Hlavní obsah

Kyselina známá z reklam. Elitní česká firma ji vyrábí pro celý svět

Rozhovor: Kyselina známá z reklam. Elitní česká firma ji vyrábí pro celý svět.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Česká společnost Contipro, která zásobuje kyselinou hyaluronovou světové kosmetické a farmaceutické firmy, chystá obří investici ve výši miliardy a půl. Za tuto částku rozšíří a zmodernizuje svou výrobu.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Vladimír Velebný začínal s podnikáním už v devadesátých letech. Na vyřazeném kuchyňském robotu ze školní jídelny začal vystudovaný biochemik připravovat výživu pro sportovce, postupně přešel do kosmetiky a dnes je jeho společnost Contipro jedním z největších světových výrobců kyseliny hyaluronové. Tu znají běžní lidé především díky reklamám právě na kosmetiku, kde je často využívána. Firmu s tržbami přes miliardu korun přitom nezbrzdila ani současná krize a letos čeká růst i rekordní obrat.

Obří investice do výroby – miliarda a půl

„V globálu rosteme, nabízíme kyselinu hyaluronovou v kvalitě pro kosmetiku a v kvalitě pro farmacii a ta roste pořád,“ říká v Agendě Seznam Zpráv Vladimír Velebný. Jeho zákazníky jsou světové kosmetické koncerny a kyselina z Dolní Dobrouče míří do celého světa. Contipro navíc stále přichází i s novými patenty a i vzhledem k tomu teď za miliardu a půl rozšíří a zmodernizuje své výrobní prostory.

„Letos jsme ke konci září měli proinvestováno 170 milionů a do konce roku chceme ještě proinvestovat sto milionů. Dali jsme se do velké přestavby areálu. Je to záležitost rozpočítaná v pěti letech zhruba na miliardu a půl,“ říká Velebný s tím, že firma potřebuje být efektivnější a hlavně větší.

Kyselina hyaluronová

Přirozeně se vyskytující glykosaminoglykan, což je jeden z lineárních polysacharidů, o vysoké molekulové hmotnosti. Hyaluronan tvoří jednu z hlavních složek mezibuněčné hmoty. Je součástí pojivových, epiteliálních a nervových tkání. Ve velkém množství se nachází v očním sklivci, pupečníkové šňůře a kůži. Rovněž tvoří slizovité obaly vajíček některých organismů. Použití hyaluronanu je velmi široké, zejména v medicíně a kosmetice.

Patenty z Česka

Na trh totiž míří nové výrobky – třeba speciální film s kyselinou hyaluronovou, jenž pacientům, kteří mají po ozařování dutiny ústní spálené sliznice, výrazně urychlí hojení. „Jsme firma postavená na výzkumu a vývoji a nové výrobky, u kterých se ukazuje, že by to mohl být velmi zajímavý obchod, musíme někde vyrobit,“ vysvětluje Velebný s tím, že kyselina hyaluronová nachází stále další a další využití.

Firma, u níž polovinu zaměstnanců tvoří vědci, ve výzkumu přitom nespoléhá na grantovou a státní podporu. „Když jsme stavěli naši strategii, řekli jsme si, že nás musí něco živit. Vsadili jsme na to, že jsme si nejprve definovali jádrový byznys,“ říká Velebný s tím, že na různých grantech a podpoře firma dostane zhruba jen sedm procent svých celkových nákladů na výzkum a vývoj.

Nejsme ti levní z Východu

„Po roce 2000 jsme definovali tři pilíře. Prvním je nekompromisní kvalita – nebyli jsme ti z Východu, kteří prodávají za nízkou cenu. Druhým pilířem bylo převzetí části nákladů zákazníka na sebe a třetím je, že chceme přicházet na trh s výrobky, které tu nejsou, ale když je zákazník vidí, řekne si: to je přesně to, co jsem chtěl,“ tvrdí Velebný s tím, že inovace jdou v několika směrech. Jednak to jsou nové aplikace kyseliny hyaluronové, zároveň ale firma začala i s vývojem unikátních přístrojů a zařízení – třeba na výrobu nanovláken.

„Toto zařízení jsme už vyvinuli, laboratorní verze se prodává a poloprovozní verze se začne nabízet. Teď se u nás bude instalovat plně výrobní linka a tu také začneme prodávat,“ dodává Velebný s tím, že věří, že do několika let se bude právě prodej strojů podílet na tržbách firmy zhruba čtyřiceti procenty. I stroje a zařízení jsou tak důvodem, proč teď firma sáhla k rozsáhlé modernizaci.

Krizový scénář pro příští rok

I v Contipru ale v příštím roce počítají s poklesem. „Náš finanční ředitel vytváří různé modely a ten nejkatastrofičtější je, že by nám klesl zisk o 30 procent. To už je poměrně velké číslo,“ říká Velebný s tím, že i tak firma stále staví a investuje, protože má dostatečnou finanční zásobu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované