Hlavní obsah

Jiří Petrbok vystavuje nové obrazy v DSC Gallery

Foto: Seznam Zprávy

.

Reklama

Pražská DSC Gallery zahájila výstavu malíře Jiřího Petrboka, na které autor představuje své rozměrné obrazy doplněné drobnými skicami a kolážemi z několika posledních let.

Článek

Rozměrná plátna jsou u autora tradičně plná imaginativní obraznosti, surreálná setkání postav a předmětů i autorovy oblíbené zeleniny tentokrát v jednom případě přenesl z dvourozměrného plátna i do třírozměrné instalace.

Výstava se jmenuje AIRMAXXX 62. „Air Max je typ tenisek, které vyrábí jedna z firem na sportovní zboží. XXX jsem doplnil a 62 je rok mého narození,“ řekl ČTK Petrbok k názvu výstavy. „Od začátku často maluji boty. Od malička mě bavilo prohlížet si módní časopisy. Vyrůstal jsem se sestřenicemi a když v létě pršelo, převlékali jsme si vystřihovací panenky, místo abychom si kopali s míčem. Trochu jsem tím nakažený od malička,“ řekl k inspiraci své tvorby, jíž léta dominují „manekýni do něčeho převlečení“. Svého času to bylo do fetišistických latexových oblečků, tímto směrem ho kdysi ovlivnilo jeho povolání prodavače v sex shopu.

Jeho bytosti, které často mají i jiné než lidské rysy, mají někdy jiné, nepasující obličeje - to podle toho, kdo se podle Petrboka ukrývá uvnitř. „Já jsem teď prošel od roku 2008 obdobím, kdy jsem začal dělat různé cykly - buď barevné, nebo jsem citoval předměty či díla jiných umělců. Ty jsem házel na hromady a dělal z toho svoje vlastní kompozice a obrazy. To teď budu mixovat do velkého guláše,“ těší se na další malování.

Zelenina v jeho dílech vychází z toho, že je mnohá léta vegetariánem. „Chodím na farmářské trhy, a to je fascinující, ty hromady zeleniny, podprahově jsem se k tomu, že je maluji, dostal,“ popisuje další náměty své tvorby. „Ono je konec konců jedno, co maluji. Vždycky to má jakýsi sociální podtext, takové hledání domova. V postmoderní tekuté době se do obrazů dá použít cokoli a nikdy není zcela jasné, o co má jít. Rozhodně ne mně. Určitě si neřeknu předem nějaký obsah, který tam pak dostanu,“ řekl.

Výsledná podoba figur Jiřího Petrboka je modelována obrazotvorností, tělo se transformuje, je vytahováno do výšky, je naleptáváno, odtéká, mizí. Trochu klaustrofobní rozměr jeho děl je zlehčován situačním humorem založeným na pohybové neobratnosti nebo trapnosti aktérů.

Reklama

Související témata:

Doporučované