Článek
Dosluhující vláda premiéra Petra Fialy (ODS) schválila návrh rozpočtu se schodkem 286 miliard korun těsně před volbami - na konci září a v té samé podobě ho odeslala i v minulých dnech do nově ustavené Sněmovny.
Předseda hnutí ANO a předpokládaný budoucí předseda vlády Andrej Babiš dlouhodobě varoval, že reálný deficit bude daleko vyšší, protože v rozpočtu chybí závazky a investice v hodnotě až 85 miliard korun a obsahuje neexistující příjmy.
Teď vláda v demisi uvedla, že v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů.
Bližší informace k tomu v materiálu neuvedla. Návrh dostali poslanci k dispozici v pátek.
Nejsou peníze na opravy a rekonstrukce
„V rozpočtu SFDI na rok 2026 nejsou na financování silnic II. a III. třídy, resp. na opravy a rekonstrukce předmětných komunikací, které jsou v samostatné působnosti krajů, alokovány finanční prostředky,“ stojí v návrhu rozpočtu.
Návrh rozpočtu SFDI počítá s výdaji zvýšenými oproti letošnímu roku o téměř 27 miliard korun. Příjmy fondu ale mají dosáhnout jen 144,6 miliardy korun, v plánovaném rozpočtu tak chybí 37,5 miliardy korun.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve uvedl, že to není nic neobvyklého a v minulých letech se vždy chybějící prostředky hledaly i v průběhu roku.
„Saturace tohoto požadovaného navýšení bude realizována v rámci schvalování rozpočtu na rok 2026 v nadcházejících měsících,“ stojí také v materiálu. Podle dřívějších vyjádření ministra Kupky lze využít i zůstatek SFDI či ušetřené peníze z minulých let.
Letos dostaly kraje ze SFDI na zmiňované silnice dvě miliardy korun, což byla proti loňskému roku poloviční částka. Podle tehdejšího vyjádření Asociace krajů ČR byla částka nedostatečná.
Kraje: Je to krok proti rozvoji Česka
K aktuálnímu návrhu předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) řekl, že pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace krajům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury.
„Stávající vládní návrh představuje jen další zásah do krajských rozpočtů. Například Zlínský kraj vstupuje do nového roku zhruba o 300 milionů korun minus oproti současnému stavu. Je to krok proti dlouhodobému rozvoji celé České republiky,“ uvedl pro ČTK.
Hejtmani se tématem budou zabývat příští týden na Radě Asociace krajů. „S novou vládou jsme připraveni jednat o nápravě,“ dodal Holiš.
Podle dřívějších informací Ministerstva dopravy poskytl stát v letech 2020 až 2025 krajům na dopravu dohromady přes 58 miliard korun, z toho více než 25 miliard na silnice druhé a třetí třídy. Od roku 2015 šlo na krajské silnice celkem téměř 40 miliard.
Opravy silnic měly být letos nově financovány přímo prostřednictvím upraveného rozpočtového určení daní. Změnu ale Sněmovna do voleb neschválila.
Fond je určen k financování dopravních staveb v zemi, zejména dálnic, silnic, železnic, vodních cest nebo i cyklostezek. Letos hospodaří s více než 160 miliardami korun.
Andrej Babiš už dříve varoval, že by se kvůli chybějícím prostředkům na dopravu mohlo například odložit zahájení stavby dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, které je plánované na letošní prosinec.
Železnice v nejistotě
Nejistota kvůli financím panuje i na železnici. Podle dřívějšího vyjádření Pavla Paidara, ředitele Odboru přípravy staveb Správy železnic by schválení nižšího rozpočtu pro Státní fond dopravní infrastruktury mohlo znamenat pozastavení nebo rozvolnění některých projektových příprav.
„Všechny stavby, které byly zahájeny a které se staví, pokračují dál,“ řekl dříve v Byznys Clubu Seznam Zpráv s tím, že omezení by se tedy týkalo těch v projektové přípravě nebo které se teprve mají zadávat. Vše tedy bude podle něj záviset na tom, jak vysoký rozpočet nakonec bude schválený.
„Nedá se asi říct, jestli vydržíme půl roku, rok. Bylo by pro nás fajn mít nějakou částku, se kterou budeme moci pracovat, abychom se tomu mohli přizpůsobit,“ řekl Paidar na otázku k možnému rozpočtovému provizoriu. Věří, že k takové situaci nedojde.
Dotknout by se nejistota s rozpočtem mohla například modernizace železniční stanice v Hradci Králové.
AKTUALIZACE: Dodali jsme vyjádření šéfa Asociace krajů ČR.
















