Hlavní obsah

Komentář: Proč QS1125 letěl s jedním motorem? Situace nadmíru výtečná, informace pro vyvolené

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Boeing společnosti Smartwings absolvoval skoro celý let QS1125 z řeckého ostrova Samos do Prahy jen s jedním fungujícím motorem. Média to několik dní propírají sem a tam. Právem. Oficiálních informací je málo, nebo jsou oficiální až moc.

Článek

Když se něco vážného přihodí na území Ruska, například jde kde dnu ponorka nebo exploduje raketa, obvykle se brzy ukáže: hlavním problémem je nedostatek tvrdých, relevantních informací. Co se doopravdy stalo, proč se to stalo. Jaké nebezpečí to znamenalo nebo mohlo znamenat a případně jaké poučení z toho plyne. Rusko je v tomhle symbolem tajnůstkářství. A nemusí jít jen o prostředí s visačkou přísně tajné-vstup zakázán.

Ano, letadlo se 170 lidmi na palubě přistálo na Ruzyni šťastně, bez problémů. Ne, opravdu nešlo o jadernou havárii. Přesto je tu jedna podobnost: Veřejnost zůstává odkázaná na investigativní činnost novinářů, výpovědi zdrojů a spekulace. Dál ji nepustí. Za dveře leteckého provozu se nesmí, informace náleží vyvoleným. Ostatní si poraďte, jak umíte, fantazii se meze nekladou.

Oficiálně je – podle Smartwings – situace nadmíru výtečná. Neoficiálně se ví, že není. Po dvou dnech se vyjádřil i Úřad pro civilní letectví: „V současnosti analyzujeme dostupné informace a řešíme s provozovatelem jeho postup. V tuto chvíli se nám ovšem jeví jako nestandardní.“ Chtějí to probírat i poslanci na podvýboru pro dopravu.

Chápu, že autority takovou záležitost musí řešit s chladnou hlavou. Neukvapovat se. Ale dostupných indicií je už tolik, že jak aerolinky, tak instituce mohou pomalu ale jistě sundat masku frází a začít se s lidmi bavit trochu normálnějším jazykem.

Například o tom, proč pilot usoudil, že „nejbližší vhodné letiště“, na kterém má podle manuálu Boeingu za takových okolností přistát, leželo přes půl Evropy daleko – a shodou okolností v plánované cílové destinaci. Nebo o tom, jestli posádka skutečně před dispečery v celkem pěti zemích smlčela, že letadlu funguje jen jeden motor, a svěřila se s tím až doma nad českým územím. To nejsou maličkosti!

Česká televize uvádí znamenitou sérii dokumentárních rekonstrukcí Letecké katastrofy. (Podtrhněme: v tomto případě o žádnou katastrofu nešlo.) Dokumenty působí i jako osvěta: dozvídáte se o letecké dopravě víc, než vám řeknou tiskoví mluvčí všech aerolinek světa dohromady.

Seriál ukazuje, že za některými neštěstími stálo zanedbání předpisů nebo nejasnosti v předpisech, spěch, přetížení zaměstnanců i tlak na co nejekonomičtější provoz. Diváci – a zároveň potenciální pasažéři – nejsou prosťáčci. Ujištění, že posádka QS1125 postupovala „v souladu s bezpečnostními a provozními postupy“, jim nemusí stačit. Čekají – v rámci možností – debatu rovných s rovnými. Dveře od leteckého provozu nejsou jen pro vyvolené.

„Létání je věc důvěry a bezpečnost je parametrem, na který klade Smartwings Group největší důraz,“ stojí na webu společnosti. Správné slovo: důvěra.

Reklama

Související témata:

Doporučované