Hlavní obsah

Za zdražování si můžou i sami zákazníci, popisuje šéf e-shopu

Meziročně zdražilo jídlo o 25 procent, říká Ivan Utěšil, ředitel firmy Košík.cz.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

„Už jen strach ze zdražení a nákupní panika mohou zvedat ceny,“ říká Ivan Utěšil, ředitel on-line marketu Košík.cz, právě v den, kdy čtvrtinový podíl koupil německý velkoobchod s potravinami Metro AG.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Košík.cz sestavil hlavní skokany roku v cenách potravin. Jednoznačným vítězem je cukr, jehož cena se při meziročním srovnání konce roku 2021 a 2022 zvedla o 100 %. Na dalších příčkách pak skončila mouka o 70 % a pečivo o 50 %.

Vliv na cenu potravin mají faktory, které byly předvídatelné, jako jsou ceny energií. Ale pak také to, co očekávatelné nebylo, například vývoj války na Ukrajině nebo ptačí chřipka v Evropě.

Strach z toho, že určité zboží zdraží, povede pravděpodobně k tomu, že bude dražší, než by jinak bylo.
Ivan Utěšil, CEO, Košík.cz

To, zda nebo jak moc určitá potravina zdraží, ale ovlivňuje ještě jeden důležitý článek – sám zákazník, vysvětluje v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys generální ředitel Košíku Ivan Utěšil. A jako příklad uvádí současnou paniku na trhu kolem vajec v době, kdy Česko přišlo o významnou část produkce kvůli nákaze ptačí chřipkou.

„Jestliže zákazníci, kteří jsou už teď na zprávy o potravinách velmi citliví, získají dojem, že vejce musí nakoupit teď, protože za měsíc nebudou nebo budou drahá, tak bude docházet k určitému sebenaplňujícímu proroctví. Strach z toho, že určité zboží zdraží, povede pravděpodobně k tomu, že bude dražší, než by jinak bylo,“ vysvětluje Ivan Utěšil.

Ivan Utěšil

Ivan Utěšil byl dlouholetým manažerem skupiny EPH, kde začal pracovat v roce 2017.

Působil také jako člen představenstva Member Euromedia Group nebo investiční manažer fondu Vesa Equity.

Na pozici CEO Košíku nastoupil na jaře roku 2022, kdy vystřídal ve vedení Tomáše Jeřábka.

Zákazníci nakupují méně položek, v některých případech nahrazují zboží z prémiových kategorií levnějším. Ostatně právě na „zlevňování“ se česká internetová dvojka v potravinách zaměřila v minulém roce nejvíce. Nejprve dorovnáním cen směrem dolů ke zbytku trhu, pak i s ohledem na inflaci.

„Cena vstupů během tohoto roku vzrostla o 23 procent, ale naše cenová hladina se zvýšila jen o 16 procent,“ uvedl Ivan Utěšil v Agendě SZ Byznys. Zároveň připouští, že některá zdražení na trhu s potravinami nejsou motivována jen skokem v nákladech.

„V momentě, kdy vzrostou ceny energií při výrobě cukru, tak logicky potom musíte prodávat dráže, ale jiná věc jsou spekulanti na burze, kteří mohou tlačit ceny nahoru. Situaci pak mohou využít jak dodavatelé, tak samotní obchodníci. Ale jsou to jen domněnky na základě znalosti trhu. Domnívám se ale, že je to něco, co s sebou vyšší inflace do určité míry nese, že když všichni stále dokola slyšíme, že všechno bude dražší, tak to může dát prostor situaci zneužít a lidově řečeno si přisadit,“ míní šéf Košíku.

Letos se chce věnovat zejména rozvoji regionálního pokrytí, a to ve spolupráci se společností Makro ČR. Obě firmy spolupracují už od roku 2020, teď ale německý velkoobchod Metro AG (jeho významnými akcionáři jsou Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, pozn. red.) oznámil, že získal čtvrtinový podíl ve společnosti Košík.cz. Právě tahle transakce má být cestou, jak posílit prodeje v regionech.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované