Hlavní obsah

Jihlava pracuje na změně systému parkování, bude platit od jara 2023

Ilustrační foto.

Reklama

Jihlava chce kvůli narůstajícímu počtu aut v ulicích od jara změnit systém parkování, aby zvýhodnil rezidenty. Původně měla změna platit už letos, ale zabrzdila se na digitalizaci systému a na schvalování dopravních opatření.

Článek

Ve městě v úterý začala dvoudenní mezinárodní konference City Changers věnované proměnám městské aktivní dopravy. Asi jednapadesátitisícová Jihlava má registrovaných přibližně 26 tisíc osobních aut a každý rok jich 700 přibývá.

Nové dopravní koncepci města předcházela řada analýz. Radnice má mimo jiné k dispozici data k parkovacím místům ve městě, ví také, kde mají garáže majitelé aut a kde bydlí. „A to je docela zajímavé se podívat, že majitel bydlí například u hlavního nádraží a garáž má na Pístově a opačně, takže ji v podstatě ani nevyužívá,“ řekl radní Jaroslav Vymazal (ODS).

Chybějícím údajem je takzvaný kordonový průzkum, který vyhodnocuje za 24 hodin to, kolik aut do města vjíždí, odkud a kam směřují, kudy a kdy Jihlavu opouštějí. Jeho vyhotovení zkomplikovala omezení v době covidu-19, při snížení dopravy by nebyl průkazný, stejně ho limitují opravy na silnicích. „Teď nemá cenu dělat kordonový průzkum, když je zavřený tunel (na silnici I/38). Na tato data čekáme už skoro třetím rokem, ale to nebrání tomu uvést parkovací koncepci do chodu,“ řekl Vymazal. Nutností je teď podle něho digitalizovat celý systém. Jedním z přínosů bude i automatická kontrola hrazení parkovného. Bez něj si podle Vymazala dovolí na parkovišti na Masarykově náměstí stát asi desetina řidičů. „Policie to nestačí kontrolovat a třeba na (ulici) Jana Masaryka nám uniká hodně přes 50 procent,“ řekl Vymazal, který je zároveň předsedou spolku Partnerství pro městskou mobilitu (dříve Asociace cyklistických měst).

Spolek se zabývá řešením udržitelnosti dopravy ve městech i regionech, má více než 100 členů. Vedle měst jsou to i kraje a nevládní a odborné organizace.

Podle jednatele spolku Jaroslava Martinka byl termín jihlavské konference 17. a 18. května zvolen s odkazem na loni ve stejných dnech uzavřenou takzvanou Vídeňskou deklaraci na podporu cyklistické dopravy v rámci Evropy. Zároveň má konference reflektovat novou vládní koncepci městské a aktivní mobility pro období 2021 až 2030. „Takových koncepcí už svět viděl hodně, našim úkolem je tu koncepci vytáhnout na povrch,“ řekl Martinek. Udržitelnou dopravu podle něho může prosazovat kromě koncepcí a slov odborníků také dobrý marketing.

I proto je účastníkem konference Petr Král, specialista na mezinárodní marketing z Vysoké školy ekonomické v Praze. Účastní se jí také ministr dopravy Martin Kupka (ODS), Gregor Steklačič, slovinský národní koordinátor cyklodopravy nebo předseda České parkovací asociace Petr Horský.

Reklama

Související témata:

Doporučované