Hlavní obsah

Kvůli viru se Češi víc bojí o práci. Na výplatnice je ale i on krátký

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: SAP Services

Lidé se v krizi stali loajálnějšími pracovníky. Požadavky na vyšší mzdy však až na výjimky nesnížili.

Reklama

Požadavky na pracovní podmínky se kvůli covidu mění. Jak moc? SZ Byznys přinášejí odpovědi více než desítky konkrétních zaměstnavatelů.

Článek

Koronavirus mění nároky na práci. Lidé se bojí o místo, a tak si více cení jistoty, v zaměstnání se zdají být spokojenější a z vlastního rozhodnutí méně mění práci. Jejich požadavky na vyšší mzdu se však v krizi až na výjimky nesnižují, naopak peněz požadují noví uchazeči více, a to navzdory tomu, že zájem o jedno volné místo rapidně roste.

Například ryze česká bezpečnostní agentura SSI Group se zhruba 2500 zaměstnanci, která poskytuje služby více než 500 firmám, nyní eviduje nejvíce volných pozic v oblasti ostrahy, kde se jí hlásí až třikrát více zájemců než před pandemií.

Podobné to má i v oblasti úklidových služeb, kam se před krizí hlásilo minimum uchazečů s českou národností, ale dnes jich je téměř polovina. Největší nárůst pak firma zaznamenává v administrativě, kde dříve na jednu pozici reagovalo okolo 15 uchazečů, dnes je to i desetkrát více a na jedno místo přichází 150 až 200 životopisů.

„Nároky na mzdu však paradoxně rostou. Nikdo nepřijde s tím: ‚Teď je špatná doba, budu rád aspoň za něco.‘ Naopak uchazeči chtějí více peněz,“ říká Radek Škrabal, provozní ředitel SSI Group.

Podobnou zkušenost má i společnost Varroc Lighting Systems, která dodává komponenty pro automobilový průmysl. „Celková ekonomická nejistota se kromě požadavků na vyšší platové ohodnocení promítá i do zvýšeného zájmu o nabízené zaměstnanecké benefity (home office),“ říká personální ředitelka společnosti Jana Radvanská. Lidé si však podle ní práce ve firmě váží a fluktuace je dlouhodobě na nízké úrovni kolem tří procent.

Mírné snížení požadavků na mzdu potvrzuje u některých pozic z téměř dvacítky oslovených firem jen IT společnost Seznam.cz

Vedle vyšších mezd však zaměstnanci dávají někde důraz na vyšší benefity a jistoty, takže si kontrolují pracovní smlouvy.

„Lidem nyní hodně záleží na smlouvě na dobu neurčitou. Obecně se dá říci, že z důvodu jistot jsou ochotni zůstat i na neperspektivních místech, i když by se mohli přesunout do oborů, které se rozvíjejí i třeba kvůli pandemii,“ všímá si Jitka Moravcová, šéfka personalistiky logistické firmy DB Schenker.

Podobné zkušenosti registruje i Kaufland. „Více uchazečů oceňuje stabilitu – důležitá je pro ně při rozhodování velikost firmy, dobrá značka, odvětví, které je méně náchylné na krizi, pracovní smlouvy na dobu neurčitou, mzda uvedená přímo v pracovní smlouvě,“ potvrzuje mluvčí řetězce Renata Maierl.

Konkrétní zkušenosti při náboru a změny preferencí uchazečů o zaměstnání se liší firmu od firmy. Níže přinášíme nejzajímavější odpovědi z ankety mezi společnostmi.

Lightway: Jakub Brandalík, ředitel

Co se změnilo na chování uchazečů či zaměstnanců?

Za poslední půlrok se zájem kandidátů zpětinásobil. Je vidět, že se lidé bojí přijít o práci, ale když získají jistotu, chování některých se příliš nemění. Je to vidět na zkušební době. Ve „zkušebce“ se zaměstnanci mohou samou snahou přetrhnout, ale když jim skončí, jednoduše se někteří z nich snažit přestanou a zařadí se do průměru. Na druhou stranu jsou i lidé, kteří jsou mnohem ochotnější a pracují i déle, než je nutné. V tomto je covid-19 dost „zdravý“ pro ekonomiku firmy.

Volkswagen Financial Services: Dana Formánková, vedoucí HR oddělení

Hlásí se na vypsané pozice více uchazečů než dříve?

Aktuálně zaznamenáváme podstatně větší zájem o administrativní pozice a studentské brigády. Naopak u odbornějších pozic je hledání vhodného kandidáta náročnější z toho důvodu, že nechtějí změnou zaměstnavatele přílišně riskovat.

Snížila se fluktuace stálých zaměstnanců?

Ano, ze strany zaměstnanců jsme v porovnání se stejným obdobím v letech loňských zaznamenali nižší počet ukončení pracovních poměrů.

Ogilvy Praha: Žaneta Lohrová Jedličková, HR ředitelka

Co se změnilo na chování uchazečů či zaměstnanců?

Paradoxně snižuje aktivní zájem lidí o home office. Dnes je možnost práce z domova často brána jako samozřejmost, takže se na ni přestávají lidé u pohovorů ptát. Naopak během léta se kandidáti spíše zajímali o to, zda mohou pracovat z kanceláře a ne z domova, protože jim po jarním lockdownu chyběl sociální kontakt.

Hlásí se na některé pozice kvalifikovanější lidé než dříve?

Spíše se hlásí méně kvalifikovaní lidé či lidé se zcela jinou kvalifikací, než je na pozice potřeba. Schopné lidi si většina firem snaží v současné době udržet.

Mění se požadavky na zaměstnance?

Výrazně se mění nároky na manažery. Jejich role je čím dál komplexnější. Museli se naučit řídit svůj tým na dálku, pečovat o psychiku svých lidí a zároveň vedle toho zvládat klasický objem práce a být ještě více proaktivní směrem ke klientům. Obecně lze říci, že jedna z nejdůležitějších dovedností (nejen) manažerů pro současnou i budoucí dobu je schopnost rychlé adaptace na změnu.

Kaufland: Renata Maierl, tisková mluvčí

Registrujete vyšší zájem uchazečů o práci u vaší společnosti?

Nedá se říci, že by tento trend platil u nás plošně pro všechny pozice a pro všechny lokality. Avšak například administrativní pozice u nás na centrále v Praze (referenti, asistenti), tam máme nárůst uchazečů na jedno místo zhruba 10krát až 12krát. U pracovních pozic (skladníci, řezníci, odborné pozice na centrále) a v menších městech je nárůst jen dvojnásobný nebo žádný. Pokud vezmeme průměr v rámci celé České republiky pro všechny pozice, je nárůst uchazečů na jedno místo cca pěti až sedminásobný.

Změnily se finanční či jiné požadavky uchazečů?

Mzdová očekávání a požadavky uchazečů se nezměnily. Naopak, zajímají se stále více o benefity.

Co se změnilo při nabírání nových pracovníků?

Zajímavé je, že se vůbec nezměnil pohled uchazeče na vlastní znalosti a dovednosti. Někdy se stává, že se někteří uchazeči hlásí na pozice, na které nemají ani teoretické předpoklady (uvedené v inzerátech jako povinné). Takže počet uchazečů je na jednu pozici vyšší, ale jejich relevance k požadavkům (ze strany zaměstnavatele) je výrazně nižší.

Lidl: Iveta Barabášová, tisková mluvčí

Registrujete vyšší zájem uchazečů o práci u vaší společnosti?

Zvýšený zájem uchazečů o zaměstnání jsme evidovali již v průběhu první vlny pandemie. Za měsíc březen nastoupilo více než 1 900 pracovních posil pro prodejny i pro logistická centra (standardně firma nabírá stovky uchazečů měsíčně a zaměstnává zhruba 11 000 lidí). Nábory nyní pokračují ve standardním režimu, zvýšený zájem o pracovní pozice však nadále pozorujeme v množství přijatých životopisů i v návštěvnosti našich kariérních stránek.

Albert: Jiří Mareček, ředitel komunikace

Registrujete vyšší zájem uchazečů o práci u vaší společnosti?

Zájem byl opravdu veliký a vhodně jsme doplnili týmy. Během prvních dvou týdnů první vlny koronakrize jsme nabrali rekordních 2,5 tisíce nových kolegů.

Změnily se finanční či jiné požadavky uchazečů?

My sami jsme mzdové náklady v krizovém období výrazně navýšili, jak kvůli zvýšenému úsilí v obchodech, tak v logistice. Investice do odměn našim zaměstnancům aktuálně činí desítky milionů korun navíc. Na čtvrté čtvrtletí připravíme, stejně jako na jaře, pro kolegy na prodejnách rovněž mimořádné odměny.

Mall Group: Ewa Kubín, HR ředitelka

Jak koronavirus změnil nábor nových lidí ve vaší společnosti?

Dříve jsme k online náboru přistupovali jen ve zcela výjimečných případech. Po vypuknutí koronavirové krize nám ale nic jiného nezbylo a zjistili jsme, že první kolo pohovorů může probíhat přes internet, a to zcela bez škody na proces samotný. Při té příležitosti se také hned ukáže, jak si uchazeči rozumí s technologiemi, což bude v budoucnu čím dál důležitější dovednost. A v online pohovorech až na drobné výjimky pokračujeme i nadále. Je to pohodlné a bezpečné jak pro kandidáty, tak i pro nás a dává to oběma stranám větší míru flexibility.

Co se změnilo na chování uchazečů či zaměstnanců?

Na většinu pozic se hlásí více kandidátů, v mnoha případech je to 50 až 100procentní nárůst počtu uchazečů. Zatím sice nevnímáme žádný razantní nárůst v kvalifikaci zájemců, ale nedávno jsme obsazovali manažerskou pozici v logistice, kdy se nám přihlásilo opravdu mnoho kvalitních kandidátů, což nám celý výběr nečekaně prodloužilo.

Ikea: Eliška Novotná, Talent Development Manager pro ČR, SR a Maďarsko

Hlásí se na vypsané pozice více uchazečů?

Pozorujeme nárůst počtu uchazečů o volné pozice v průměru zhruba o třetinu. Největší zájem je momentálně o pozice prodejců, dále ve službách zákazníkům a v logistice.

Jaké jsou jejich finanční a jiné požadavky?

U vysoce kvalifikovaných pozic se požadavky uchazečů výrazně nezměnily. Změny vnímáme spíše u provozních pracovníků. Uchazeči o některé pracovní pozice měli před krizí velmi vysoké požadavky, teď jejich požadavky více odpovídají tomu, co jsme jim schopni ve skutečnosti nabídnout.

Reklama

Doporučované