Hlavní obsah

Obce naskakují na karavanový boom. Vidí v tom příležitost pro svůj rozvoj

Foto: Anton Watman, Shutterstock.com

Karavanisté křižují Česko, ale chybí jim místa na parkování. Obce v tom vidí příležitost pro svůj rozvoj a soukromníci pro vlastní byznys.

Reklama

Kraje, obce i soukromníci začínají slyšet na rostoucí chuť Čechů cestovat po zemi obytným autem. Staví pro ně místa na parkování a očekávají rozvoj regionů.

Článek

Láska Čechů k obytným autům a karavanům vzplanula v covidu tak silně, že jí začaly naslouchat samosprávy a začínají podporovat výstavbu jednoduchých karavanových tábořišť, takzvaných stellplatzů. To jsou místa pro obytná auta a přívěsy, kde jejich posádky mohou za mírný poplatek parkovat a dostat se k základnímu karavanovému zázemí, jako jsou voda či elektřina.

V současnosti jich je v Česku podle odhadu Asociace kempování a karavaningu (AKK ČR) zhruba 35, ale „uživily“ by se jich stovky.

„Německo, Rakousko a Slovinsko získaly před covidem z karavaningové turistiky přes deset miliard eur za rok. Je škoda, že my o takové peníze přicházíme a přicházíme i o reputaci. Stání pro auta by se hodila vystavět v jakékoliv turisticky zajímavé oblasti, protože karavanisté mají rádi aktivní styl trávení volného času a rádi si zajedou na kolo, navštíví památky nebo se projdou v přírodě. Uživilo by se jich u nás zhruba 300,“ odhaduje zakladatelka asociace Klára Hájek Velinská.

Foto: Archiv Tomáše Málka

Tomáš Málek cestuje se svou rodinou po Evropě (auto Weinsberg vlevo). Na snímku se zabydleli u souostroví Lofoty v Norsku. Vpravo stojí expediční kamion na podvozku Mercedes-Benz.

Že posádky rády v místě, které jim poskytne základní technickou infrastrukturu, utrácejí peníze, potvrzuje i Tomáš Málek, který se letos vydal se svou ženou a synem na dlouhou cestu po Evropě obytným autem a za sedm měsíců putování procestovali zatím 11 zemí a najeli 20 tisíc kilometrů.

Pod mamutími můstky chceme vybudovat karavanpark se vším zázemím.
Místostarosta Harrachova

„Cestou jsme nacházeli jednoduchá stání oddělená od parkování osobních aut i v menších odlehlejších obcích. Za zhruba deset eur na den jsme měli přístup k čisté vodě, mohli jsme vylít „šedou“ vodou z mytí a sprchování i chemické toalety. Levné ubytování jsme pak obci vrátili tím, že jsme utratili peníze za jídlo, zmrzliny a kávu, další zásoby a suvenýry. Spokojeni tak mohli být všichni. Vybudovat podobnou infrastrukturu je tak obrovská příležitost k rozvoji českých regionů,“ je přesvědčen Málek.

Právě tímto směrem přemýšlejí i zastupitelé z Harrachova, kteří stejně jako zastupitelé dalších horských resortů v Krkonoších evidují velký vzestup zájmu o parkování pro karavany. Město proto pro karavanisty vytipovalo několik míst.

Anketa

Máte zkušenosti s cestováním obytným vozem nebo karavanem?
Ano
59,6 %
Ne
40,4 %
Celkem hlasovalo 1985 čtenářů.

„Velkou kapacitu karavanových stání máme na centrálním parkovišti, ale je nám jasné, že betonová plocha bez většího výhledu není pro tento typ návštěvníků atraktivní. Šli jsme tomu tedy naproti a nabídli stání pod mamutími můstky. Do budoucna tam chceme vybudovat karavanpark se vším zázemím. To ale bude záviset na naši úspěšnosti v získávání dotací,“ vysvětluje místostarosta Tomáš Vašíček.

Obytné vozy jsou k vidění v celém Harrachově i teď na podzim, a to v kempu, na městských stáních i místech inzerovaných na bezkempu.cz, kam se hlásí soukromníci a nabízejí karavanistům k přespání svůj pozemek. „Já jsem měl celou sezonu plno a ještě mám. Přijíždí hlavně Češi, ale měl jsem tu i Němce a Poláky. Sezona rozhodně ještě nekončí,“ říká Radek Čermák, který řidičům obytných aut pronajímá svou zahradu.

Foto: Harrachov

Soukromé parkování pro obytná auta v Harrachově.

Zájem je podle něj i o zimní parkování pro karavany. V současné době má kemp již 70 poptávek a očekává další. „Karavanů každým rokem přibývá. Když jsme před 28 lety začínali, tak jich bylo na přezimování stabilně pět, před deseti lety to bylo tak 15, no a loni už 50,“ komentuje rostoucí byznys provozovatel kempu Stanislav Slavík.

Liberecký kraj, ve kterém se Harrachov nachází, se do podpory cestování v obytných autech pustil na začátku letošního roku, kdy vyhlásil dotační výzvu na výstavbu stellplatzů. Impulzem bylo poznání, že v Česku tato místa chybí a covid, při kterém i v zimě lidé obsazovali s obytňáky hory, nutnost jejich existence umocnil. Obcím nabídl až 70% finanční výpomoc v případě, že taková místa vybudují, maximálně 500 tisíc korun.

„Cílem je posílit turistickou infrastrukturu v kraji. Stellplatzy jsou velmi aktuálním tématem a jasným trendem v turistice. Chceme, aby vznikla logická síť těchto míst tak, abychom měli stanoviště v každé části kraje. V příštím roce vypíšeme toto téma znovu, ale pouze na nepokryté lokality,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Příznivci karavaningu se podle ní mohou v příštím roce těšit na sedm nových karavanových stání s potřebným zázemím a servisem, a to v Českém ráji a Lužických a Jizerských horách, konkrétně například ve Frýdlantu, Smržovce, Novém městě pod Smrkem či Svijanech.

Foto: Svijany

Na tomto místě chtějí Svijany postavit pět karavanových míst s technickým zázemím.

„Máme projekt i stavební povolení a doufáme, že v příštím létě bychom stellplatz mohli otevřít. Pět míst chceme postavit u víceúčelového hřiště, kde je hasičská základna a pořádáme tam kromě sportovních utkání třeba divadelní vystoupení, pivobraní nebo čarodějnice a akce pro děti. Bereme to jako investici do sportovního areálu, který se tím vylepší a peníze do rozpočtu se také budou hodit,“ říká starosta Svijan Petr Felkner.

Kromě Libereckého kraje podporu karavanových stání zvažují také Jihočeský a Jihomoravský kraj a uvažuje o něm také Vysočina. Že se kraje (a v návaznosti na to i obce) najednou zajímají o výstavbu parkovišť pro „obytňáky“, potvrzuje i projektant Jiří Fól. „Před covidem žádné takové zakázky nebyly a nyní se začaly objevovat. Z hlediska životního prostředí je dobře, že taková místa začnou vznikat, ale měla by být hlídaná, aby vydržela,“ říká projektant.

Foto: Marek Kunc

Na místě pod zaparkovaným autem je výlevka na šedivou vodu, na pilíři je z jedné strany připojení na pitnou vodu a z druhé strany výlevka WC kazety. Obytná auta mají většinou WC v podobě kanystru o velikosti cca 19 litrů.

Na parkovací byznys naskakují i soukromníci. Marek Kunc, který sám jezdí s karavanem přes šest let, začal po covidu v zastoupení italské firmy dodávat zákazníkům technologická zázemí pro stellplatzy na klíč. I s prací to kempy, sportoviště, obce či soukromníky vyjde na 200 až 300 tisíc podle terénu, kam se jímky na odpad a přípojky na vodu a elektřinu umístí.

„V Mikulči u Svitav jsme právě dokončili předváděcí místo, kde si lidé mohou parkování obytnými auty či karavany vyzkoušet. Zatím mám desítky zákazníků a vypadá to, že to bude růst,“ říká Kunc. Uživit se tím však podle něj v současné chvíli nelze, ale jako vedlejší příjem to je příjemné.

Foto: Pavel Franc

Stellplatz Adršpach v Teplicích nad Metují.

Soukromé odpočívadlo pro obytná auta vybudoval už před lety u přehrady Rozkoš Pavel Franc. Jeho stellplatz se v roce 2013 přiřadil k prvním karavanovým stáním v Česku a se svými 24 parkovacími místy je dodnes jedním z největších. Pro srovnání: obce plánují postavit v průměru čtyři až šest stání.

„Vybudoval jsem to sám ze svých peněz bez jakýchkoliv dotací s čirého nadšení, protože sám jsem karavanista. Mrzí mě jediné, že i když chci necelých 400 korun za jedno auto, které má přístup k vodě, odpadům, elektřině i wi-fi, tak posádky odjíždějí i bez placení. Parkovací systém, který mají obchodní centra, si nemohu dovolit,“ popisuje v praxi přístup některých karavanistů muž, který se jinak živí nemovitostmi.

Přesto ho to neodradilo a v roce 2019 otevřel druhé stání pro auta v Teplici nad Metují, kde je dokonce 32 míst pro parkování. „Nadšení pro karavaning zatím stále převyšuje případné zklamání,“ dodává Franc.

Reklama

Doporučované