Hlavní obsah

Několik hodin chaosu. Polovina Austrálie zůstala bez internetu a telefonů

Foto: Shutterstock.com

Prodejna australské komunikační společnosti Optus, jejíž výpadek zasáhl 10 milionů lidí.

Deset milionů lidí bylo odříznuto od internetu, vlakové systémy selhávaly, společnosti nemohly obchodovat. To je výsledek selhání společnosti Optus, jejíž výpadek trval několik hodin.

Článek

Téměř polovina obyvatel Austrálie zůstala ve středu bez internetu a telefonních služeb. Druhý největší poskytovatel telekomunikačních služeb v zemi se zhroutil a odřízl od internetu 10 milionů lidí od Sydney po Perth a všechna místa mezi nimi.

Všichni zasažení se ve středu ráno probudili a zjistili, že se nemohou dostat na internet ani si zavolat. Několik hodin nevěděli, co se děje, zatímco se poskytovatel služeb – společnost Optus – snažil zjistit, co se pokazilo.

Příčina zatím není známá, ale problémů se s výpadkem objevilo hodně. Půldenní výpadek zastavil vlakové linky v Melbourne, narušil chod nemocnic a záchranářů, některým podnikům znemožnil digitální platby a dalším zablokoval přístup k systémům, které například vyžadovaly dvoufaktorové ověřování telefonů. Postižena byla call centra provozující služby státní správy v Novém Jižním Walesu.

Rostoucí frustrace zákazníků se projevila tím, že lidé začali stát fronty před prodejnami konkurenčních poskytovatelů v naději, že si koupí novou sim kartu, nebo postávali před knihovnami v naději, že se jim podaří získat bezplatnou wifi, napsal britský web The Guardian.

Výkonná ředitelka společnosti Optus Kelly Bayer Rosmarinová nakonec zavolala prostřednictvím aplikace WhatsApp do rozhlasové stanice v Sydney, aby se za výpadek omluvila a ujistila lidi, že se dělá vše pro obnovení služeb. Výpadek nicméně trval až do večera.

Připomeňte si

„Smutný okamžik v historii země.“ Tak hodnotí obhájci práv původního obyvatelstva fiasko, kterým skončilo australské referendum o jejich zavedení do ústavy. Podle návrhu se pak měl vytvořit i poradní orgán.

Jeden podnik v Novém Jižním Walesu například podle ABC uvedl, že přišel v důsledku výpadku o přibližně 80 % zákazníků. Majitel melbournské kavárny Johnny Sandish to vysvětlil tím, že lidé u sebe nenosí hotovost a jsou zvyklí platit pouze kartou.

Lidé se najedli a odešli do banky. Už se nevrátili

„Lidé se u nás najedli a někteří z nich poté, co jsme na výpadek přišli, odešli do banky a už se nevrátili. Pokud jsou poctiví, půjdou do banky a peníze dostanou, ale pokud ne, musíme se vypořádat se ztrátami. Je to špatné, velmi frustrující, přicházíme o spoustu peněz,“ řekl Sandish.

Vzhledem k tomu, že výpadek vedl k rozsáhlému narušení zdravotnictví, dopravy a dalších klíčových vládních služeb, zasáhla federální ministryně pro komunikace Michelle Rowlandová, která uvedla, že zákazníci zažívají „vysokou míru úzkosti a frustrace“.

„Je velmi důležité, abychom zde provedli šetření dodržování předpisů, ale také toho, jak lze v budoucnu dosáhnout zlepšení, aby byla zajištěna bezpečnost všech Australanů,“ prohlásila Rowlandová.

„Je tu otázka zákazníků, kteří byli postiženi a mohou požadovat odškodnění. Zdá se, že by bylo velmi rozumné, kdyby se společnost Optus podívala na to, jak by se mohla pokusit lidi odškodnit. Myslím, že Australané jsou rozumní lidé a očekávají, že když jim nějaká společnost způsobí křivdu, udělá správnou věc,“ dodala.

Pro společnost Optus je výpadek skutečnou pohromou. Premiér Jižní Austrálie Peter Malinauskas prohlásil, že započne vyšetřování rozsáhlého výpadku a že vláda s firmou Optus dokonce přehodnotí dlouhodobé smlouvy. Vyšetřování povede ministerstvo pro komunikaci, které dodalo, že je velmi důležité, aby se telekomunikační odvětví z incidentu poučilo.

Společnost Optus ve svém prohlášení uvedla, že bude při kontrolách prováděných ministerstvem a komunikačním úřadem plně spolupracovat. Rovněž vyzvala zákazníky – zejména malé podniky – aby si uschovali účtenky, pokud chtějí žádat o odškodnění.

Doporučované