Hlavní obsah

Problém s parkováním v Ústí město řeší úpravou stání, místa chybí na sídlištích

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Vyřešení problému s parkováním bylo jedním z hlavních témat několika stran a hnutí ve volební kampani v komunálních volbách před čtyřmi lety. Za tu dobu vznikla místa úpravou stání či vytvořením jednosměrných ulic.

Článek

Rezidenční zónu zavedlo město loni na podzim ve čtvrti Klíše, což vyvolalo protesty místních. Místa pro osobní auta chybějí nadále hlavně na sídlištích. Nové parkoviště zprovozní město v srpnu poblíž centra.

„Některé silnice vypadají spíše jako tankodrom, ty budeme rekonstruovat. Chceme zvýšit počet parkovacích míst, buď rozšiřováním stávajících, a to všude tam, kde to prostor dovolí, nebo výstavbou parkovacích domů,“ řekl ČTK před volbami 2018 tehdejší lídr ODS Pavel Tošovský, který byl celé volební období náměstkem primátora. Parkovací dům nevznikl za uplynulé čtyři roky žádný, v některých ulicích se počet míst zvýšil díky změně způsobu parkování.

Nejvíce míst přibude ještě do voleb na parkovišti nedaleko centra. Vznikne 90 placených míst mezi silnicí I/30 a železničním koridorem Praha - Děčín. Mluvčí magistrátu Romana Macová ČTK řekla, že zprovozněno bude parkoviště v srpnu, původní termín dokončení bylo září loňského roku. „Ihned po zahájení stavby byla stavba přerušena z důvodu podaného podnětu na možný výskyt zvláště chráněných živočichů,“ řekla ČTK mluvčí magistrátu Romana Macová. Zoologický průzkum ale přítomnost těchto živočichů nepotvrdil.

Rada města schválila na svém posledním zasedání před prázdninami vyhlášení zakázky na opravu vozovky v Masarykově ulici s náklady zhruba 5,5 milionu korun bez DPH. Součástí prací je podle Macové také úprava parkovacího stání před poliklinikou, kde je míst nedostatek. Stavba je v plánu od září do konce října.

Město vlastní parkoviště za nádražím, kde je 95 míst. Tam se upravil od března ceník. Namísto tří hodin zdarma je bezplatná pouze hodina stání, další hodina zdražila o deset korun na 30 korun. V parkovacím domě pod Mariánskou skálou může denně zaparkovat 171 vozidel. První hodina je zdarma. Už dříve se upravil ceník za parkování v centru. Zdarma bylo parkování ve městě na začátku epidemie koronaviru.

Za parkování platí od konce května řidiči kamionů v ústecké části Předlice, a to 500 korun na den. Město k tomuto kroku přistoupilo poté, co si místní stěžovali na nepořádek. Na místo kvůli stížnostem často vyjížděli strážníci městské policie.

První rezidenční stání v Ústí nad Labem vzniklo loni v září ve čtvrti Klíše. Téměř okamžitě se objevila petice proti tomu, její autoři poukazovali na to, že problém s parkováním se přesouvá do ulic, kterých se rezidenční parkování netýká. Městská policie místa pravidelně kontroluje. Vedení města v čele s primátorem Petrem Nedvědickým (ANO) tehdy uvedlo, že situaci po půl roce vyhodnotí a rozhodne o případném rozšíření modrých zón. Nic v tomto ohledu se zatím neděje. Obyvatelé za parkovací kartu na jedno auto zaplatí 1200 korun za rok.

Největší problém s parkováním mají lidé na sídlištích. Nové řešení na sídlišti Skalka připravují teď odborníci z Českého vysokého učení technického (ČVUT). Mezi panelovými domy lidé kvůli nedostatku míst často porušují dopravní předpisy a stojí na zákazech stání. V některých případech zasahují jejich vozidla do vozovky, což je nebezpečné v případě zásahu záchranných složek. Jednou z možných variant jsou podle primátora čipy, které by vlastnili pouze obyvatelé sídliště, s modrými čarami se v této lokalitě nepočítá. O prověření možností na Skalce požádali podle Nedvědického zastupitelé i místní.

Stavba parkovacího domu se plánuje v areálu Masarykovy nemocnici. Budou v něm stovky míst pro zaměstnance, kteří tak uvolní stání pro pacienty a návštěvy. Ústecký kraj chce stavbu uskutečnit formou tzv. PPP projektu, počítá se tedy s tím, že soukromý investor objekt zaplatí, postaví a po dobu platnosti kontraktu i udržuje. Úhradu vynaložených nákladů pak pokryje zejména výběr parkovného. Objekt má stát v technické části areálu mezi pavilony F (prádelna) a O (protetika). „Zahájení výstavby se bude odvíjet od výsledku probíhajícího zjišťovacího řízení a následné veřejné zakázky, dokončení předpokládáme přibližně do konce roku 2023,“ uvedl v květnu Petr Malý, ředitel Krajské zdravotní, pod níž ústecká nemocnice patří.

Reklama

Doporučované