Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Magazín Forbes ve spolupráci se společností Subscribe sestavil žebříček deseti nejlépe placených českých youtuberů. Již pátým rokem tak představuje nejúspěšnější české videotvůrce a ukazuje, jak se tuzemským internetovým celebritám daří.
Peníze tuzemským tvůrcům vydělávají především spolupráce s nejrůznějšími značkami, reklamy, prodej fanouškovského zboží, předplatitelé na streamovacích platformách nebo třeba značka vlastního jídla a pití. Letos si první desítka dohromady vydělala přes čtvrt miliardy korun.
Nejvýdělečnější youtubeři v Česku
Přehled českých youtuberů, kteří si za uplynulých 12 měsíců vydělali nejvíce, přináší magazín Forbes.
Horní i spodní hranice žebříčku se letos oproti loňsku výrazně posunuly. Zatímco loni na první místo stačil výdělek 33 milionů korun, letos už je to 50 milionů. A ještě v roce 2021 to přitom bylo 15 milionů. A zatímco před rokem se na desáté příčce umístil youtuber s výdělkem 12 milionů, letos už je na stejnou příčku potřeba o pět milionů korun více.
Kdo z Čechů si vydělá nejvíce
Youtuber Tary alias Taras Povoroznyk si letos polepšil – po čtyřech letech se v žebříčku vrátil na první místo. Tvoří hlavně pro děti. Svůj výdělek za tu dobu podle Forbesu více než ztrojnásobil. Daří se mu nejen na jeho třech youtubových kanálech, ale také na e-shopu, kde prodává nepřeberné množství merche, včetně vlastního Tary Drinku nebo cukrové vaty. Fanoušky k nákupům motivuje také možnými výhrami. Každý jeho produkt může kupujícímu vyhrát například dovolenou na Mauriciu nebo nějakou odměnu z jeho e-shopu. Zásadní je pro jeho příjmy také pořádání Tary Campů nebo setkávání s fanoušky.
Jeden z nejznámějších českých finančních influencerů Ondřej Koběrský meziročně zdvojnásobil svůj příjem na 45 milionů korun. Letošní dvojce žebříčku vydělává především silná komunita odběratelů na Patreonu, kde vede dlouhodobě nejlépe vydělávající kanál v Česku. Fanoušky si získal především díky radám, jak začít s investováním, peníze mu vynáší ale také pořádání online workshopů, konference nebo spolupráce s investiční aplikací XTB. Původně je to vystudovaný právník a právě kvůli údajnému nedostatku ekonomického vzdělání bývá kritizován odbornou veřejností.
„Ve všem, co dělám, cítím obrovskou zodpovědnost. Snažím se lidem vysvětlovat, jak svět investic funguje. Neříkám jim, ať dají své peníze někam a zbohatnou,“ hájí se Koběrský.
Na třetím místě se letos umístil vítěz z roku 2022 a 2023 FIZIstyle, vlastním jménem Filip Zima. Tvoří především pro děti, na které cílí mimo jiné skrze merch nebo FIZI Drink. Před několika měsíci uspořádal také soutěž inspirovanou seriálem Squid Game, ve které se proti sobě postavili influenceři a fanoušci. Do události vložil milion a půl korun. „Dostat peníze z takové investice zpět je složité, ale mým cílem je dělat nejlepší a nejpropracovanější videa na českém a slovenském internetu,“ uvedl pro Forbes.
Velký návrat na scénu zažil Detektiv Mike, pro některé možná známější jako MikeJePan. Vlastním jménem se jmenuje Mike Oganesjan a dříve se trochu kontroverzně proslavil monitorováním práce pražských strážníků a správních úředníků. Nyní si vzal do hledáčku pochybné influencery, dezinformátory nebo lidi týrající zvířata. „Shodou okolností jsme u Úřadu vlády narazili na petiční stánek, natočili video a zjistili, že nás baví točit s dezoláty,“ vysvětluje, jak se k tématu dostal.
V žebříčku si letos vysloužil čtvrté místo, během jednoho roku se mu totiž s jeho týmem podařilo vybudovat aktuálně světově největší kanál na platformě Herohero, kde nasbíral přes 20 tisíc odběratelů. Příjmy mu plynou také z prodeje merche.
Výherce loňského Survivoru Martin Mikyska alias Mikýř, se na českou scénu původně probojoval satirickými videi. Nyní spolupracuje se značkami, jako je Coca-Cola, Vodafone, Mixit, Česká spořitelna, Foodora nebo Proud. Forbes ho letos umístil na pátou příčku – byznys se mu úspěšně rozjíždí. S moderátorem Ondřejem Novotným loni například uspořádal akci v O2 areně. Jeho nejnovější eskapádou je video, ve kterém odhalil několik českých a slovenských influencerů, kteří by za několikadenní výlet do Číny byli ochotni šířit čínskou propagandu.
„Naší ambicí bylo nastínit problém. Všichni čekali, že následně vyřešíme čínskou propagandu, ale to je nepochopení, naším záměrem není věci řešit, ale upozornit na ně,“ vysvětluje Mikyska. Video vyvolalo řadu rozdílných reakcí, někteří influenceři mu kvůli němu dokonce hrozili žalobou.
V žebříčku stejně jako minulý rok chybí ženská youtuberka, tou vůbec nejbohatší je nyní fitness influencerka Kateřina Fričová (Glow with Kate), která letos s výdělkem 12,5 milionu sesadila dřívější královnu Annu Šulcovou.