Článek
Přístupná je ode dneška do 2. dubna a autoři a kurátor ji věnovali odkazu loni předčasně zesnulého fotografa, teoretika fotografie a pedagoga Filipa Lába. Výstava se jmenuje Útoky na zboží: Masky, mikrofilm, časové osy.
Filip Láb se specializoval na teorii a praxi klasické a digitální fotografie, fotožurnalismus, vizuální komunikaci, přechod od tradičního obrazu k digitálnímu a nové funkce obrazových materiálů v digitálním prostředí. Externě spolupracoval s New York University v Praze, pracoval jako fotograf na volné noze, psal pro kulturní časopisy a servery.
Kurátor Vojtěch Märc vybral do výstavy díla Johna Barkera, Ines Doujakové, Filipa Lába, Barbory Mrázkové a Olivera Resslera, jejichž díla na sebe různě navazují a propojují se. Ve svém konceptu se snaží odpovědět na otázky, jak umělecká díla pracují s informacemi ve společnosti, která se sama někdy označuje jako informační, koho a jak informují a kdo je formuje.
Návštěvníka výstavy budou podle kurátora provázet masky různých podob. Masky stejně jako fotografie vždy něco zakrývají a zároveň něco předvádí, uvádí kurátor. Pojem mikrofilm pak je vodítkem v tom smyslu, že jeho technologie coby typ informační fotografie historicky předcházela všeobecnou digitalizaci, a ve zpětném pohledu tak předjímá postdigitální fotografii. Tímto termínem se označují fotografie současnosti, které může pořídit kdokoli a kdykoli aparátem, který má vždy po ruce. Poslední termín z názvu výstavy, časová osa, naznačuje, že vystavené práce vedle osobních vazeb spojuje určitá angažovanost či zaujetí.
Výstava dokládá, jak Filip Láb v roce 2002 fotil maskované demonstranty protestující proti pražskému zasedání MMF. O osm let později pak pomáhal Báře Mrázkové připravit výstavu nazvanou Daily Mirror, v níž prostřednictvím chronologie mikrofilmových novinových článků ohledávala příběh anarchisty Stuarta Christieho, kterému se v roce 1964 nepovedlo spáchat atentát na generála Franciska Franca.
John Barker spolu s Ines Doujakovou v roce 2021 připravil podcastový seriál Transmission věnovaný globálním dějinám pandemií. Několik jeho epizod strukturovali jako dlouhé časové osy pandemické historie, na nichž ukazují, jak různé nemoci odráží a prohlubují společenské nerovnosti. Už v roce 2014 spolu Barker a Doujaková připravili i video A Mask Is Always Active, kde se zaměřili na osvobozující sílu karnevalových masek.