Hlavní obsah

Bezobalové stěny českého startupu zkouší britský obchodní řetězec

Bezobalové stěny oceňovaného českého startupu zkouší britský obchodní řetězecVideo: Jan Marek

 

Reklama

Mladá česká firma Miwa slaví další úspěch. Po ocenění Světovým ekonomický fórem, Evropskou radou pro inovace a expanzi do Francie, Nizozemska a Portugalska její bezobalové stěny nově testuje i jeden z největších britských obchodů.

Článek

Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Jeden z největších evropských maloobchodních řetězců Aldi otevřel ve Velké Británii nový „ekologický“ supermarket. Jeho cílem je ve městě Royal Leamington Spa snížit emise CO2 produkované běžnými obchody až o dvě třetiny. A to i s pomocí bezobalové stěny českého startupu Miwa, která umožňuje nakupování kávy, oříšků či semínek do opakovaně použitelných nádob, odpadá tak drtivá většina jednorázových obalů, a tak i odpadu.

Jak přesně kapsle a bezobalové stěny fungují

Co se týče výrobců, na mezinárodní úrovni je to pro český startup Nestlé a na tuzemské třeba Biopekárna Zemanka – celkově má ale přes 20 partnerských značek. A jak přesně tedy jeho bezobalové řešení funguje?

Kapsle velká asi půl metru se naplní zbožím jako káva, ořechy, vločky nebo rýže. Doputuje do obchodu, kde ji zasunou do stěny tvořené řadou takových kapslí. Zákazník si vybere, kolik zboží chce a odsype si ho do vlastního obalu, sáčku, sklenice.

„Tohle je náš hrdina. Kapsle, která funguje jako transportní znovupoužitelný obal mezi výrobcem a obchodem,“ vysvětluje Lizec.

Chytrá kapsle s čipem cestuje ze servisního centra startupu rovnou k výrobci a přes distribuční centrum pak hned i do obchodu. Inovativní nápad mezinárodně uznávané české firmy tak zajišťuje bezobalové řešení pro celý ekonomický řetězec.

„Právě vidíme, jak se balí poslední kapsle k expedici. Pomocí chytré technologie se nahrávají informace o produktu do Miwa datového cloudu – od této chvíle se budou přenášet spolu s výrobkem celým dodavatelským řetězcem až ke spotřebiteli,“ ukazuje v reportáži v úvodu článku výkonný ředitel startupu.

Kapsle s potravinami se pak už pouze jednoduše zaklapne do bezobalové stěny a je připravená pro zákazníka, který si může zboží navážit a po zaplacení odnést i ve své vlastní znovupoužitelné nádobě, nebo využít připravené sáčky z papíru.

Po vyprázdnění se chytré kapsle opět vracejí k dodavateli zboží přes servisní centrum startupu. Vyčištěné podle daných hygienických pravidel, aby si potraviny udržely svou chuť i čerstvost.

„Celý čisticí proces probíhá podle platných hygienických norem a je elektronicky zaznamenáván,“ dodává Petr Sobotka, ředitel servisního centra MIWA.

Neplýtvá a šetří

Díky opětovnému používání spotřebuje Miwa jen 10 procent obalového materiálu. A po skončení životnosti se kapsle recykluje na výrobu nových kusů, čímž neplýtvá takřka vůbec. Za jeden svůj životní cyklus přitom ušetří 2 tisíce kusů jednorázových obalů.

Celkově technologie českého startupu snižuje negativní dopad obalů na prostředí o 71 procent. A to i ve spotřebě vody nebo uhlíkové stopě. Kromě produktů pro sypké zboží teď navíc vyvíjí a testuje i systém pro tekuté produkty, který by se v obchodech měl objevit příští rok.

„Z pohledu obchodníka je velmi obtížné provozovat na své ploše různé výdejní, doplňovatelné systémy, ať už co se týká vlastní obsluhy, údržby, nebo doplňování zboží. Stejně tak zákazník, který přichází do obchodu, potřebuje jednoduchý a jednotný postup pro provedení vlastního nákupu,“ vysvětluje Ivana Sobolíková zajišťující strategii udržitelnosti a vztahy s investory startupu.

Expanze v zahraničí

Na trhu je Miwa aktivní od roku 2016. Spolupracuje už i s nadnárodní firmou Ahold Delhaize, která provozuje holandský řetězec Albert Heijn, ale i český Albert. V obou zemích její moduly testují ve třech provozovnách – v Nizozemsku to je Amsterdam, Rotterdam a nově i Zaandam a v Česku to je Praha na Chodově, Nových Butovicích a také Ostrava. Spolupráci firma čerstvě ale navázala rovněž v Portugalsku, kde její stěny testuje řetězec Continente v Lisabonu a Portu. A stejně tak je tomu ve Francii se značkou maloobchodů Intermarché.

Zatímco v Evropě je ale podle startupu obor bezobalových řešení teprve v plenkách, Británie je prý o něco dál. Rostoucí tlak veřejnosti na ekologické nakupování se tam už postupně dostává i do legislativních požadavků a obalové materiály tam chtějí používat co nejméně.

„Většina velkých řetězců v Británii už s podobnými řešeními koketuje – zpravidla je to na úrovni klasických bezobalových řešení, které můžete znát z našich bezobalových obchodů. Nicméně potýká se s tím, že tato řešení jsou pro ně velmi nákladná a velmi časově náročná, a proto vlastně hledají nějaké nové, modernější řešení,“ vysvětluje pro SZ Byznys výkonný ředitel firmy Mirek Lizec.

„Situace s Aldi je momentálně taková, že za sebou máme několik týdnů provozu. První čísla vypadají velmi slibně – testujeme samozřejmě odezvu zákazníků i těch, kdo naše stroje přímo v obchodech obsluhují. Ještě je brzy na to říct, jestli půjdeme dál, nebo ne, nicméně doufám, že i ty slibné výsledky na začátku nahrávají tomu, že brzy otevřeme i tato jednání,“ dodává šéf firmy.

Spoluprací s Aldi získala Miwa pátý největší obchodní řetězec ve Velké Británii. Do letošního ledna tam měl 967 poboček. Celosvětově má však okolo 6 520 provozoven a zaměstnává více než 155 tisíc lidí.

Evropský grant i stejné ocenění jako Twitter či Google

Loni Miwa obdržela na pomoc s uvedením svého produktu na trh i grant od akcelerátoru Evropské rady pro inovace. Do výběru 99 inovativních podniků z celého světa se dostala jako jediná česká firma a z největšího evropského programu svého druhu získala 5,2 milionu eur.

A letos startup jako první českou firmu vybralo i Světové ekonomické fórum (WEF) mezi takzvané Technology Pioneers čili 100 světových technologických průkopníků svého oboru. Ocenění dříve získaly třeba i takové společnosti jako Twitter, Airbnb či Google.

„Každý rok vybíráme firmy podle síly jejich inovace a jejich schopnosti ovlivnit byznys a společnost. Tento program reprezentuje šanci pro technologické průkopníky coby hnací motor k přednímu postavení ve světě, unikátní příležitost jednat s klíčovými hybateli průmyslu i akcionáři, aby s nimi sdíleli své inovativní nápady s velkým dopadem,“ dodává Murat Sönmez, člen správní rády WEF.

Reklama

Doporučované