Hlavní obsah

Kdo dřív klikne, ten dřív mele. IKEA nezvládá nápor online objednávek

Foto: Shutterstock.com

IKEA dokáže za den odbavit jen omezené množství online objednávek, ty nadlimitní odmítne. Což se nelíbí zákazníkům.

Reklama

Společnost IKEA během druhé vlny pandemie zaznamenává výrazně vyšší počet online objednávek. Má problémy s jejich zpracováváním. Denní limit e-shopu se rychle naplňuje, a ne na všechny zákazníky se tak dostane.

Článek

Kvůli vládním nařízením musí být prodejny s nábytkem uzavřené, a tak si většina lidí zboží objednává online. Švédský nábytkářský gigant IKEA se však aktuálně potýká s velkým náporem online objednávek a nezvládá ho.

Podle finančního ředitele IKEA Česká republika Jana Váchala stoupl na podzim počet online objednávek ve srovnání s jarní vlnou koronaviru o dvě třetiny, a oproti stejnému období vloni dokonce dvanáctinásobně. „Teď vyřizujeme okolo čtyř tisíc objednávek denně. Naše kapacity jsou v tuto chvíli kompletně vytížené. Vytížená jsou i naše výdejní místa v regionech v Hradci Králové, Liberci a Zlíně. I v době pandemie je ale nadále rozšiřujeme, v listopadu jsme otevřeli nové v Českých Budějovicích,“ říká Váchal.

Například nábytkářský řetězec ASKO – NÁBYTEK odbavuje menší počet, přibližně 700 objednávek denně. S podobnými problémy se podle marketingové ředitelky společnosti Andrey Štěpánové nepotýká. „Náš e-shop funguje dlouhodobě spolehlivě a na očekávanou druhou vlnou koronaviru jsme se pečlivě připravili,“ popisuje Štěpánová.

IKEA může odbavit jen omezený počet objednávek za den. Lidé si mohou zboží objednávat online denně od sedmi ráno až do naplnění denní kapacity, které však e-shop dosáhne během chvíle. Na většinu zájemců se tak nedostane. „Množství zákazníků, které dokážeme obsloužit, úzce souvisí i s kapacitami našich dopravců a celkovou situací na trhu. Poptávka zákazníků v současnosti naše kapacity převyšuje a velmi nás mrzí, že i přes veškerou naši snahu nemůžeme obsloužit všechny,“ uvádí Váchal.

Osobní zkušenost s problémy při nákupu na e-shopu IKEA má například zákazník Josef Zajíček. „Zkoušel jsem obě varianty objednávek, jak doručení poštou, tak osobní vyzvednutí zboží na prodejně, ale ani jedna možnost nebyla dostupná. Zobrazila se hláška, že služba není k dispozici, i když bylo asi 10 hodin dopoledne,“ líčí Zajíček.

Pokud se naplní maximální denní počet objednávek, web zákazníkovi oznámí, ať zboží zkusí objednat později. Zajíček s objednávkou uspěl až po pěti dnech zkoušení. „Tehdy jsem to zkoušel už od sedmi ráno. Fungovalo to, ale hodně špatně,“ popisuje.

Podnikání IKEA je založeno především na konceptu obchodních domů, kde se lidé mohou radit s personálem a zboží si vyzkoušet. To teď kvůli pandemii není možné. „Uzavření našich obchodních domů na nás dopadá zcela zásadně, protože zákazníky můžeme obsluhovat jen na základě jejich online objednávek prostřednictvím služby ‚Klikni a vyzvedni‘ nebo našich dopravců,“ vysvětluje Váchal.

Aby současné potřeby zákazníků dokázala IKEA uspokojit, prochází obchodní dům podle Váchala největší transformací ve své historii. „V příštích třech letech chceme jenom do rozšiřování kapacit a infrastruktury pro online prodeje investovat miliardu korun s cílem být pro naše zákazníky dostupnější. Investovat chceme také do nových kanálů, inovativních formátů obchodních domů a dalších digitálních platforem, včetně aplikace,“ uvedl Váchal.

Současně IKEA čeká na rozhodnutí vlády o zavedení třetího stupně protipandemických opatření PES a připravuje se na znovuotevření svých obchodů. „Budeme dbát na dodržování všech bezpečnostních pravidel, chystáme se i na některá opatření nad rámec povinných. Například chceme, aby si zákazníci mohli na našem webu zkontrolovat aktuální naplnění kapacity daného obchodního domu,“ popisuje Váchal. Lidé si tak budou moct nákup lépe naplánovat.

Společně s obchodními domy IKEA otevře i své restaurace, které musely kvůli opatřením také zavřít.

Na otevření prodejen se chystá i ASKO – NÁBYTEK „Zůstávají roušky, dezinfekce, rozestupy i plexiskla na pokladnách. Zároveň pro každou prodejnu stanovíme podle velikosti maximální počet zákazníků a vyčleníme zaměstnance, který bude na počet dohlížet,“ uvedla marketingová ředitelka obchodu Štěpánová. Vzhledem k velké rozloze prodejen však ASKO – NÁBYTEK nepředpokládá, že by se před vchody tvořily fronty.

Ostatní oslovené nábytkářské domy na dotazy redakce zatím nereagovaly.

Reklama

Doporučované