Hlavní obsah

Trump – megaloman. Jak funguje facebooková kampaň za 20 milionů dolarů?

Foto: Profimedia.cz

Sociální sítě značně ovlivňují vnímání voličů.

29. 1. 13:30

Americký prezident Donald Trump celý minulý rok poctivě objížděl jeden volební mítink za druhým a připisoval si politické body. Když ale američtí voliči dorazili domů, Trump se jim začal zjevovat znovu – tentokrát na internetu.

Článek

Být vidět znamená být volen. Tak by se dala shrnout marketingová strategie amerického prezidenta Donalda Trumpa, který usiluje o své znovuzvolení v listopadových volbách.

Z analýzy britského deníku The Guardian vyplývá, že tým amerického prezidenta spustil na sociálních sítích masivní reklamní kampaň, která v historii nemá obdoby.

Přes 200 tisíc reklam

Dle rysů Trumpovy kampaně hraje prim sociální síť Facebook. Zatímco Twitter už podnikl razantní kroky k omezování politické kampaně, platforma Marka Zuckerberga je v restrikcích opatrnější.

Do reklamní kampaně na Twitteru investoval Trump v roce 2019 „pouhých“ 6 tisíc dolarů (přes 137 tisíc korun). Zato za mediální obraz na Facebooku si připlatil. Za 216 tisíc reklam Trump zaplatil 19,4 milionu dolarů (zhruba 445 milionů korun).

Obzvláště masivně tato čísla působí v porovnání s investicemi ostatních kandidátů. Demokratický prezidentský uchazeč Tom Steyer sice za facebookové reklamy také nešetřil a utratil téměř 17 milionů dolarů (cca 390 milionů korun), jeho marketingový management byl ale podstatně méně efektivní. Steyerův tým totiž na Facebooku loni vyprodukoval jen 12 704 reklam.

Hlavní demokratický favorit a bývalý viceprezident Joe Biden pro srovnání zaplatil méně než čtyři miliony dolarů (zhruba 91 milionů korun) za přibližně deset tisíc reklam.

Jak Trumpova kampaň funguje?

Architektem Trumpovy digitální kampaně je poradce Brad Parscale, který prezidentovi pomohl ke zvolení už v roce 2016. Parscale pro Guardian poodhalil taktiku reklamního týmu.

„Celá ta kampaň je o sbírání dat,“ sdělil Brad Parscale. „Pokud s vámi navážeme digitální kontakt, chceme vědět, kdo jste, jak přemýšlíte a jak vás můžeme zasadit do naší databáze a udělat z vás modelový příklad. Na základě toho se pak učíme chápat, jak věci fungují,“ dodal Trumpův poradce.

Reklamní příspěvky loňské Trumpovy kampaně měly velmi specifickou dikci. Zatímco ostatní prezidentští kandidáti řešili v televizních debatách zdravotní péči a sociální problémy, Trump tato témata upozadil a v příspěvcích akcentoval kritiku médií, migraci, impeachment nebo otázku držení zbraní.

Největší úspěch nicméně přinesly ty nejprostší reklamy.

Rychle klikejte, než bude půlnoc

„Proveďte oficiální schvalovací hlasování! Prosím, vyplňte tento oficiální Trumpův schvalovací dotazník ještě dnes večer před 23:59, aby se váš hlas mohl započíst do oficiálních výsledků,“ urgoval uživatele jeden z příspěvků na Facebooku.

Jednoduchý dotazník sloužil tvůrcům Trumpovy kampaně hlavně k tomu, aby si vytvořili databázi mailových adres. Na ně pak prezidentův tým směřoval další volební sdělení.

Kromě vyplňování dotazníků pak reklamní příspěvky často nabádaly k tomu, aby uživatelé na Trumpovu kampaň finančně přispěli.

Dopady reklamní mašinérie

Rozptyl Trumpovy kampaně byl obrovský. Celkově reklamy zasáhly něco mezi 630 miliony až jednou miliardou a 300 miliony uživatelů.

Nejúspěšnější stovka reklam nasbírala více než milion kliků. Desetitisíce příspěvků naopak skončily bez většího zájmu, když zaujaly jen pár stovek uživatelů.

Jak moc se Trumpovo utracení vyplatilo, se svět dozví 3. listopadu, v den prezidentských voleb. Současné volební průzkumy předpovídají potenciálně velmi těsný souboj mezi Trumpem a Bidenem.

Reklama

Doporučené