Hlavní obsah

Stock: Lidé pijí stále méně alkoholu, trend ještě zesílí po zvýšení daně

Foto: TnkImages, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Trend nižší spotřeby lihovin, který trvá v ČR už téměř 20 let, letos pokračuje. Příští rok ho zřejmě posílí zvýšení spotřební daně na lihoviny o 10 procent. Řekl to marketingový ředitel Stock Plzeň – Božkov Tomáš Hejkal.

Článek

Spotřebitelé výrazně více šetří než v předchozích letech a jsou opatrnější v utrácení za alkohol. O celoročních prodejích rozhodne konec roku, kdy se některých druhů alkoholu prodá za poslední dva měsíce více než čtvrtina ročního objemu.

Společnost Stock Plzeň – Božkov zaznamenává, stejně jako celý trh s lihovinami, od začátku roku pokles prodeje v obchodech o několik procent. V gastronomii, která tvoří čtvrtinu až třetinu odbytu firmy, je to meziročně až pětinový pokles.

„Zatím se to nezlomilo, lidé šetří, a to hodně. A v gastru ta role lihovin trochu upadá, protože lidé se rozmýšlejí, jestli tam vůbec půjdou, a spíše tam chodí na jídlo. A je vidět, že se to projevuje i v off-trade (prodeji mimo restaurace a hotely). V gastru je pokles dvouciferný, v off-trade to není tak výrazné, protože je vidět, že lidé si doma pořád lihoviny dopřávají,“ řekl Hejkal. „Loni bylo silné léto, spotřebitelé po covidu více utráceli, letos už se to ale kvůli šetření neopakovalo. Spousta konzumentů se přesunula z restaurací domů,“ uvedl. Stock věří v konec roku, kdy by se měly projevit firemní večírky, setkávání s přáteli a dárky.

Od ledna se zvýší spotřební daň na lihoviny o 10 procent, což opět ovlivní spotřebu. „Procentuální nárůst cen běžných lihovin bude výrazně vyšší než u prémiovému alkoholu, třeba whisky. Pokles poptávky po dražších značkových lihovinách by se neměl projevit, ale u běžných lihovin je desetiprocentní zvýšení hodně,“ řek Hejkal. „Stock zatím nepociťuje, že by se obchodní řetězce nebo spotřebitelé výrazně předzásobovali. Nějaký efekt tam ale může být,“ dodal. Podle Walendzika zdraží vyšší spotřební daň lihoviny o šest až 12 procent podle kategorie.

Stock

Stock, člen skupiny SSG se sedmi evropskými závody, vyrobí ročně zhruba 31 milionů litrů lihovin, z čehož je asi 75 procent určeno pro český trh a zbytek na export.

„Lihoviny celkově se loni propadly o tři procenta. Meziročně rostou jen dvě kategorie – RTD nápoje (ready to drink – míchané drinky v plechovce i ve skle) a giny. V současné době je zejména u mladých patrný trend lihovin s nižším obsahem alkoholu pod 30 procent, a to na celém světě,“ řekl Walendzik.

„Pro příští rok jsem optimista a doufám, že se vrátí zpět chuť lidí utrácet v gastronomii, jde to pozvolně nahoru. Ale proti tomu samozřejmě půjde spotřební daň, protože se zvyšuje primárně na lihoviny, na víno vůbec a na pivo ne, tam se zvedá DPH. Čekám, že se budou nůžky rozevírat. Minimálně na začátku roku čekáme u lihovin propad,“ řekl Hejkal.

Reklama

Doporučované