Hlavní obsah

Na vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy má jezdit až 180 vlaků denně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Až 180 dálkových vlaků typu expres by mělo denně projet po plánované vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků.

Článek

ČTK dnes informaci získala z podkladů pro zahájení zjišťovacího řízení na první část koridoru mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě, které je součástí procesu EIA. Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu.

První část vysokorychlostního koridoru z Prosenic do Hranic na Přerovsku měří bezmála 20 kilometrů. Po této dvoukolejní trati by v roce 2035 mělo jezdit 162 vlaků typu expres za 24 hodin a po navazujícím úseku ze stanice Hranice na Moravě do Ostravy 180 vlaků. Stejný počet osobních vlaků by měl v roce 2055 denně projet i v úseku mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě. Regionální vlaky budou po nové trati jezdit maximální rychlostí zhruba 200 kilometrů za hodinu, expresní dálkové soupravy až 320 kilometrů za hodinu.

Nová vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy bude sloužit pouze osobním vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v Česku. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou. Vysokorychlostní trať podle Správy železnic pomůže i regionální dopravě v Olomouckém kraji. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě a rekonstrukce tamního nádraží.

Projekt vysokorychlostní trati počítá se stavbou dvou tunelů u Lipníka nad Bečvou na Přerovsku i nedaleké osady Slavíč. Autoři projektu upozornili, že stavba vysokorychlostní trati zatím není v souladu s platným územním plánem města Hranice. Tamní radnice proto nyní zpracovává změnu tohoto dokumentu, jejíž součástí bude vymezení koridoru vysokorychlostní trati.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Podle odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun.

Reklama

Doporučované