Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Spolek pro rozvoj dopravy vydal noviny, kde dal prostor prakticky výhradně kandidátům hnutí ANO z Pardubického kraje, kde působí. K otevřené podpoře politického subjektu je ale zapotřebí se registrovat, což ovšem spolek neudělal.
Na případ se proto nyní zaměřil Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Věnoval se mu na úterním jednání.
„Tiskovina se obsahově věnuje problematice dopravy v Pardubickém kraji. Zároveň však poskytuje výrazný prostor pro osobní prezentaci některých kandidátů za hnutí ANO v nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny,“ konstatuje Jan Outlý, člen úřadu pověřený vedením kontrol voleb do Poslanecké sněmovny a krajských zastupitelstev.
„Souvislost těchto článků s odbornou tematikou dopravy je přitom pouze volná či částečná. Nadto tiskovina pozitivně referuje o programu představeném hnutím ANO a kritizuje současnou vládu za to, že se jím neřídí,“ dodává.
Dopravní, nebo stranické noviny?
Noviny Spolkoviny vycházejí šestým rokem a k hnutí ANO mají blízko. Spolku pro dopravu, který za nimi stojí, předsedá Martin Kolovratník, poslanec a lídr krajské kandidátky tohoto hnutí. Ve vedení je také tajemník David Švec, který je v Pardubickém kraji sedmičkou.
Zářijové číslo, které vyšlo tři týdny před volbami do Poslanecké sněmovny pak připomíná spíš jeden z mnoha předvolebních letáků - slovo v nich mají takřka výhradně politici ANO.
Na titulní straně má prostor Martin Kolovratník jakožto předseda spolku. Poslankyně Jana Hanzlíková poté píše o mobilitě seniorů, starosta Chrudimi František Pilný chválí nové dopravní stavby, náměstek pardubického primátora Jan Hrabal slibuje nový most a Jiřina Klčová mluví o zelených koridorech. Všichni figurují na stejné kandidátce hnutí ANO – v tiráži ale o politické propagaci není ani slovo.

Titulní strana Spolkovin s úvodním slovem Martina Kolovratníka – předsedy Spolku pro rozvoj dopravy, ale i poslance a lídra kandidátky v Pardubickém kraji za hnutí ANO.
Formálně jde o tiskovinu spolku, a proto se nepočítá do oficiálních výdajů na kampaň hnutí. Materiály, které slouží propagaci před volbami, by ale měly být označeny.
Martin Kolovratník nicméně popírá, že by šlo o součást kampaně. „Není to předvolební kampaň,“ uvedl dříve pro Seznam Zprávy. „Nikdo to neroznášel. Každý člen spolku měl asi deset kusů, tak je možné, že to někdo aktivně dal sousedům, ale to jsou pořád jednotky lidí. Nemělo to žádný oficiální roznos, nic takového.“
Neevidované noviny a chybějící registrace spolku
Noviny ale nejsou evidované ani jako periodický tisk. „Tiskovina se označuje za noviny, vykazuje znaky periodického tisku a formálně odpovídá běžnému novinovému formátu. Používá však názvy jiných evidovaných periodik, jejichž vydavateli jsou odlišné subjekty. Sama přitom ve smyslu tiskového zákona evidována není,“ uvedl Outlý.
Případ proto předají k posouzení Krajskému úřadu Pardubického kraje, pod který agenda spadá.
Spolek pro dopravu se navíc neregistroval jako takzvaná třetí strana - i když mu to zákon ukládá.
V případě podpory politické strany nebo hnutí totiž daný spolek nebo firma musí být registrovaná u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran. Dále musí mít zřízený transparentní účet a uvést webovou stránku, kde jsou výdaje vidět. Smyslem je, aby bylo zřejmé, kdo a za kolik se do kampaně zapojuje.
Pokud třetí osoba podporuje stranu či kandidáty se souhlasem vedení, započítávají se náklady do celkových výdajů na kampaň. Pokud jedná bez vědomí strany, má zákonem stanovený vlastní limit. Registrovaná ale musí být v obou případech.
Spolek pro rozvoj dopravy v registru momentálně nefiguruje. „Svou roli bude mimo jiné hrát i to, zda spolek, který tiskovinu vydal, bude uveden jako podporovatel kandidujícího subjektu. Do ukončení prověřování se úřad k věci nebude dále vyjadřovat,“ uzavřel Outlý.