Hlavní obsah

Utajovaná analýza má zajistit Metrostavu zakázky

Foto: Seznam Zprávy

Metrostav dostal v Rathově kauze nepravomocný trest – zákaz účasti na veřejných zakázkách. Jeho ředitel Pavel Pilát pak tříletou podmínku.

Podle analýzy Ředitelství silnic a dálnic bude moci Metrostav stavět pro stát, i když mu soudy kvůli korupční kauze zakážou účast ve veřejných zakázkách. Analýza je ale neveřejná.

Článek

Zkraje roku podepsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) smlouvu na stavbu nové křižovatky u jihočeského Velešína. Cena: 27 milionů. Dodavatel: společnost Metrostav Infrastructure.

Firma Metrostav Infrastructure je od září fakticky zcela novou společností, která se zabývá právě dopravními stavbami.

Seznam Zprávy ve středu popsaly, že podle státních zástupců tato firma vznikla jako finta, aby se mateřský Metrostav vyhnul existenčním problémům.

Největší stavební společnost v Česku je totiž obžalována ve čtyřech kauzách. Soudy jí mohou napříště zakázat účast ve veřejných zakázkách. A žalobci tvrdí, že Metrostav schválně převedl své dopravní zakázky na zmíněnou novou firmu a tím že chce případný zákaz zakázek obejít.

Nikdo to nesmí vidět

Státní zástupci se přitom snaží soudy přesvědčit, aby při vynášení trestů pamatovali i na to, že Metrostav Infrastructure existuje. A aby případný zákaz účastnit se zakázek platil i pro tuto firmu.

Ředitelství silnic a dálnic si pak kvůli tomu nechalo loni na podzim vypracovat právní analýzu – aby se ujistilo, že může s novou firmou Metrostav Infrastructure bezpečně spolupracovat.

Stanovisko Advokátní kanceláře Gřivna & Šmerda sice podle informací Seznam Zpráv potvrdilo, že i kdyby dostal „velký“ Metrostav u soudu stopku do veřejných tendrů nebo zákaz stavět za státní či evropské peníze, nemusel by se na nový dopravní Metrostav Infrastructure trest vztahovat. Na druhou stranu to ale advokáti neřekli jednoznačně, zdůvodnili to tím, že nemají dost nezbytných informací.

Není přitom možné zjistit, co se ve stanovisku přesně píše. ŘSD za něj z veřejných peněz zaplatilo 240 tisíc, nechce ho však komukoli ukázat. A to s odkazem na údajné obchodní tajemství.

Seznam Zprávy o text stanoviska žádaly podle informačního zákona. Právník ŘSD podání odmítl a vysvětlil to jen několika větami: ve smlouvě s advokátní kanceláří stojí, že materiál nesmí nikdo jiný vidět.

„Je určen výhradně pro potřeby objednatele, jedná se o autorské dílo, které nesmí být kopírováno, rozšiřováno, pozměňováno nebo zpřístupněno ve prospěch třetích osob,“ ocitoval právník ŘSD ze smlouvy.

Finta pořád dokola

Aby soudy začaly na Metrostav Infrastructure pohlížet také jako na obžalovanou firmu, se snaží prosadit vrchní státní zastupitelství.

Seznam Zprávy zjistily, že v jedné z kauz, kde je Metrostav mezi obžalovanými (v tomto případě jde o podezření na zmanipulovanou soutěž na rekonstrukci slavného hřebčína v Kladrubech za 300 milionů), navrhl – zjednodušeně řečeno – státní zástupce Adam Borgula soudu, ať do procesu zahrne i Metrostav Infrastructure.

Žalobce Borgula ve vyjádření pro soud poukazuje mimo jiné na to, že vyčlenění této firmy z Metrostavu mohlo být účelové, aby si Metrostav pojistil byznys bez ohledu na trest. Vysvětluje, že takhle by se mohla z trestu vyvléknout každá firma: stačilo by, kdyby vždy před rozsudkem převedla svou činnost na jinou společnost. Pokud by státní zástupci obžalovali i tuto novou firmu, našla by se další společnost, která by činnost převzala.

„Tím by se stalo nemožným tuto právnickou osobu efektivně potrestat (přičemž takovýto postup by nevyhnutelně vedl k promlčení trestní odpovědnosti),“ upozornil soud Borgula.

Firma: S kauzami to nesouvisí

Metrostav namítá, že vyčlenění dopravní divize do zvláštní společnosti nemá souvislost s trestními stíháními. Připravoval ho prý už dlouho, protože je to tak běžné. Zhatila to ale krize v roce 2008.

„Společnosti určené výhradně pro výstavbu infrastruktury mají totiž všechny významné stavební koncerny na evropských trzích a jedná se o efektivní model. Nicméně kvůli tehdejší nadcházející hospodářské a finanční krizi se vedení Metrostavu rozhodlo k operaci nepřistoupit,“ vysvětlil mluvčí Vojtěch Kostiha, proč Metrostav Infrastructure vznikl až loni v srpnu.

Mluvčí dodal, že Metrostav má od svých i externích právníků analýzy, že trest by se na novou firmu stavějící silnice nevztahoval. Tedy z pohledu firmy bylo možné převod dopravní divize uskutečnit bez ohledu na trestní kauzy.

„Vzhledem k tomu, že to není právně vyloučeno, a vzhledem k tomu, že věříme, že budeme obvinění zproštěni, nebyl důvod tuto strategickou operaci neprovést. K tomuto vyčlenění by došlo tak jako tak,“ uvedl mluvčí Kostiha.

Metrostav je nyní souzený ve čtyřech případech, které souvisejí s veřejnými zakázkami. Za úplatky pro hejtmana Davida Ratha dostal tříletý trest zákazu zakázek – zatím ovšem nepravomocně, čeká se ještě na odvolací řízení.

(Po zveřejnění článku Seznam Zprávy zjistily další informace k obsahu neveřejné právní analýzy. Text jsme proto v této části doplnili.)

Doporučované