Hlavní obsah

Superguru Bárta se nenápadně dere zpět. Bohatství a vliv buduje na kolejích

Foto: Profimedia.cz

Vít Bárta byl poslancem Věcí veřejných v letech 2010 až 2013. Post ministra dopravy opustil po několika aférách v roce 2011. Ve sněmovních volbách v roce 2013 kandidoval za Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, do Sněmovny se ale nedostal. Později pomáhal Martinu Konvičkovi s budováním projektu Blok proti islámu.

Reklama

8. 12. 2020 10:38

Jméno bývalého šéfa Věcí veřejných Víta Bárty se objevilo v souvislosti s tažením Pražského hradu proti řediteli BIS. Seznam Zprávy zmapovaly, v jakém byznysu tento expolitik v současnosti figuruje.

Článek

Před deseti lety byl jednou z hlavních postav české politiky. Superguru Vít Bárta, jak sám sebe označoval, řídil stranu postavenou na marketingu boje proti politickým dinosaurům, která byla součástí vlády Petra Nečase (ODS).

Pak ale přišly skandály, „véčkaři“ se rozpadli a Bárta se z vysoké politiky vytratil.

V poslední době však jeho vliv opět roste. Indicie a poznatky, které Seznam Zprávy nashromáždily, ukazují, že má blízko zejména k lidem spřízněným s Pražským hradem. Vliv si Bárta udržuje jak v bezpečnostní branži, kde se již dlouhou dobu pohybuje v souvislosti s vybudováním agentury M2C (dříve ABL), nově ale též na železnici.

Bárta v roce 2016 založil firmu Rail clinic, která je součástí stejnojmenné česko-rumunské skupiny Rail Clinic. Zajišťuje opravy a údržbu nákladních vagónů, působí ve střední Evropě a na Balkáně. Finančně se firmě začíná dařit, dle údajů v obchodním rejstříku v roce 2019 dosáhly její tržby výše 172 milionů korun, aktiva mají hodnotu 104 milionů korun.

Rail clinic na webu uvádí, že partnerem firmy jsou Vítkovické železniční opravny průmyslníka a miliardáře Jaroslava Strnada, strůjce zbrojařské skupiny Czechoslovak Group. Obě firmy se zaměřují na budování železničních opraven, Strnadovy vítkovické opravny mají posloužit k širší expanzi na poli dopravního strojírenství.

O spolupráci mezi Strnadem a Bártou se na začátku letošního roku zmiňovala i média. Bárta na dotazy redakce na spolupráci se Strnadovou skupinou nereagoval.

Mediální zástupce rodiny Strnadových Andrej Čírtek uvedl, že spolupráce mezi oběma muži tu byla, ale nyní již prý není příliš aktuální. „Společnost VŽO v současnosti nespolupracuje se společností Rail Clinic. Vnímá ji jako konkurenta. Webové reference, na které odkazujete, jsou neaktuální,“ dodal Čírtek.

Šéf, zachránce

Na Bártovo jméno narazila redakce Seznam Zpráv v uplynulých týdnech v souvislosti s personálními změnami v čele Českých drah a jejich dceřiné společnosti ČD Cargo.

Logo tohoto nákladního kolejového dopravce si Bárta umístil na web své firmy Rail clinic do kolonky reference. Takže v případě, že by nějakého potenciálního klienta zajímala kvalita služeb Rail clinic, ČD Cargo o nich může poreferovat.

Dosavadní šéf nákladového dopravce Ivan Bednárik ve čtvrtek povýšil a stanul v čele mateřské společnosti – Českých drah. Spekulovalo se o tom již od jara, Bednárika ale zpomalila kauza prodeje vagónů slovenské firmě SMK, kterou prověřuje policie.

Bednárika před čtvrtečním jednáním dozorčí rady ČD, která jej zvolila předsedou představenstva drah, ocenil bezpečnostně orientovaný Security magazín (tištěný dvouměsíčník s online verzí), který je dlouhodobě spojovaný právě s Bártou. V roce 2014 byl jeho šéfredaktorem bývalý předseda Věcí veřejných a exministr vnitra Radek John, v jednu dobu vlastníkem a dnes vedoucím tištěné verze je zase Filip Klasna, bratr Bártovy manželky a véčkařské exposlankyně Kateřiny Klasnové.

Koncem listopadu na webu Security magazínu vyšel článek Úspěšný manažer a „zachránce“ ČD Cargo Ivan Bednárik nyní míří do vedení Českých drah, který oceňoval Bednárikův manažerský um. Následoval článek Do čela ČD Cargo zamíří dosavadní výkonný ředitel Tóth – záruka stability a kontinuity, který chválí Bednárikova pravděpodobného nástupce v čele ČD Cargo Tomáše Tótha.

V sérii článků pak Security magazín bránil vedení ČD Cargo ve vagónové kauze, která odkryla Bednárikovy vazby na vlivné slovenské miliardáře a železniční magnáty Ivana Petríčka a Alexeje Beljajeva. Tento vlivný muž se může chlubit kontakty do vysokých míst české, slovenské i ruské politiky.

Podobně jako Vít Bárta (alespoň tedy v první části roku) i výše zmiňovaní podnikatelé Beljajev a Petríček spolupracují se členy rodiny Strnadových – konkrétně se skupinou CSG, když společně vlastní českého výrobce brzdových systémů kolejových vozidel DAKO-CZ. Tato firma je zajímavá i politicky: sponzorovala jak Zemana, tak prozemanovskou stranu SPOZ. Zbrojař Strnad patří k Zemanovým oblíbencům, v roce 2018 mu prezident udělil medaili Za zásluhy.

Mimochodem: k projektu Věcí veřejných se jako ideový spolutvůrce přihlásil vlivný pražský podnikatel Tomáš Hrdlička, o němž je známo, že má blízko k hradnímu poradci Martinu Nejedlému. „Musím se smát, když si vzpomenu, jak byl Bárta pranýřován, že přivádí do státní správy lidi ze své firmy. V kontextu dnešní doby, Andreje Babiše a Agrofertu, je to úsměvné,“ pronesl Hrdlička před pěti lety v rozhovoru pro Lidové noviny.

Redakce se chtěla Víta Bárty na jeho současné podnikání a politické vazby zeptat, zavěsil však hned poté, co se redaktor představil. Dotazy poslané v SMS nezodpověděl.

Agent na scéně

Na linku mezi Hradem, respektive někdejším důstojníkem BIS a nynějším spolupracovníkem prezidentské kanceláře Jiřím Romem, a Vítem Bártou upozornil v minulých dnech týdeník Respekt a Aktuálně.cz.

Podle jejich zjištění zpravodajci upozornili poslance na jednání svého tehdejšího pracovníka Jiřího Roma s exministrem dopravy Bártou. Rom měl ze dne na den v BIS sám skončit, jeho následné kroky vedly na Hrad, kde nastoupil k Miloši Zemanovi. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček na dotazy ohledně propojení Bárty a Roma nereagoval, stejně tak někdejší šéf Věcí veřejných.

Rom měl v BIS před svým odchodem na starosti analytiku. Pro Zemana po nástupu na Hrad vypracoval materiál, který míří na ředitele BIS Michala Koudelku.

„Panu premiérovi při naší nejbližší večeři předám materiál, který se týká pana Koudelky. Myslím si, že každé rozhodnutí se má argumentovat, a tento materiál bude argumentací,“ řekl Zeman v nedávném rozhovoru pro MF Dnes s tím, že ředitel BIS Koudelka by měl být odvolán.

Hrad tlak na vedení BIS, která dlouhodobě varuje (mimo jiné) před aktivitami ruského režimu a jejich obchodními zájmy v Česku, stupňuje. Před několika dny Zeman přišel s požadavkem, aby mu Koudelka sdělil detaily ohledně jejich pátrání po ruských špionech na našem území.

Bártovo jméno se v souvislosti s BIS neobjevuje poprvé. Letos v říjnu státní zástupce opět podal žalobu na Bártu a někdejšího důstojníka BIS Jana Petržílka kvůli úniku odposlechů mezi bývalým pražským primátorem Pavlem Bémem a politickým podnikatelem Romanem Janouškem. Petržílek podle obvinění z BIS vynesl cédéčka s odposlechy a předal je Bártovi. Politicky pak odposlechy uškodily zejména ODS, neboť Bém byl v jejích barvách šéfem pražské radnice. Bártova bezpečnostní agentura ABL byla podezřelá i z toho, že špehovala komunální politiky občanských demokratů.

V dubnu 2011 Bártu srazila k zemi informace MF Dnes, která zveřejnila jím sepsaný dokument – pětiletou koncepci pojednávající o tom, že se rozhodl jít do politiky, aby získal ekonomickou moc.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované