Hlavní obsah

Brněnský dopravní podnik uspěl u ÚOHS, může montovat vlastní trolejbusy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Ilustrační foto.

Reklama

Brněnskému dopravnímu podniku se daří po letech uskutečnit plán na sestavování vlastních trolejbusů, kdysi nazvaný projekt Mario. Musel však podstoupit více právních bitev a až ta poslední byla u antimonopolního úřadu úspěšná.

Článek

„Škoda Transportation již nepodala proti rozhodnutí úřadu rozklad, proto podnik může po Novém roce vybrat z došlých nabídek tu nejlepší na dodání karoserie a elektrické výzbroje. Zakázka je na dva klasické krátké trolejbusy s opcí na dalších 40,“ řekla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Vlastní montáž trolejbusů z dodaných dílů je obdobou již ukončeného projektu, jehož výsledkem je 64 tramvají s názvem Vario, které sestavili zaměstnanci dopravního podniku v medláneckých dílnách. V současnosti navazují v projektu Drak, kdy sestavují 42 tramvají tohoto názvu. A jelikož má podnik dlouholeté zkušenosti s generálními opravami trolejbusů, uvažovalo jeho vedení již před osmi lety, že se pustí i do novostaveb, aby ušetřilo peníze při nákupu a zároveň zaměstnalo vlastní lidi.

Pilotní projekt už se v Brně uskutečnil. V roce 2017 vyjel do ulic parciální trolejbus s názvem Acumario, který byl majitelem výrobce autobusů a trolejbusových karoserií SOR Libchavy. Elektrickou výzbroj dodala firma Rail Electronics CZ a dopravní podnik vůz zkompletoval v dílnách ve vozovně Komín. V Brně vůz najížděl zkušební kilometry a později se objevil i v Praze, kde se zkoušel při úvahách o navrácení trolejbusů do hlavního města.

V Brně nikdy o projektu nepřestali uvažovat, ale u antimonopolního úřadu snahy blokovaly podněty Škody Transportation, která byla dlouhá léta dominantním dodavatelem trolejbusů pro české dopravní podniky. Plzeňský výrobce napadal i řadu dalších výběrových řízení, proto se v mnohých městech dodávky trolejbusů opožďovaly proti plánům. Letos však Škoda neuspěla s námitkami ani proti výběrovému řízení v Praze na dodávku 15 trolejbusů a posléze i v Brně. Navíc do výběrových řízení začali letos vstupovat i další výrobci, jako je SOR Libchavy a ukrajinský Bogdan. Díky tomu se nabídkové ceny ve výběrových řízeních snížily.

Reklama

Doporučované