společnosti Guideline, která sleduje údaje o výdajích na reklamu od hlavních reklamních agentur, klesly příjmy společnosti X z reklamy v USA v prosinci 2022 meziročně o 78 procent, což je nejprudší měsíční pokles od převzetí Muskem. Příjmy z reklamy za srpen, což jsou poslední dostupné údaje společnosti Guideline, se pak meziročně snížily o 60 procent.

Firmu zároveň tíží velký dluh, zatímco její hotovostní tok zůstává záporný, jak uvedl v létě Musk. Podnikatel už po masivním propouštění řekl, že firma je na cestě vykázat letos celkové tržby v objemu tří miliard dolarů, což je o dvě miliardy méně než v roce 2021.

Elon Musk provedl na sociální síti X řadu radikálních změn, které mají vliv na její uživatele, inzerenty a veřejnost. Některé z těchto změn jsou kontroverzní a vyvolávají kritiku i obdiv. Je těžké předpovědět, jak se bude X vyvíjet v budoucnosti, ale jisté je, že americký miliardář má velkou vizi a ambice, jak už je jeho zvykem.

Reklama

Doporučované