Hlavní obsah

Nečekaný konflikt ve vládě kvůli škrtům

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ministr dopravy Martin Kupka.

Nečekaný spor se otevřel uvnitř vlády mezi místopředsedy ODS. Ministr financí Zbyněk Stanjura totiž škrtl skoro čtvrtinu výdajů ministrovi dopravy Martinu Kupkovi.

Článek

Doposud každý rok příprava státního rozpočtu v éře Fialova kabinetu vypadala stejně: Všichni ministři si stěžovali, že pro své kapitoly dostali málo a že potřebují více peněz. Výjimkou byla dvojice „vítězů“ – obrana a doprava, které se jako vládní priority těšily růstu výdajů.

V prvním návrhu rozpočtu na příští rok zůstala na rostoucí trajektorii jen ministryně Jana Černochová, obrana se kvůli agresivnímu Rusku dočkala dalšího skokového růstu přidělených peněz. Naopak Martin Kupka, ministr dopravy, je překvapivě hlavním poraženým.

Minus 33 miliard

Doprava dostala na příští rok 107 miliard korun, což je oproti letošnímu roku o téměř 33 miliard korun méně. To je prudký propad téměř o čtvrtinu. Na Ministerstvu dopravy způsobil návrh mezi úředníky zděšení. Ministr Kupka nechce propadat panice a věří, že nejde o definitivní verzi.

„Čeká nás nad rozpočtem ještě celá řada jednání,“ doufá Kupka. „Nemá ale smysl uvažovat o tom, které dopravní stavby by byly ohroženy, protože tento návrh prostě nemůže být finální,“ dodal.

Kdyby navržené škrty zůstaly, muselo by ministerstvo v příštím roce zastavit některou z rozjetých staveb, jako jsou třeba jihočeská dálnice D3, karlovarská D6 nebo veledůležitá trasa D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Kromě toho by doprava nemohla rozjet žádnou novou stavbu jako třeba severozápadní část Pražského okruhu.

Jde o to, že Fialova vláda v uplynulých letech nasadila rekordní tempo investic do dopravy – jak dálnic a silnic, tak železnic. Tudíž je rozjeta spousta projektů, jejich stavby budou pokračovat i v příštím roce a firmy budou posílat faktury za odvedení práce.

„Probíhá celá řada investičních projektů, takže v příštím roce bude nutné výdaje ještě navýšit, a to oproti současnému návrhu o 60 miliard korun,“ argumentuje Kupka.

Napětí ve vládě je o to větší, že Ministerstvo financí doposud neodpovědělo na dotazy Ministerstva dopravy, proč tak razantní škrty. Ministr financí Zbyněk Stanjura na dotaz Seznam Zpráv stručně uvedl, že peníze na investice z národních zdrojů jsou „rekordní“, čímž se kompenzují nižší evropské dotace, na něž doposud doprava hodně spoléhala.

Razantní škrty v dopravě jsou velmi překvapivé z několika důvodů. Jde o konflikt mezi klíčovou dvojicí hlavní vládní strany – Stanjura i Kupka jsou místopředsedové ODS. „Nevidím v tom rozhodně nic osobního,“ řekl Kupka.

Paradoxně oba patří mezi oblíbence a nejbližší spojence premiéra a šéfa ODS Petra Fialy. Oběma důvěřuje. Stanjurovi svěřil roli šéfa volebního štábu, aby rozhodoval o strategii kampaně koalice Spolu. A Kupku zase nominoval do čela skupiny, která připravuje volební program.

Faktem také je, že Martin Kupka a Zbyněk Stanjura mají trochu odlišné pohledy na veřejné finance. Obecně řečeno se liší v názoru, jestli je důležitější rychle investovat, nebo spíš rychle snižovat deficity.

Zároveň platí, že Fialova vláda se masivními investicemi do dopravní infrastruktury doposud hodně chlubila. Ještě v sobotu Martin Kupka ukazoval dostavěnou část dálnice D6, v neděli se pak projížděl rekordní 200kilometrovou rychlostí pendolinem mezi Prahou a Českými Budějovicemi…

Aby v neděli večer přišla studená sprcha od stranického kolegy.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si v parlamentních volbách 3. a 4. října 2025 zvolí novou vládu. Kdo jsou kandidáti? Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, kdy výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici. Nevíte koho volit? Kalkulačka vám napoví.

Výběr stran a hnutí: Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) • ANOPiráti (s podporou Zelených) • Stačilo! (KSČM, SOCDEM, SD-SN, ČSNS) • SPD (s podporou Svobodných, Trikolóry, PRO) • STANMotoristé soběGeneracePřísahaSen 21

Doporučované