Hlavní obsah

Šéf americké banky: Home office je odchylka. Nemůže se stát standardem

Foto: Profimedia.cz

David Solomon, šéf americké investiční banky Goldman Sachs.

Reklama

Šéf americké investiční banky Goldman Sachs David Solomon chce zaměstnance zpět v kancelářích. Práci na dálku podle něj nelze přijmout jako „nový normál“. O home office mluví jako o aberaci.

Článek

Na jaře loňského roku začal kvůli šíření epidemie koronaviru seriál změn, které se často děly ze dne na den a lidé po celém světě se jim museli přizpůsobit.

Jednou ze zásadních proměn na pracovním trhu byl globální přechod pracovníků na home office. Investiční banka Goldman Sachs pod vedením Davida Solomona v roce 2020 fungovala s méně než deseti procenty zaměstnanců v kancelářích, zbytek vedení poslalo pracovat z domova.

Dlouhodobě udržitelný stav to ale podle Solomona rozhodně není a odporuje zásadám pracovní kultury.

„Myslím si, že pro společnost, jako je ta naše, tento stav není ideální. A nelze ho považovat za nový normál. Je to spíš odchylka, kterou, věřím, napravíme co nejdříve,“ řekl šéf společnosti.

Největší problém je podle něj hlavně se zaučením nově příchozích zaměstnanců. Konkrétně v Goldman Sachs šlo v loňském roce o celkem tři tisíce nových pracovníků, kteří neměli možnost získat „přímé mentorství“, které by jejich nová pracovní pozice optimálně vyžadovala.

Ačkoli vysoký manažer přiznává, že pandemie koronaviru zrychlila prosazování digitálních technologií a vytvořila způsoby, jak může investiční banka fungovat efektivněji, stále trvá na tom, že v dlouhodobém hledisku to nepřinese žádné větší změny.

„Nemyslím si, že ve chvíli, kdy se dostaneme z pandemie, se nějak zásadně změní náš způsob práce, jakým jsme dříve fungovali. Čekáme na to, až se budeme moci vrátit k původnímu provozu,“ řekl.

A z velkých šéfů ve finančním sektoru to není jen Solomon, který se proti home office vymezuje. Práci z domova negativně vnímá i generální ředitel JP Morgan Jamie Dimon, který pozoruje s přechodem lidí na home office velký pokles jejich produktivity.

Šéf britské investiční banky Barclays Jes Staley zase doufá, že očkování proti covidu-19 pomůže s návratem zaměstnanců do kanceláří co nejdříve.

Trvalá práce z domova?

Je tu ale i druhá skupina šéfů. Zdá se totiž, že představitelé technologických firem jsou z hromadného přechodu na home office nadšení. Někteří dokonce práci z domova pro své zaměstnance plánovali naplno rozjet už před příchodem pandemie. Ta jim jen ve finále pomohla celý proces urychlit.

Microsoft, Facebook a Twitter, tyto všechny společnosti uvedly, že zaměstnanci budou mít možnost pracovat z domova natrvalo.

Facebook v loňském roce navrhl, že až polovina jeho zaměstnanců by mohla pracovat na dálku do pěti až deseti let. Gigant v oblasti sociálních médiích ale zároveň naznačil, že pracovníci, kteří zůstanou natrvalo doma, mohou čekat nižší platy. Ušetří totiž na nákladech spojených s cestováním do kanceláře.

Skoro polovina Čechů na home office

Stejně jako v zahraničí, i zaměstnanci českých firem museli ve velkém přejít na home office.

Alespoň částečně z domova pracuje v současné době asi 41 procent Čechů. „Lidé se při výběru nového domova zajímají mnohem více o to, jak zde budou moct pracovat,“ uvedla ředitelka komunikace a marketingu ve Skanska Reality Renata Vildomcová.

S pracovními podmínkami v „domácí kanceláři“ je to ale už horší. Pracovnu má doma podle průzkumu Skanska Reality jen zhruba 23 procent Čechů. Přesto nábytkářské řetězce v souvislosti s rozšířením práce z domu zaznamenaly nárůst poptávky po kancelářském vybavení.

Domácí kancelář

IKEA zaznamenala největší nárůst prodejů pracovních židlí a stolů při druhé vlně pandemie, od října do prosince meziročně stouply asi o 70 procent. „Ve srovnání s jarní vlnou jsme na podzim prodali pracovních židlí a stolů zhruba dvojnásobek. Nyní se poptávka ustálila a je podobná jako ve stejném období loni,“ uvedl mluvčí IKEA ČR Petr Šašek.

Řetězec Asko - Nábytek eviduje u pracovních stolů růst poptávky o čtyři procenta, u kancelářských židlí o pětinu. Větší zájem zaznamenal i na podzim, ale zvýšená poptávka podle marketingové ředitelky společnosti Andrey Štěpánové trvá. „Vedle kancelářského vybavení kvůli home office nás překvapil také zájem o doplňky a bytový textil, polštáře, deky nebo menší koberce. S tím, jak lidé začali doma trávit více času, uvědomili si, že je pro ně důležité cítit se doma i při práci co nejpohodlněji,“ dodala.

Reklama

Doporučované