Hlavní obsah

Spotify a spol. přihrály umělcům rekordní příjmy

Foto: Tada Images, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

„Dnes si zakoupením předplatného kupujeme komfort, že nás neruší reklamy, ale to se může brzy změnit,“ říká Roman Strejček, šéf OSA. I díky zájmu o digitální předplatné letos ohlásili rekordní vybranou částku 1,45 miliardy korun.

Článek

Digitální předplatitelské služby dobývají trh. Jak ukazují hospodářské výsledky Ochranného svazu autorského (OSA), který zastupuje práva autorů hudby, příjmy od mezinárodních streamovacích platforem jim vzrostly meziročně o 70 milionů korun.

Podle Romana Strejčka, předsedy představenstva OSA, letos čekají další růst, za nímž stojí hned několik faktorů. „Zaprvé zdražení předplatného, ke kterému již ve světě došlo. Nutno podotknout, že například Spotify navýšilo letos cenu předplatného poprvé od svého spuštění v roce 2006,“ říká.

„Zadruhé se nám podařilo pro autory a nakladatele vyjednat vyšší procenta z prodejů předplatného. Za třetí se nám daří úspěšně licencovat export české hudby do zahraničí napřímo. V praxi to znamená, že vybíráme autorské odměny za všechny předplatitele v celé EU, kteří si pouští českou hudbu,“ vyjmenovává Roman Strejček.

Foto: Adam Borový, Seznam Zprávy

Poplatky vybrané od hudebních a filmových streamovacích platforem v roce 2022 překonaly dosavadní rekord o 63 procent na 178 mil. Kč.

Nemusí to tak být nadlouho. I streamovací služby, ať už čistě hudební nebo ty filmové, mohou sáhnout ke změně obchodního modelu. Takové predikce už nyní podle Strejčka na trhu jsou.

„Dnes si zakoupením předplatného kupujeme komfort, že nás neruší reklamy, ale to se může brzy změnit. I u nás se zřejmě objeví hybridní model, který kombinuje nižší předplatné s reklamou a vyšší předplatné bez reklam. To může přilákat další zákazníky, kteří dosud nechtěli nebo si nemohli dovolit platit předplatné za aktuální ceny. Na druhou stranu pro některé může přerušování reklamou být určitým diskomfortem a mohou zvažovat, zda si ještě připlatit nebo takové předplatné zrušit,“ uvedl pro SZ Byznys.

Co je OSA

  • Ochranný svaz autorský je organizace, která se stará o ochranu autorských majetkových práv hudebních skladatelů, textařů, nakladatelů a dědiců autorských práv.
  • Předchůdcem je Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním založený roku 1919.
  • Od roku 2014 působí OSA jako spolek.
  • V současné době zastupuje více než devět tisíc domácích a více než 3,5 milionu zahraničních nositelů autorských práv.

OSA za loňský rok ohlásil celkové rekordní výsledky, vybral vůbec nejvíc peněz ve své historii. Celkové příjmy této organizace dosáhly 1,45 miliardy korun, což je o 137 milionů více než v roce 2021. Do této částky se počítají i příjmy dalších organizací zastupující umělce, jako jsou například Dilia nebo Intergram. Samotný OSA vybral 1,2 miliardy korun.

Příjmy z koncertů vzrostly o 209 procent, což se 109 miliony představuje velké zlepšení, předcovidová čísla to však zatím nejsou. Příjmy za export domácí hudby do zahraničí pak meziročně vzrostly o 12 procent.

Nejúspěšnější byli čeští autoři v Německu, na Slovensku a v Rakousku. Naopak nejvíc honorářů pak putovalo do USA, Velké Británie a Německa. Hvězdou tuzemské populární hudby se hned ve třech kategoriích stal Marek Ztracený.

Letošní rok se pak na českém trhu ponese ve znamení dalšího vyjednávání mezi vydavateli a společnostmi Google a Meta kvůli zobrazování obsahu na sociálních sítích. Oba digitální giganti v reakci na novelu autorského zákona omezili ve svých službách zobrazování náhledu zpravodajského obsahu.

Právě to podle vydavatelů přináší snížení návštěvnosti webů, a tím i příjmů. Google i Meta se však hájí tím, že česká podoba normy je přísnější a jde nad hranici příslušné směrnice EU.

Reklama

Doporučované